Antal katter i lägenhet
Hejsan!
Jag undrar hur många katter man kan max ha i en lägenhet? En lägenhet på 2 rok på ca 67 kvm och med en liten innätad balkong som är öppen ibland då det är varma dagar och då det behövs vädras ut.
Jag har 3 st katter (1 kastrerad skogis hona -05 & 2 huskatt pojkar -05 & -07 som är kastrerade) sen innan och om allt går som det ska nu så blir jag fodervärd åt 2 katter till ikväll, 2 st honor (inte kastrerade), en DV på ca 10 mån och en burmilla på ca 3 år om jag minns rätt). Eftersom denna kvinna behöver hjälp pga privata skäl och jag tänkte ställa upp. Och jag tänker inte gå in på mera vilka katterna är och ifrån vem pga allt inte är klart än, och tänker inte gå in mera på varför. Och hoppas på att det respekteras.
Men för mig, visst, det känns lite väl trångt för katterna och mig. Dom förtjännar mera yta självklart.
Men det får duga och hoppas att alla kommer att gå ihop. ^_^
Men hur många katter får man ha på denna yta?
Kan nämna att jag bor själv annars och det enda till jag har i lgh är en liten guldhamster gubbe.
DV är en ras som jag har önskat i massa massa år (min mamma va skogis uppfödare (S*On Tin Tio's), och bara såna raser som vi har mest haft i familjen). Men nu äntligen kan min dröm gå i uppfyllelse om en DV. Och jag kunde pga det själviska tänkande med inte säga nej (hoppas inte att någon tar illa vid sig, jag är ingen samlare eller något, jag är djurvän). =) Dock är det burmillan som behöver hjälp. Men dom två är kompisar så dumt att sära på dom.
I framtiden om några få år så kommer jag att flytta till större och till på landet om allt går som planerad. Och då kommer alla få springa lösa.
Vill också ha tips om att föra ihop katterna. Jag tänkte att först får nykomlingarna vara i sovrummet ett dygn eller några få timmar kanske. För att sedan tänkte jag låta dom träffas. Har kattlådor nu lite överallt. Och kommer även ha mat och vatten på 2 olika ställen. Och kommer att vara städat o sånt.
Eller kan jag föra ihop katterna ganska direkt? (har gjort så förr och har då gått bra, men nu vill jag göra det bra som möjligt).
kommer att köpa det dära medlet som ska lugna ner katterna va det nu hette efter ett tag om dom inte alls vill gå ihop inom någon månad.
Har även många kryphål och bäddar. Stor klätter ställning och en liten (kommer att bli en till stor ställning i höst), och sen så kommer jag allt eftersom sätta upp hyllor på väggarna.
Så dom kommer undan ifrån varann om dom vill det.
Och jag vet att mina egna katter kan vara jäkliga på nya katter, allafall min skogis- men även pojkarna. Men hoppas att alla kommer att gå ihop efter ett tag. Fodervärdskatterna är rätt så små ändå mot för mina katter (även om det inte har nå me saker o göra :P men iallafall) och va tydligen underlägsna i rangen.
(jag vill inte ha diskution om inne/ute katter. Då jag har min egen åsikt om det redan.)
Jag skulle nog fixa en nätdörr mellan katterna först i början
Svårt för mig me det just nu. ^^
Har du en öppen planlösning i din lägenhet ? Då blir det svårt.
Du kunde hålla de nya katterna i vardagsrummet, till de blir vana vid varandra.
har dörr till sovrummet där jag tänkte låta dom vara först så att dom får i sig de nya lukterna för varann. och dörr till köket. och såklart toan (men toan är så litet).
har inte dörrar till vardagsrummet.
Kan du göra en nätdörr in till sovrummet så dom har möjligheten att träffa varandra genom nätet.
Ta det försiktigt så det inte blir bråkigt, då kan det bli svårigheter att få dem sams. Lycka till, berätta hur det går.
