Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 6092 ggr
jullan92
0

Äter kattungen för lite?

Min lilla misse växer så det knakar..

Men jag får för mig att hon äter alldeles för lite!

Nu är hon väl ca 13 veckor, och på en hel dag äter hon lite uppblött torrfoder på morgonen, och en HALV portionspåse whiskas blötmat..

Äter hon för lite och vad ska jag i så fall göra?Förvånad

EvaSe
0

Om man kollar på det jag gav mina kissar i den åldern (RC Kitten 36) så rekommenderar de ca 60-80 gr om dagen.

/Eva

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

MonicaLagerquist
0

Om hon ökar runt 100 gram i veckan så får hon nog i sig.Varför blöter du maten?Vad för torrfoder äter hon och hur mycket väger hon.

Stolt ägare till tre La permer

Minka040
0

Om hon växer fint och har lagom hull är det ingen fara. Det är så lätt att bli orolig över siffror, men katter är olika. Det kan mycket väl vara en lagom mängd för just din katt!

Lycka till med din kattunge! Glad

jullan92
0

#2jag blöter fodret för att hon ska få i sig mera vatten och hon gillar det helt enkelt bättre när det är blött!Glad

Jag har friskies torrfoder, och det får hon som sagt lite på morgonen bara.

#3 hon ökar ju i vikt hela tiden och blir större och större, smärt är hon ju, men jag tycker väl inte hon är för smal..

MonicaLagerquist
0

#3 Om jag vore dig så skulle jag byta bort det torrfodret och ge ett vettigt foder istället.Det är rent ut sagt ett skitfoder.Innehåller inte alls det en katt behöver men ger en massa skit i lådan.

Sen behöver hon mat fler gånger per dag minst fyra måltider ialla fall.

jullan92
0

hon får mat, hon har mat framme precis hela tiden, men hon äter inte mer än lite torrfoder och en halv påse blötmat ändå.

Friskies är inte ett speciellt dåligt foder, det är ett värde i den som är lite lågt, resten är helt OK, kollade nyss på ett test som gjorts.

MonicaLagerquist
0

Om man är en gris så är nog friskis torrfoder ev möjligen bra men en katt är en ren köttätere.

jullan92
0

det är kött i fodret, du behöver ju inte vara nedlåtande när jag ber om hjälp.. Obestämd

MonicaLagerquist
0

Jo visst är det kött i fodret.Men en mycket liten mängd.Läs på innehållsförteckningen så ser du.

Jina
0

#8 Tyvärr har Monica rätt. Huvudinnehållet i Friskies är spannmål.

Kronängens
0

Det Monica menar är att Friskies innehåller mycket vegitabilier (billig utfyllnad) och alldeles för lite kött. Det finns bättre foder som din katt antagligen skulle öka mer i vikt av, och kanske äta mer av också. I vanliga affären är Purina One t.ex. ett något bättre alternativ, eller Bilanx, tror jag det heter. Men allra bäst är att köpa foder hos zooaffären. GP hade ett fodertest för ett par dagar sedan och då var Eukanuba bästa torrfodret i test. Mjau mjukmat är ett bra alternativ om du vill köpa mat i vanliga mataffären.

Jag tycker om att ha torrfoder framme och ger mina mjukmat en gång om dagen. Ibland tycker jag att katterna äter mer om man har flera matskålar på lite olika platser. Det kan du prova om du vill att hon ska äta mer.

jullan92
0

finns det något annat lite billigare foder som är bättre? Mjau kanske? Så skulle jag ju kunna byta. Men whiskas då, blötmaten, är den ok?

MonicaLagerquist
0

Jag skulle skippa torrfodret helt och bara ge blötmat.Mjauburkmat är inte så dyrt men väldigt bra.

[Malin]
0

#12 Mjaus torrfoder är helt okej och jag rekommenderar Mjaus blötmat också :)

Sen var det väl inte egentligen Friskies den här tråden handlade om, utan om katten åt för lite. Vi har alla våra åsikter om Friskies och jag vet att de flesta vill väl men samtidigt kan många kommentarer som dyker upp i liknande situationer bli väldigt "dömande".

