Tips på bra kattsand, mat, mm.
Jag har en innekatt på 4 månader och jag undrar lite vad ni anväder för grejer till era katter.
Vilken Kattsand använder ni?
Vilket märke på foder anväder ni?
Vilka gjejer tycker ni att en katt ska ha? ( Tex. klösbräda, leksaker mm.)
Hur ofta tycker ni att en katt ska ha mat eller ska dem ha fri tillgång till foder, vad tycker ni?
Jag blir väldigt glad för din åsikt! :)
Mina svar 
Sand: Ever Clean
Foder: Torrfoder Orijen, blötfoder: Mjau & Bozita
Saker en katt behöver: Klösträd, mat/vattenskålar (vida så katten inte slår i morrhåren), leksaker & toalåda ( och spade till toan), sele&koppel är väll det viktigaste. Sen saker som många av oss har, underlägg till skålarna, kattigloos/bäddar, vattenfontän, ännu mer leksaker 
Jag tycker katter skall ha fri tillgång till mat då dom är småätare. Här hos oss funkar det jättebra.
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se
Jag ger mina katter huvudsakligen Barf men jag har alltid torrmat hemma som reserv om jag skulle bli sjuk och att ha när jag behöver anlita kattvakt. För att torrmaten inte ska bli för gammal får de lite ett par gånger i veckan. De får mat två gånger per dag och mat får aldrig stå framme för småätande är lika förödande på katternas tänder som småätande är för människotänder. Något småätande är det ju inte heller fråga om för kattdjur som lever i det fria.
Jag håller just nu på att börja använda en klumpbildande komposterbart strö som heter Öko Plus. Experimenterar med en helt annan lösning för kattlådan.
Förutom de saker som # 1 tagit upp som en katt behöver finns en del annat som behövs på bifogat pdf-dokument. Tyvärr kan i alla fall inte jag bara öppna dokumentet men jag kan ladda ner det.
# 2 Småätande menar jag att katterna tar flera små byten flera gånger om dygnet om dom skulle leva i det fria. Det är ju precis det dom gör.
# 2 Nu menar jag inte att mina katter sitter och småäter konstant. Dom äter flera små mål om dagen när dom är hungriga helt enkelt. Ingen av katterna är hetsätare på något sätt och dom är lagom i hullet.
# 0 Glömde säga klosax och kam.
Har en liten lista på grejer på min blogg.

* Jag använder Klumpe Kattsand eller sjöbogårdens från ÖB, de är lika bra klumpande som Ever Clean! Bäst av allt är att de bara kostar 1/4 av Ever Cleans pris också..
* Jag ger mina BARF, 2-3 ggr om dagen äter de. Kan man inte ge BARF tycker jag att man ska ge Mjau eller Bozitas blötfoder, och undvika sorter med fisk och skaldjur och nötkött. Mjaus kattungemat är jättebra, och det går alldeles utmärkt att ge kattungemat även till vuxna djur. Anledningen till att jag rekommenderar blötfoder är för att torrfoder har en mycket negativ inverkan på kattens urinvägar.
Detta gäller samtliga katter. Fungerar fri tillgång så ser jag inget direkt fel i att ha det, men om man ger blötfoder som jag rekommenderar så kan ju det oftast inte stå framme hur länge som helst.
* Mina katter har alltid klösbrädor (det sparar möblerna effektivt), matskålar och underlägg till sina matskålar. Egentligen tycker jag att det räcker, trots att de har massa kattsängar är ändå mattes säng och sofforna favoritliggplatser. Leksaker går lätt att göra av aluminim, snören och laserpekare är favorit här. Har man inte utekatter tycker jag att de borde få ha ett klätterträd, om ekonomin räcker till.
För att förtydliga frågan om hur ofta en katt ska ha mat säger jag min erfarenhet i frågan; Katter har inte fri tillgång i naturen. De äter ofta, ja, men de kämpar för sin mat och de äter oftast inte de 10-16 gångerna om dagen som torrfodertillverkarna vill få oss att tro. 4-6 gånger/ dag är en mer rimlig siffra. 2 gånger om dagen räcker utmärkt för en katt att äta på, men ju fler utfodringstillfällen destå bättre. Att småätande skulle ha en negativ inverkan på tänderna vet jag inte om jag håler med om, katter har inte nedbrytande enzym i sitt saliv, och ger man foder som inte innehåller socker bör det inte vara ett problem. Torrfoder kan förvisso smula sig och fastna mellan tänderna och bilda plack (som sen blir tandsten), katter kan inte slicka sig om tänderna för att göra rent dem som vi kan.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Klosax och FURminator är också jättebra att ha!