Har inge snickeri grejer, eller något så jag kan göra dörr. har inte nät som ligger heller just nu. Har inte råd heller just nu då jag har handlat upp dom sista pengarna nästan för katterna :P
men ska göra mitt bästa. allt ska göras sakta men säkert :D
Att göra nät dörr av kompostgaller går bra, det är nog ett överkomligt pris på dem. Synd att du inte bodde granne med mej, har kompostgaller liggande.
har inte sånt heller tror ingen som jag känner har heller. :/ ajja. detta ska väll förhoppningsvis allt gå bra. Får hålla tummarna på det. =) men man borde försöka o fixa nå slags nät dörr tills veckan ändå utifall att

Jag tycker 5 katter i den lägenheten är lite mycket , men det är väl bara jag. Du får som andra sagt försöka stänga till någonstans så det inte blir jättemycket bråk direkt.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Jo blir lite mkt. Men men. Får försöka fixa till det lite.
Som jag sa tidigare så kommer jag att stänga till lite o sånt =)
Om jag ser att inte funkar för någon katt, och jag ser att någon har det för jobbigt eller att det blir för mkt så kommer jag att såklart lämna tbx fodervärdskatterna. Men ska först testa i några veckor. Så får man se hur det slutar. Måste ge det en liten tid med så ja. Tiden får utvisa sig. =)
Snart så kommer då! Jag är så nervös. Är så rädd för att göra världens misstag. Men förhoppningsvis så går allt finnemangen!
Oj, jag undrar vem som skulle må sämst i en sådan situation, jag eller katterna? I min 2:a på 56kvm skulle jag MAX kunna ha 2 katter. Men det beror väl kanske på att jag för det första inte har katter i sovrummet så då blir väl lägenheten 44kvm och sedan vill jag inte möblera lägenheten efter katterna, dvs ha flera klösträd, kattlådor överallt osv. Förutom platsbristen skulle jag också känna att jag inte skulle räcka till för alla katterna. Alla katterna måste ju få lika mycket tid, annars känns det ju inte värt att ha dem. Men alla är ju olika…du har ju ändå bestämt dig, så det är väl bara att önska lycka till och hoppas att det fungerar.
Nu är dom här allafall och är inne i sovrummet :D (och mina katter på andra sidan av dörren).
Oj oj oj så goa och underbara dom är :D
Devon har redan ätit blötmat, och burmillan och jag har legat o gosat och lekt en massa i sängen. =)
Hoppas att allt går bra imorrn när man släpper ihop katterna! :D
#12 Själv så tycker jag det är mysigt med massa katt saker lite överallt. Då jag känner att jag och katterna bor tsm. Dom är min sambos, så därför möblerar "vi"/jag om lägenheten så det passar för oss alla. =)
Men som sagt så kommer jag att förhoppningsvis flytta om några få år, så då får dom det större. =)
Kan nämna att dom är ifrån en lägenhet på andra sidan av vägen. Så det är inte så långt ifrån om detta inte alls skulle gå nå bra. =)
Hoppas det går jätterbra. Visst kan man vara inneboende hos katter
Än så länge går det jätte bra. =)
När jag kommer ut ifrån rummet, och gosat med nykomlingarna så låter jag mina katter lukta på mina händer och ja, på mig. Så då får dom in lite utav deras lukt. =)
Och imorrn tänkte jag att jag skulle klippa klorna på mina (som jag allt för sällan gör annars) innan jag släpper loss tigrarna på varann. :P Men förhoppningsvis går allt bra.
Burmillan var mobbad i det tidigare hemmet utav katterna. Så jag hoppas att mina är snälla :)
Men jag måste då säga att det är storleks skillnad på katterna. Mina katter är stora mot för dom hära två flickorna som är typ hälften så små. =P
Men dom är så goa =) När devonen kurrar så kurrar hon ordentligt. Och när burmillan kommer och ska gosa så gosar hon så hon inte vet vart hon ska ta vägen =) Och det som redan är köer oftast att få ligga i mitt knä & gosa kommer att bli ännu längre :)
Men det ska bli intressant! För ihop dom imorrn efter jag har kommit hem ifrån loppisen =) Så bara hålla tummarna ;)
Jag måste då säga att dom är då extremt goa och helt udnerbara dessa två flickor!
