Odla egen kattmynta??
läste i någon kattbok att man kunde odla egen kattmynta men inte vart man får tag på frön eller plantor dock :-(
någon som vet??

Jag hittade kattmynteplantor på Plantagen här i Norge, på uteavdelningen. Det borde vara samma i Sverige? Frön däremot vet jag inte.
Fråga i en välsorterad blomsteraffär :)
lurvponnyn.vimeddjur.se
Jag köpte mina på nätet..planterade förra sommaren och de kom av sig själv i år igen. www.impecta.se
swecat finns det också på, under övrigt
Det går att få tag på frön i välsorterade blomsterahandlare. Det bästa verkar dock vara att beställa över internet.
Kattmynta är ganska lätt att odla. Man förkulitverar (sår i krukor inomhus) på våren och planterar sedan på våren. Man får dock passa sig så att inte katterna kommer åt skörden. Då kan den bli tilliintetgjord. Jag brukar ha mina plantor i ett lite växthus eller drivbänk. De är fleråriga och brukar komma tillbaka. Särskilt om man odlar dem på friland. De frösår sig även av sig själva.
Det finns olika sorters kattmynta. Orginalplantan har vita blommor och lite större blad än den förädlade blåblommiga som brukar säljas som planta.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

#5 Är det nån skillnad på de olika sorterna?
Oh ja… Den lilla blåblommiga luktar lite godare för oss människor och är inte lika stark. Den kallas för KAntnepeta.Nepeta × faassenii Jag använder den också. Har ju sån på Pysselyttas grav.
Original är ju den som heter Nepeta Cataria. Den är större och har vita blommor och luktar i mitt tycke, inte särskilt gott. MEn den är superstark. det är den sorten jag säljer på Tradera. Jag importerar från USA direkt. OCh där följer det med frön i påsarna.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....