MonicaLagerquist
0

Men med ett vettigt foder så behöver katten inte äta lika mycket så att berätta att friskis är ett dåligt foder och att det finns betydligt bättre alternativ tycker jag inte alls är OT.

Kronängens
0

#12 Mjaus mjukmat är mycket bättre än Whiskas som är ett sämre foder.

jullan92
0

jaså är whiskas sämre? JAg trodde det var ett rätt så bra foder..

[Malin]
0

#15 Nej, det är sant på sätt och vis men med en så dömande ton som många har, så blir reaktionen istället motsatt, att man stänger av och fortsätter köpa dåligt foder. Det är viktigt att förklara varför ett foder är bättre än ett annat och inte bara rata fodret utan förklaring till den som undrar och faktiskt kanske har använt fodret ett tag!

blondifire
0

fast vad ni missar är att en kattunge ska ha kattungefoder. köper du torrfoder för kattungar och låter det stå framme ska du se att hon äter. bitarna och innehållet är anpassat för deras mun och tillväxt. ställ vatten på olika ställen,inte alla katter dricker om det står brevid maten. blötmat föredrar jag mjau till mina iaf,upptinad nöt/lammfärs ibland,kycklingfile(kokt) brukar oxå vara poppis.

S*Winsnes Wilda

MonicaLagerquist
0

Fast ger man blötmat så behöver man inte ge speciellt kattunge anpassat foder.

Fridaybrew
0

Väg katten dagligen och för in det i en tabell, det absolut bästa sättet att snabbt se om något inte är bra med kattungen eller ej. Det ska vara en våg som väger i gram inte en vanlig personvåg =) en matvåg och bunke brukar fungera bra ihop.

/Fridaybrew

klubba
0

men 1/2 portionspåse är ju 50g,det är ju MYCKET för en kattunge att äta till frukost!

MonicaLagerquist
0

#22 Mina 12-13 veckora äter betydligt mer.

Men TS har fortfarande inte svarat på hur mycket hennes lillkatt väger.Det spelar ju också in.Vikten på en 12 veckors kattunge kan ju vara allt från 700 upp till 2000.Jag har haft bägge delarna.

blondifire
0

nej jag anser inte att blötmat räcker och vikten kan man inte gå efter om man inte vägt från början,alla är ju olika o utvecklas olika fort. jag hade t ex en huskatt som vid 3 års ålder vägde 1,5 kilo!! hon åt samma mat som mina skogisar, man var helt enklet liten i sig..

S*Winsnes Wilda

MonicaLagerquist
0

#24 Varför tycker du inte att blötmat räcker till kattungar?

Cazzos
0

Testa en burk med Mjau blötfoder i burk, Vilt och Kycklingsmak.

En favorit hos mig iaf…

jullan92
0

tack för alla tips,. självklart har jag kattungeanpassat foder.

Någon båg har jag inte så har inte chans att väga henne, men hon växer så det knakar.

Hon äter som sagt lite torrfoder på morgonen och ca 50 gram blötmat resten av dagen. Sen brukar hon ha en tendens att äta lite mer på natten.

klubba
0

tänk bara på att i kattungeålder lägger man grunden…

äter de mycket då har de lätt att bli feta senare…

blondifire
1

för dom behöver torrfoder,dels för tänder och tandkött sen föredrar jag att ge mina ett fullgott torrfoder så jag vet att dom får i sig allt dom behöver. friskies har väl inte torrfoder för kattungar eller missade jag nåt?? #28, vad exakt menar du då? att man ska ransonera eller vad?

S*Winsnes Wilda

klubba
0

# 29 INGA katter mår bra utav fri tillgång…

möjligtvis gravida honor…..

Ligonskrutt
0

alla gör som man själv vill. Men för tänder och tandkött tipsar jag om att ge tex råa kycklingben :) 

Blötmat är fullgott foder.