Första gången jag kommit så nära burmilla med, eftersom jag har tidigare inte kommit dom så nära tidigare. Eller haft så stort intresse för den rasen .Men den rasen är då vacker =)) Och söta med deras lilla ansikte med stora ögon som utomjordingar. =)
Brukar burmilla få problem med ögonen eller något sånt? (är för lat just nu för att googla) ^^
Inget jag hört om burmillan
måste då säga att allt går för bra. Alldelse för bra. Lugner före stormen?
Än så länge är det lite fräs och morr. Men inge bråk.
Min röda huskatt Kiba har blviit kär i Devon rex flickan och springer efter henne, pratar o sånt, blev lite små bus mellan dom två ganska direkt.
Min skogis håller sig mest undan, dom nya katterna är ju så äckliga.
Min svarta huskatt Rister är nyfiken, men dom är fortfarande lite äckliga dom nya.
Och burmilla kommer fram ibland och utforskar lite. Men dom andra katterna är väldigt äckliga. så hon är lite tillbaka dragen. tror att hennes självförtroende inte är det bästa. så får hoppas att det släpper lite där snart.
om lugnet fortsätter så hära o förhoppningsvis blir bättre så blir jag verkligen förvånad! Att det inte blir nå rang bråk eller något :/
#20. Eftersom dina kissar redan var kastrerade, och de nya tjejerna kommer ifrån samma ställe brukar rangen lösa sig rätt snabbt.
Okastrerad får oavsett om de vet det eller inte oftast högst rang, och när de redan känner varandra kanske de gjort upp om rangen tidigare :).
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
skönt =)
Men nu så har nästa problem dykt upp som ligger hos mig o inte hos katterna. (känner av någon av dom nya) . så ska åka o kolla upp mig. men då blir det medecin. Vägrar lämna ifrån mig dom :P så att så stort problem är det inte =)
kan vara att det är för många på liten yta som gör att du känner av det. hur länge ska du vara fodervärd sa du?
hur många kattlådor har du i lägenheten?
Förhoppningsvis så stannar dom resten av livet. =)
Har 4 st. Men tror jag ska minska ner med en allafall, eller ha den på balkongen. ^^
har aldrig kännt av mina tidigae, mammas katter, eller min kompis katter. Men när jag är tex på djurskydd/katthem eller någor så gör jag det. :/
Men men. =)
Jag är inte så bra på kvm och sånt där prat men lite enklare sagt, bor du i en trea, fyra?
Alltså, trea = tre sovrum (varav 1 är vardagsrum) ^^
#29 I #0 står det att hon bor i en tvåa.
#30 Står ingenting i texten om att hon bor "i en trea".
Om man inte räknar ihop kvm såklart.
Det står i #0
"lägenhet på 2 rok på ca 67 kvm"
Kan uppdatera att allt går förvånansvärt bra just nu.
Enda som inte trivs i läget just nu är min skogis Tindra. men hon brukar vara lite seg att tycka om nya katter, tog någon månad innan hon accepterade min ena hane när han kom som kattunge..
Men annars går alla bra ihop. =) Full fart!
Sova om nätterna? tss. inte när man har en rex som ska gosa o prata mitt inatten.
Kul att det går bra! Jag bor i en tvåa jag med och har två katter, själv skulle jag nog tycka att det blev lite trångt med tre till
. Hur många sandlådor har du till dem? Det skulle vara mitt problem!
Jo det är lite trångt. Tycker även min skogis tror jag lite smått. Men äh. Det funkar bra ändå och hon vänjer sig. Hon har vart med förr, och hon vet hur matte är. ^^
Men jag bor i en rätt så stor 2a ändå .Så äh. Det funkar. Balkongen öppen på varma dagar så får dom lite extra. =)
Bor på 67 kvm. Och mammas 3a är ungefär lika stor som min 2a. Plus att det är lite svårt o hitta andra 2or som är större här omkring och i bra pris och bra område. Isåfall blir det en 3a. Men en 3a för en person är lite väl känns det just nu. Men skulle vart skönt med en 3a å. Men lite drygt o städa, plus jobbigare hyra. :P Min ligger redan runt 4000kr eller 4100kr. har inte det i huvudet.
