Hill`s Natures Best?
hej.
skulle vilja veta vilka som här utfodrar med Hill`s Natures Best och vad ni tycker om det fodret.
ingen so har detta foder?
katterna är supernöjda med det,magarna fungerar superbra,åälsarna är jätteglansiga och katterna är pigga glada och nöjda.

Jag skrattade högt när jag såg det här fodret, "Natures best", vilket skämt. Det var liksom bara skratta eller gråta att välja mellan..
Innehåller precis lika mycket skit som alla andra foder från Hill´s och det är inte ett dugg artanpassat.
Mald majs, majsglutenmjöl, mald ris, brunt ris, digestiv, mald korn, vetegroddar, torkade mosade betor, frystorkade ärtor, citrusmos, druvmos och havrefiber.. Ingenting av detta behöver katten, tvärtom.
Druvor är giftigt för katter, citron bidrar till sänkt ph-värde i urinen vilket kan leda till urinvägsproblemn och kristallbildning. Citronolja är också giftigt för katten.
Dessutom ett oförskämt högt innehåll av kolhydrater, hela 35% i torrsubstans. Detta ökar väsentligt risken för att katterna ska drabbas av diabetes. Kolhydrater hör inte hemma i en katts kost.
Det höga kolhydratinnehållet beror på att de har så mycket betor och spannmål i fodret.
Spannmål irriterar tarmen på katterna och ökar risken för att de ska drabbas av foderallergi.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
#2 konstigt nog fungerar mina katter bättre på detta än på "bra foder"
#2 jag tror att orijen och hills natures best är ganska lika..
orijen innehåller:
Ingredients
Fresh deboned chicken, chicken meal, turkey meal, russet potato, fresh deboned salmon (a natural source of DHA and EPA), herring meal, sweet potato, fresh deboned lake whitefish, peas, fresh deboned walleye, chicken fat (naturally preserved with vitamin E and citric acid), chicken liver, salmon meal, fresh deboned turkey, fresh whole eggs, fresh deboned herring, sun-cured alfalfa, salmon oil, chicory root, dehydrated organic kelp, pumpkin, carrots, spinach, turnip greens, apples, cranberries, saskatoon berries, black currants, choline chloride, psyllium, licorice root, angelica root, fenugreek, marigold flowers, sweet fennel, peppermint leaf, chamomile flowers, dandelion, summer savory, rosemary, sea salt, vitamin supplements (vitamin A, vitamin D3, vitamin E, niacin, vitamin C, thiamine mononitrate, riboflavin, vitamin B5, vitamin B6, folic acid, biotin, vitamin B12), mineral supplements (zinc proteinate, iron proteinate, manganese proteinate, copper proteinate, selenium), dried Lactobacillus acidophilus product, dried Enterococcus faecium fermentation product.
natures best innehåller:
Chicken (minimum Chicken 26 %; minimum Chicken and Turkey combined 40 %): Chicken and turkey meal, ground maize, maize gluten meal, animal fat, ground rice, brown rice, digest, ground barley, oat groats, dried beet pulp, dehydrated carrots, dehydrated peas, tomato pomace, spinach powder, citrus pulp, grape pomace, potassium chloride, calcium carbonate, fish oil, salt, L-lysine hydrochloride, potassium citrate, DL-methionine, oat fibre, iron oxide, taurine, L-tryptophan, vitamins and trace elements. Naturally preserved with mixed tocopherols, citric acid and rosemary extract.

Det beror väl ändå på vad man definierar som ett bra foder.
Många tycker att RC är ett bra foder, jag tycker det är crap.
Orijen innehåller inte spannmål, och "bara" 20% kolhydrater i torrsubstans, natures best innehåller 15% mer.
Det som är direkt dåligt i Orijens innehåll är fisken och lakritsroten.
Sen så är det så mycket örter i att det blir lite läkemedels effekt av det. Lakrits är giftigt, fisk är allergiframkallande.
Natures best innehåller också ett giftigt ämne (vindruva), kanske två beroende på om de tillsätter citronskal eller inte. Sen så är det inte mindre än 3 allergena ämnen (majs, ris och havre) i det. Orijen hade i alla fall bara ett.
Om man prompt måste ge torrfoder så tycker jag att Acana grasslands är ett bättre alternativ, eller Carnia Lynx. Olivers är också helt okej om man väljer en sort utan fisk, men de innehåller lite havre.
Sen så är torrfoder aldrig bra att ge oavsett innehållet eftersom det torkar ut katterna för mycket.
#5 majs ,ris och havre som allergena ämnen?
nej om så vore fallet skulle väl knappast ris snvändas som återställare vid dåliga magar åt "bägge hållen" dvs både diarre och förstoppning???