Tänk på att uppblött torrfoder snabbt samlar på sig bakterier så ha det inte framme så länge!

Om du vill byta till mjau blötmat, ja eller ngt annat, så tänk på att fasa över långsamt. En del katter kan vara känsliga just för mjau på burk (ngt med konserveringen), fast det är ett väldigt bra foder! Whiskas skulle jag inte se som så väldigt mkt sämre än mjau, däremot mellan olika torrfoder kan det vara väldigt stor skillnad.

Eftersom hon är 13 veckor så tänker jag att hon har varit max en vecka hos dej? ger du henne samma mat som hon har ätit innan?

En del katter tycker bara om att äta maten när den är preis nyöppnad/nyupplagd. Om du låter det uppblötta torrfodret ligga hela dagen kanske inte missen äter så mkt pga det (vet inte om det är så bra heller?) kanske tycker hon om att äta när det är lugnare, eftersom hon äter mest på morgon/kväll?

Lite funderingar bara. Om det är sånt du funderar på. Annars är det som sagt individuellt hur mkt katter äter :)

Du verkar vilja ge din katt ett bra foder. Om du vill sätta dej in mer i kattens kost, torrfoder etc så finns det en bra artikel här på iFokus. (kattmatsvett tror jag den heter)

klubba
0

#13 vart har du fått det ifrån att uppblöt mat samlar på sig bakterier?

rå mat som köttfärs osv kan stå framme i 12timmar,inget farligt alls för katten..

Ligonskrutt
0

#32  rått kött och blötmat blir inte dåligt så fort nej. men däremot torrfoder, som inte innehåller massa vatten från början, om man blöter det. Har inga källor så på det, men det är sådant jag har läst som är skrivet av personer som är kunniga i utfordring och näringslära hos katt. Det bildas bakterier fort och mögelgifter(?!) är vad jag har hört. Kan inte vara helt säker på att det stämmer förstås…

MonicaLagerquist
0

Torrfoder är för katternas tänder som hårt bröd för dina.Det fastan gegg på och mellan tänderma.Skulle du kunna tänka dig att ta en knäckemacka varje kväll innan du lägger dig istället för tandborstning.

Jag ser blötmaten som ett betydligt bättre alternativ eftersom att det innehåller det som en katt behöver och inget annat.Kött inälvor och ben samt det viktiga vattnet.

Mina katter äter BARF och får då tugga så det räcker eftersom att jag ger helt kött och ben då.

Man ska vara väldigt försiktig med att löta torrfoder.Bakterie och mögel tillväxten kommer väldigt snabbt så om man blöter fodret så måste katten äta upp hela givan på en gång.Blötmat kan stå framme ett par timmar utan att bli dåligt.Rått kött skulle jag inte låta stå framme.Nu äter mina katter upp sin mat på en gång när de får den så det problemet har jag ju inte.

blondifire
0

#30!! vad grundar du dina åsikter o ideér på eg??!! alla mina katter har alltid haft fri tillgång till torrfoder och dom mår skitbra!! kycklingvingar ger jag inte till små kattungar dock till dom vuxna men det kan inte ersätta torrfoder.

#34, vad fick du det ifrån? så alla som ger sina katter (och hundar) torrfoder gör fel då?? tycker att om man ska ge såna råd så får man tillägga att det är råd från vet eller din personliga åsikt. finns människor som lyssnar blint på vissa…

S*Winsnes Wilda

IceJossan
0

#35 Kolla innehållet i alla torrfodersorter så ser du att det är oooooerhört mycket som katten inte är i behov av, tex spannmål osv. Katten är en köttätare, dess kroppsfunktioner är anpassade efter rå köttföda såsom möss och fåglar, alltså är det det katten behöver. Och att tugga kött och ben håller tänderna i trim.

Grejen med torrfodertillverkarna är att de tjänar en sjuhelsikes massa pengar på att stoppa billiga och totalt onödiga ingredienser i maten. Jag menar… Vilken katt äter ris och vete i sin frihet?! De äter det inte för att kroppen inte behöver det.

