Ny katt på ingång
Ska skaffa en kompis till min lilla tjej Elliot då hon är ensam om dagarna när jag är i skolan. Plus att hon är överenergisk och busig så då tror jag att det kommer funka bra om hon har nån att leka med om dagarna.
Ringde på en annons där dom hade en hankatt kvar som bara är några veckor yngre än Elliot. Så ska åka och titta på honom på måndag eventuellt. :) En röding är det 
Men en vän till mig avrådde mig från att köpa en hankatt och sa att jag skulle satsa på att köpa en hona ist.
Min vän i fråga har 4 katter, 2 honor och 2 hanar. Kastrerade hela bunten. Och hennes hanar skvätter överallt. (dom är utekatter så dom kommer väl rätt lindrigt undan med skador osv.)
Men tänkte bara fråga här hur vanligt det är med skvätterierna och vad man kan göra åt det om det uppstår.
Och hur funkar det att ha hane och hona tillsammans?
Ska självklart kastrera båda två om det nu blir så att jag tar hem pojken :)
Båda katterna är/ska vara innekatter.
/Frida
Medarbetare på Sång.ifokus.
Stå på dig, annars gör någon annan det.

Se till att kastrera hankatten så tidigt som möjligt bara, innan han blivit könsmogen och eventuellt börjat skvätta.
Det är få kastrerade katter som skvätter, så det behöver du knappast vara orolig för.
OM han skulle skvätta så kan du inhandla Feliwayspray och dagligen spraya på de ställen han skvätter på och som han kan finna intressanta att börja skvätta på - ex hörn, säng och andra "lämpliga" eller utstickande platser. Feliway är konstgjorda feromoner, och om man sprayar på ett ställe så luras katten att tro att det stället redan är markerat och klart och behöver alltså inte skvättas ner. På förpackningen rekomenderas att man sprayar på nedskvätta och andra intressanta ställen flera gånger varje dag tills katten börjar stryka kinden på platsen för att markera istället för att skvätta, efttersom man då lyckats byta en sorts markering till en annan mer angenäm sådan :)
Och så sista frågan: Japp, hane + hona funkar oftast kanonbra ihop :) Det som gör att de går ihop eller ej har sällan med könen att göra (för kastrerade katter), utan det är personligheterna som spelar roll. Är det två katter av samma kaliber (samma intressen och aktivitetsbehov) så brukar det gå alldeles utmärkt. Jag rekomenderar att du väljer en katt som passar den du har: En aktiv kompis till en aktiv katt, en brottare behöver en motståndare, en lugn katt vill ha en någorlunda lika lugn kompis, en katt med stort närhetsbehov behöver en kompis att kela och mysa med… Om kissarna har för olika intressen och behov kan det bli en krock och de blir irriterade på varandra - en lugn och väldigt undergiven katt mår sällan så bra av att behöva bo med en kaxig aktiv katt som vill brottas hela tiden, och en katt som mest vill leka med sina leksaker kan bli totalt nedtryckt av en kattkompis som vill leka jagalekar.
Växer de upp tillsammans så brukar de ofta anpassa sig bra efter varandra, men även en 12v kattunge har ju börjat utveckla personlighet och intressen, så försök att matcha så bra som möjligt så att de trivs med varandra :)

Tack för ett välutvecklat svar :)
Med tanke på att jag inte köper katten för min skull (självklart tycker jag att det ska bli roligt med en katt till) så kommer jag gå efter personlighet och psyke då jag köper den som kompis till Elliot.
Så jag ställer inte in mig på köp, för då blir jag nog besviken om jag han inte "passar" + att det kan hända att jag köper honom bara för att jag, somsagt, ställt in mig på det ;)
Om han nu börjar skvätta, kan jag köpa feliway på apoteket då? Har inte riktigt koll på vart dom säljer det.
Kul att höra att det funkar med hane + hona. Då blir det nog att jag köper en hane hur eller hur. 
/Frida
Medarbetare på Sång.ifokus.
Stå på dig, annars gör någon annan det.
KAstrera den lille vid max 6 månaders ålder. då kommer du nog att slippa skvätt. hör med vet hur pass tidigt du kan ta den. Och gör det då. Vitsen är att du kastrerar innan han lär sig stå och kissa.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Feliway köper du på adopteket, djuraffärer eller på veterinärbutiker.
Kalas, det låter som om du planerar väl, det gläder mig :)

Sedan om du väljer en raskatt så brukar sönerna ärva fadern beteende när det gäller strilning. Och det blir då mindre risk att den hanen kommer att börja strila.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z