Men känns inte roligt o köpa en 3a som är lika stor som min lgh med dyrare hyra. :) Även om det kanske skulle bli ett till rum o kunna sprida ut alla saker lite mera - så vore ju det också skönt. :D
Har 4 st lådor. Men funderar på att plocka undan 1. Just nu står den 4e mitt på golvet nästan haha. vet inte vart jag ska ha plats o ställa den :P
Har en på toa, en i hallen, en i sovrummet (hadde där sen flickorna flytta in, vet inte om man ska ha den kvar där eller om man ska flytta på den nu när flickorna börjat röra på sig mera i lgh - inte roligt o ha deras toa i sovrummet:O), och sen så en i vardagsrummet - och som är den som står framför en bokhylla, så den blir liggandes på dumt ställe. Men min vardagsrum är så dumt utformad. Och jag har inte alls någon hjärna för att styla upp lägenhet och sånt :) Vore skönt om man hadde mera fantasi/hjärna för design.
#31 Tvåa skrev jag inte trea ;)

Funkar det så är det bra. vi bor i en 2a på 74kvm och har 3 katter vanligvis(har bebisar nu) och vi funderar smått på att spara en men det känns som absolut max i våran lägenhet, men som sagt, kommer de överrens och har mycket att klättra på osv så är det okej.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Det går jätte bra och alla kommer överens utan min skogis hona som är lite seg!
Men…
Vet inte vad man ska göra. Känns lite trångt ändå kanske med 5 katter, även om det går. O Tindra (min kastrerade skogis) tycker inte om det så mkt. Men sen så, dom har ju inte varit här så länge. Så hon vänjer sig väll (som alltid förr) - men hon är ju lite av enmanskatt med. Men 5 katter… Men jag vill inte lämna ifrån mig någon heller - vill få det att funka! (vill inte ha nå påhopp pga det, pga man är lite självisk^^).
Tänkte att jag skulle bygga upp lite på väggarna me hyllor, kanske fixa en bokhylla till dom och fixa till den så den blir någon slags ställning åt dem me nå bädd o koja osv. Osso köpa en stor kattmöbel igen mot hösten då man har lite mera pengar. Och sen så, katterna andvänder ju inte köket. Läre få… dom att andvända den mera med, mera än att äta o sånt. Eftersom det är ju rätt så stor yta där med . men vet inte hur - kanske någon kattbädd där? i fönstret eller på köksbordet, golvet eller på elementet? hm.,och snart är det vinter, dvs svårare o ha öppet på balkongen. :/ hmm.. Kattfolk, nå förslag för att få mera yta åt missarna o så dom kommer undan lite ifrån varann? Vore roligt med lite roliga tips om saker man kanske skulle kunna hitta på. Kanske fixa något i nån garderob? Kan inte direkt byta mig till en dyrare lgh för dom heller just nu :P Blir ju dyrt det just nu (får över ca 9000kr av f-kassan - ca 4000kr går till hyran nu redan).
hus på landet. ja tack!!! Eller större ekonomi så man kan flytta till lite större lgh :P
Eftersom flickorna trivs så bra här så vill jag inte få dom o flytta mera. Om ägaren pront inte vill ha tbx dom eller nåt sånt, då kan man inte göra så mkt om saken. men jag tycker inte om när djur flyttar så mkt. =)
Visst, kanske man har tagit vatten överhuvudet o det erkänner jag med. Men, inte kan jag säga nej eller stå emot när man får ett sånt erbjudande om en ras som man har önskat sig i så många år, dagens raskatter är ju så dyra. Och inte har jag hjärtat att sära på 2 kompisar heller. Men ångrar inte ett dugg att dom kom hit! Redan har haft hur många goa och roliga stunder som helst. =)
Allt annat löser sig allt eftersom.
Men längtar lite smått till en 3a eller till ett hus kanske =)
Näe. nu ska jag sova o klura lite! Devonen kommer väll inatt o ska gosa som hon har gjort nu varje natt. -_- Längtar tills hon har växt ifrån det! ^^ Natti