Så utifrån all information, samt vanligt vett om kattens naturliga behov, så är torrfoder skräpmat även om det finns bättre och sämre varianter av den.

Bara för att nästan alla ger sina katter torrfoder så betyder inte det att det är det bästa för katten - det är snarare så att alla dessa (även jag såklart då..) har blivit lurade att tro att det är bra. Men det som är BRA för katten är ju det som den är byggd för att äta - möss, fåglar och liknande.

klubba
0

#35 jag grundar mina fakta på www.catinfo.org

och även hennes sida om feta katter:
http://www.catinfo.org/?link=felineobesity

klubba
0

#6 mina katter äter hill`s natures best och det innehåller INTE:

vete ,soja(biliga utfyllnader)

ägg eller mjölkprodukter(som kan vara allergiframkallande)

inga artificiela konserveringsmedel,smaker eller färger.

MonicaLagerquist
0

#38 nej för den innehåller en massa annat.

Hill´s Nature´s Best Adult Chicken

Kyckling-och kalkonmjöl, grovmald majs, majsglutenmjöl, animaliskt fett, grovmalt ris, fullkornsris, digestiv, kornmjöl, havregryn, torkad betmassa, dehydrerade morötter, dehydrerade ärtor, pressade tomater, spenatpulver, fruktkött av citrus, pressad grapefrukt, kaliumklorid, kalciumkarbonat, fiskolja, salt, L-lysin hydroklorid, kaliumcitrat, DL-metionin, havre fiber, L-tryptofan.

klubba
0

ja kyckling bygger starka leder och muskler och tillför esensiella aminosyror som gagnar en bra hälsa.

brunt ris är en låg alergen och lågkolhydrat som är milt mot kattens mage och främjar ett bra näringsupptag.

majs tillför näring til kroppen celler,hjärna och röda blodkroppar samt esensiella fettsyror som katten har behov utav.

havre en viktig källa till kostfibrer,B-vitamin,protein och energi.

jäst tillför koppar folinsyra och selen.

grönsaker mot ett starkt immunförsvar och naturliga kälor till antioxidanter,karoten och E-vitamin.

MonicaLagerquist
0

Tyvärr så tillhör jag de här som tycker att en köttätare ska äta kött och inte havre och ris.

klubba
0

#41 jo,jag vet detta,men jag och vetrinären är överens,mina katter tål inte rent kött,varken orijen,I/D ELLER annat "bra foder"

Imasy
0

Jag skaffade min första egna katt när jag var 17 och flyttat hemifrån. Är 29 år idag och har alltid haft katt sedan jag flyttat hemifrån.

De har alltid haft fri tillgång till foder dygnet runt, och är fina i hullet. Är lata innekatter ska väl också tilläggas ;)

Och att ransonera ut maten till en växande kattunge är inget jag skulle vilja göra iallafall.

Ang Whiskas, så var det inte den maten som innehöll mycket salt som kan vara skadligt, eller hur var det?

IceJossan
0

#43 Jo det är Whiskas torrfoder som innehåller 3 gånger så mycket salt som en katt bör ha i sig, har jag för mig det var.

pv60
0

Min katt fick foderallergi av Friskies. Stora sår på öron och huvud som INTE läker med salvor, kortisontabletter och täta kontroller hos veterinär som tagit odlingar mm.

Billigt foder blev dyrt Skäms

[Anunnaki]
0

# 40 m fl inlägg

Har någon sett en katt dra upp morötter och sedan äta upp dem eller gå och äta kornen från spannmål på en åker? Nej, det katter är ute efter i en veteåker är möss och sork. Det är skrämmande att en veterinär kan vara övernes med någon om att katt inte skulle tåla kött utan att vegetabilier skulle vara bättre.

Det är också skrämmande att reklam har lyckats få det till en sanning att katter skulle må bäst av hårt industriprocessad mat som dessutom innehåller mängder av ingredienser som en katt inte ska ha men som i bästa fall inte skadar katten.