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
# 8
Skulle tro att mina katter äter ungefär 4-6 gånger. Defenitivt inte 10-16 gånger i alla fall. Här funkar fri tillgång fint.
Visserligen får ju inte katterna kämpa för maten här men vi leker mycket med katterna plus att dom får promenader så indirekt blir det ju så 
Sjöbogårdens (Kitty) från ÖB har jag testat nu på tre jourkattungar. Tycker den är jättebra. Det bästa är att den inte dammar så mycket. Hade klumpe först och den dammar och luktar för mycket. Everclean är drygare och bättre men jag gillar inte parfymeringen. Tycker finkornig sand är bättre oavsett märke.

Vi har Cats Best ÖkoPlus i kattlådan. Den tycker vi är jätte bra. Luktar trä och suger upp jätte bra. Går att kompostera. Lätt att hålla rent. Det enda minuset är att det hamnar en del utanför lådan men det tycker jag att det göt med all sand. Den är då lätt att sopa upp.
Mat: Royalcanin kitten 36.
ja man får prova sig fram när det gäller Kattsand i alla fall. du får komma fram till något, som både du, din katt och din plånbok gillar plus ta med i beräkningen att vissa sorter behöver du inte ens släpa hem själv. OCh att bara säga att en sort är bra, är ju ungefär som att säga att det bara existerar en bra bil och det är Saab…
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Kattsand: Använder Ever Clean nu för att jag fått specialpris, men sedan kommer jag att byta till något billigare, tycker inte EverClean är så enormt bra som många säger. Visst är den dryg men inte såååå dryg att det skulle löna sig.
Kattmat: Torrfoder jag rekomenderar (pga innehållet) är Orijen (spannmålsfritt) och Proformance (för att det bara innehåller ris som spannmålskälla, inget vete, majs, soja mm)
Tillbehör: Keramikskålar med underlägg om man ger blötfoder. Mjuka bollar, mjuka lätta tygmöss och papperstussar i snöre är min katts favoritleksaker. Hon har även ett kattlådehus med dörr (tycker det är lite äckligt att behöva se/visa upp avföringen om man går förbi). Sedan har hon självklart borste och en såkallad ryktsten, ska skaffa en furminator tror jag, men just nu hårar hon inte så mycket så jag vet inte.) Klosax behövs för att rädda kläderna och möblerna. Och sedan har hon ett halvhögt klösträd som hon gillar att ligga i och klösa på+en klösbräda i papp, den gillar hon verkligen att klösa på.

Kattsand: Klumpe Kattsand. Klumpar sig och är enkelt att ta bort. Relativt billigt än andra märken. Finns på Ö&B.
Kattmat: Royal Canin, torrmat och våtfoder. Hair & Skin. Kitten men kattungen Lo vill hellre äta det som Mollz äter oxå. Likasamma.
Tillbehör: kattpelare en större och en mindre, kattleksaker som råttor, bollar, bollar som låter, låsasmus, ekologiska kattleksaker som fiskben mm. Leksaker inhandlas oftast i kattbutik när mat inhandlas. Filtar i varje fönster så de ligger mjukt och bekvämt när de tittar ut eller sover där. Feliway i eluttag för att skapa extra harmoni mellan katterna. En kista som har två soffdynor som de kan sova på om de så önskar. Var sin kattsele för att kunna vara ute och sniffa lite grann på omgivningen.
Vi har två kattlådor för att de skall kunna välja var de vill gå.
Skall införskaffa i ett klösträd som går upp till taket är tanken. 
Vilken Kattsand använder ni? Tidy Cat (Blå) Kostar 249:-/drygt 18 kg hos foderbilen. De kör sanden till dörren vilket underlättar. Sanden är dryg och klumpar bra och det bästa med den är att man inte känner att de luktar illa i lägenheten. Tycker de är super.
Vilket märke på foder anväder ni? Mjau torrfoder och blötfoder. Mina katter mår jättebra av detta och jag gillar att det är gjort på svenskt kött.
Vilka gjejer tycker ni att en katt ska ha? ( Tex. klösbräda, leksaker mm.) Kösträd, små mjuka bollar, vippa, sele, toasaker så klart, mat och vattenskål (inte plast) och mina katter älskar laserpekaren
Hur ofta tycker ni att en katt ska ha mat eller ska dem ha fri tillgång till foder, vad tycker ni? Jag ger blötfoder till mina grabbar morgon och runt middag. Torrfoder har de fri tillgång till och det funkar bra.