Ja, det är spannmål och allergena ämnen.
Ja jag vet, och fisk rekommenderas till katter efter operation trots att fisk både är näringsmässigt bristfalligt, är starkt allergiframkallande och kan orsaka E-vitaminbrist hos katter eftersom det är så rikt på fleromättade fetter.
Bara för att något rekommenderas så betyder det inte att det är bra.
Det gäller att granska den informationen man får och våga vara kritisk. Det har man otroligt mycket att vinna på i längden.
#5 du skriver att torrfoder är uttorkande??
mina katter dricker bra,cirka 1liter tilsammans varje dag,dvs cirka 5dl var/dygn.

Ja, katter har underutvecklad törstdrift som anpassning till att de ursprungligen är ökendjur.
Även om de dricker tillräckligt på torrfoder så tillgodoger de sig inte vattnet på samma sätt som de gör när de får i sig vattnet via maten.
Katter som bara äter våtfoder producerar större mängder urin än katter som bara äter torrfoder (trots att de dricker tillräckligt med vatten). En studie har visat att katter som åt en kost bestående av 10 % vatten producerade 63 ml urin per dag. Katternas urinvolym ökade till 112 ml/dag när de fick en kost bestående av 75 % vatten. Katternas urin hade även högre densitet när de åt maten innehållande 10 % vatten än när de åt maten innehållande 75 % vatten.
Och 5 dl vatten per dygn låter onekligen som ovanligt mycket vatten, och då menar jag inte att det är positivt.
Hur mycket väger dina katter? Om de har en stor kroppsvolym är det förståeligt att de dricker mycket då de behöver lite över ½dl vatten per kg kroppsvikt. Är de inte det så låter det nästan som att de har diabetes. Med det inte sagt att de har det, bara att de visar ett av de symptomen. Vilket är fullt förståeligt om de äter en så kolhydratrik kost som Natures Best.
Håller helt med BARFmycat i detta. Hill's NB innehåller alltförmycket spannmål och kolhydrater, inte alls bra för missen. Katten är köttätare.
5dl vatten/dygn??? Vore jag du så skulle jag kolla upp hur blodsockernivån ligger på dina katter, dricker dom sånna mängder finns det risk för diabetes.
Jag blandar torrfoder och blötmat till mina missar just för att få i dom den vattennivån dom behöver.
#9 och #10 katternas blodprover är alldeles tipp topp pch inget socker heller! katter är lika olika som vi människor..
vissa människor tål ägg,vissa människor tål inte ägg..
mina tål inte skaldjur dvs räkor och troligen inte för mycket protein (dvs rent kött) heller..

Det var ju skönt att höra det då.
Dina katter är fortfarande katter, och de har inget unikt näringsbehov. Dina katter har exakt samma näringsbehov som alla andra kattdjur, till och med vilda. Att man skulle kunna ge för mycket protein till ett strikt carnivoriskt djur är inte sant.
De ska ha en kost bestående av mycket protein, mycket fett och lite kolhydrater. Om dina katter mot förmodan skulle vara allergiska mot protein, välj ett foder med hydroliserat protein. Det tål de, för kroppen känner inte igen det proteinet och kan därmed inte avgöra om den är allergisk mot det eller inte.
Men oavsett vilket så ska de inte ha spannmål eller giftiga ingredienser i sin kost. Det kan diskuteras hur mycket man vill men så är det, ingenting jag har bestämt. Har man ett köttätande djur får man ta hänsyn till deras näringsmässiga behov eller skaffa ett annat djur.