Att låta rått kött och till och med köttfärs stå i rumstemperatur i flera timmar är inte en bra idé. Köttfärs ska förbrukas inom ett dygn efter att den malts även är den kylförvaras såvida den inte ligger i en specialförpackning men kylförvaring tills att den äts upp gäller alltid.

Vi som skriver här är alla människor med de brister som vi människor har. Det vi ger våra katter vill vi tro att det är bra. Hur många här på siten finns det inte som gett sina katter RC och Hills m fl torrfodersorter och änkt att vi tar mycket väl hand om våra älsklingar men som när vi börjat läsa innehållsförteckningarna börjat dra öronen åt oss och tänkt om. Att tänka om tar tyvärr tid och fortare går det inte om man känner ett behov att försvara sig.

Släng all prestige och läs med öppna sinnen innehållsförteckningarna och jämför med vad en katt äter när den jagar och välj sedan själva med kattens bästa för ögonen.

När det gäller hur mycket mat en katt ska ha är det bra att väga en kattunge som är riktigt liten varje dag, sedan en gång i veckan och som vuxen en gång i månaden och journalföra vikterna. Då får man lite koll p ur katten mår. Det finns flera sjudomar som ger sig till känna med viktminskning, t ex diabetes.

En liten observation av alla som jag känner är att avföringen av katter som får enbart rått kött är luktfri. En fundering som är min egen och inte något forskningresultat: Har katter vars avföring luktar illa ständig magkatarr eller liknande?

klubba
0

#46 vi människor är allätare..men inte tål vi allt för det…

blåbär är stoppande i normala fall,men på mig fungerar det tvärtom..vi är inte alla lika…

[Anunnaki]
0

# 47 Visst är vi olika men även om blåbär inte fungerar på dig så går du ju inte och klipper gräsmattan för att få gräs att äta.

Man gav kor mat med animaliskt ursprung, korna åt, växte, mjölkade bra men så kom det allvarliga sjukdomar efter ett tag.

Finns det någon oberoende forskning om hur katter mår som äter mat med en hög andel spannmål och andra vegetabilier. Att den ena eller andra här tycker att deras katt mår bra av den ena eller andra kattmaten är inga bevis utan enbart tyckande.

En studie på 200+200 katter som får Friskis respektive rått kött under ett år och där man följer mätbara bblodvärden mm skulle vara intressant att se. Först efter en sådan kan man försiktigt börja uttala sig om något.

Men till dess kan man ju se till att katten får mat som så mycket som möjligt liknar den mat som katten fångar när den livnär sig ute på egen hand.

klubba
0

#48 vilka alvarliga sjukdomar på kor pratar du om? har jobbat inom lantbruket och jag vet då inga..*nyfiken*

jadu,om du hade kommit hit och bjudit mina katter på köttfärs hade du fått problem,likaså om du hade bjudit de på nån annan bra mat med HÖG kötthalt.

foder med hög kötthalt innehåller inte rätt mängder utav rätt fibrer som är viktigt för tarmfloran,DÄRFÖR fungerar inte MINA katters magar på "bra" mat,de blir förstoppade,för magen får inte rätt sorts fibrer som får tarmen att jobba optimalt..

mina katter blir förstoppade utav "bra mat"

och ja,jag håller HELT ed om att katter ÄR köttätare,men vad ska jag göra? plåga mina katter bara för att de "ska " äta artriktigt? NEJTACK,hellre då att de äter lite sämre mat och mår bra pälsarna är underbara,och det är på päls,klor,ögon man ser hur ett djur mår!

Imasy
0

Jag har gett mina katter torrfoder i flera år, ca 11-12 år för att vara exakt, för det var då jag skaffade min första katt.

Jag har flertalet gånger fått behandla dem för uvi/grus, vilket troligen har blivit pga fodret.

I slutet av förra året fick jag hem en kattunge, fick torrfoder även här. Han hade varit lite kass i magen hos uppfödaren men vi trodde det berodde på avmaskningen.