Jag har Oliver. Både foder och sand. OCh Hill´s K/D bara för att jag måste till en katt. Sen för att kolla ekonomin, så räknar du ut exakt hur mycket sand som går åt på en vecka. Dividera den summan med antal katter. OCh sean om du vill dividera med 7 då får du fram den exakta kostnaden /katt/dag. OCh jag slänger aldrig all sand, bara den som är förbrukad.
använder eldorado Kattsand.
och så köper vi Iams 15 kg hos foderbilen, det kostar ca 600 kr med frakt. vi ger dom 2 gånger om dagen. sen så får dom mjaus blötmat oxå.
andra saker vi har till katterna är : pling-bollar,laserpekare, borstar,klosax, koppel/sele, matskålar,vattenfontän,klätterträd, mys-korg,transportbur,halsband, och hygienarticklar.

Min Jack får Mjau eller Bozita blötmat. Han kan inte ha fri tillgång för då hade han vägt tio kilo nu, så han får lite då och då. Men det är nog bra om det fungerar. Maten brukar serveras på små fat eller en liten låg skål.
I lådan finns Cats best ökoplus för den fastnar inte i tassarna och fungerar bra. Den blir lite "sågspånig" eller dammig efter ett tag, men man får bara byta ut allt lite oftare.
Jag tyckte att everclean blev lite som cement och det hände att det fastnade lite på olika ställen. Tänkte också att det inte kan vara så bra om katten andas in dammet och det blir så.
Andra grejer: massa leksaker så att man kan växla t ex vippor, små möss, bollar. Sele och koppel, klösbräda och klättergrej, kloklippare, borste, halsband när man ska vara fin, transportbur (en rejäl som man inte kan förstöra eller smita ut från).
Foder: Eukanuba
Sand: Ever Clean
Saker en katt behöver: Klösträd, skålar till mat och vatten, kattlåda, några små leksaker (våra har möss, bollar och små vippor), kloklippare, borste eller kam, transportbur, koppel/sele och ja, det är säkert något jag har glömt.
Jag tycker det bästa är att ge katterna tre gånger om dagen!
ja en bra och stark transportbur är egentligen det allra viktigaste… Sen kan du bygga på leksaksförrådet efterhand…
Foder: Olika. En katt tycker det trist bara få äta en och samma märke så jag ger två olika sorter en vecka sen byter blandning med två andra sorter nästa vecka och helger blir det också blötfoder som bjuds. Men dom får även smaka lite pålägg och annat men som inte är för salt eller sött samt får dom laktosfria lätt mjölk i bland.
Sen en katt tycker om jaga sin mat/byte så om man vill ge katten naturlig mat stimulans så kan man sätta maten i flaskor som du har små hål i så får dom klura ut hur dom ska få ur maten. På det viset får dom "jaga sin mat" och det ger lite mer träning en bara sitta och vräka i sig. Man kan självklart köpa godisbollar som finns att stoppa i godis i men ha då i kattens torrfoder i den i stället.
Katter behöver stimulans.
Och att katten dricker igentligen inte naturligt sitt vatten vid maten så om man kan så bör man ha maten och vatten på två olika platser det ökar kattens vattenintag och ger katten bättre hälsa.
Mina tycker om att även få "fiska" upp vatten ur glas så jag brukar ha glas där barna inte kommer åt men katterna gör det och har då även underlag så glaset inte lätt kan glida ner till exempel klibb klabb eller annat som finns.
Foder märken: Hills olika sorter, Mjau, Bozita, Royal Canin mm
Hur ofta man ger mat: mina får en 1dl var dera på morgonen och kvällen men under dagen har dom även som jag beskrev ovan mat i kluriga flaskor samt i toa rullar.
Kattsand: Hästspån funkar utmärkt ansåg jag då jag mådde bäst av det när jag var gravid, annars märkena Klumpe, eldorado, papperspellets, Ever Clean mm
Det är Olika det med och det gör att mina inte är kräsna med vad det är i lådan.
Grejer: Tryggt och bra hem, bra katt försäkring ut i fall att, Klo sax, klo fil, Kam/borste, sovplatser, laserpenna, bollar i olika utförande, klöspelare, klätterställning, katthyllor på väggen så dom kommer till taket, kattsäng/filt som sitter fast på fönsterbleket, katt säker balkong med nät om man bor i stan, sele, halsband med adress, schampo, matskålar, vattenskålar/vattenfontän, aktivitetsbollar att ha mat i, klösmatta, katt hus, bra toalett lådor gärna flera, tandborste, transport bur, Kattgräs… Listan kan nog göras längre.
Sen är det bra om man märker, vaccinerar och steriliserar/kastrerar sin/sina katt/katter.
//M