Men diarreerna fortsatte även här, och han gick ner sig ganska så dåligt. Så julhelgen fick han spendera hos uppfödaren och vara där i två veckor. Vi trodde att det då kanske handlade om stress etc.

Han fick både canicur och veterinärutskrivet preparat men blev inget bättre. Tills jag slutade med torrfoder.

Ett sista desperat försök tog jag bort torrfodret och började servera dem kött istället. Inom ett dygn var han bra i magen igen.

Har testat att ge torrfoder igen ett par gånger, men samma visa då. Sprutdiarre vid torrfoder.

Så det kommer aldrig komma in torrfoder här något mer. Slutade med det för ca 6 månader sedan, och de är fina i hullet, inga uvin osv.

Kan väl också tillägga att de torrfoder jag har kört med under alla år har varit RC, Hill´s, Orijen mfl.

[Anunnaki]
0

Ni får ursäkta men jag har faktiskt inget annat svar än att mot dumheten kämpar även gudarna förgäves!

Och # 49 har du någon gång möjligen hört talas om BSE och Jacob Creutzfeldts sjukdom.

klubba
0

#50 uvi beror på bakterier,urinsten/grus  beror på felaktig mineralbalans och att magnesiumhalten är HÖGRE än 0.07%

magnesiumhalten är den viktigaste för att ha ett friskt urinsystem,halten ska INTE ligga HÖGRE än 0,07%

och jag har omvänt…har testat mjukmat och bra foder vid ett flertal tillfällen och det slutar ALLTID med förstoppning.

sista gången höll jag på att ta kattens liv men min envishet att ge katten "artriktig föda"

Imasy
0

Veterinären sa också att det kunde bero på att de inte dricker tillräckligt pga torrfodret och det i sin tur ger dessa "biverkningar".

Men jag förstår ändå inte vad ditt svar har med saken att göra? Menar du att jag har fel eller att jag gav dem dåligt foder som gjorde att det blev som det blev?

klubba
0

#51 ja,det har jag och det är köttmjöl i fodret som orsakade det..

http://sv.wikipedia.org/wiki/Galna_ko-sjukan

jullan92
0

haha vi har nog kommit in på lite fel spår nu.. ;)

klubba
0

#55 du säger uppblött torrfoder,vilken sort?

jullan92
0

friskies, och det står bara framme ca 30 min, oftast äter hon upp allt och sen blir det vanlig blötmat

blondifire
0

#57, fortfarande så har inte friskies torrfoder anpassat för kattungar…

S*Winsnes Wilda

jullan92
0

haha det har dom väl?

Varför heter min påse junior då :P

Imasy
0

Ja jag tror ockå att jag sett en junior variant av Friskies.

[Malin]
0

#59 Det stämmer att det finns foder anpassat för kattungar i Friskies sortiment!

blondifire
0

ok då har jag helt missat det. bara sett blötmat. men friskies är ändå ingen bra mat till katter(min åsikt)..

S*Winsnes Wilda

klubba
0

#62 och jag har inte sett nån friskies BLÖTMAT!

Imasy
0

Men det finns det också ;)

tuska
0

Vi pratar väl om ungdjurs mat ? eller vart det juniormat ?

Ungdjur upp till 6 månader

junior är 6mån -10 månaders ålder

Det är kattunge mat som gäller för en 13 veckors unge

Destany
0

Så länge kattungen verkar må bra och är fin i hullet så äter hon alldeles säkert tillräckligt. Råder dig ändå att byta torrfoder till tex mjau för det e aningen bättre än friskies.

Mina katter har fri tillgång till foder och 2/3 är lagom i hullet och en är lite tjockare.

Lycka till med din lille katt =)

jullan92
0

det blir absolut att byta till mjau när det här säcken börjar ta slut :)

IceJossan
0

#67 Börja ganska med en gång att byta, så blir det en lååångsam överfasning = skonsamt för magen :)