Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1804 ggr
exitingsvillemo
0

kattfoder från livsmedelsbutik

det finns en del trådar om vilken mat katten äter osv. Själv ger jag inte mina katter torrfoder från ica osv utan knatar iväg till zoo istället, för att få tag på bra mat till missen.

Men… Det jag undrar är om ngn har koll på vilket torrfoder i livsmedelsbutik som är bäst och sämst.

Har läst några trådar där man bytt från Friskies till Mjau tex.

Så kortfattat så vill jag veta vilket av de sämsta märkena som är bäst Cool

Fridaaaa
0

Jag använder Friskies, det fungerar superbra till min katt, han mår superbra, har bra hull :) Mjau har jag inte testat, kitkat tål han inte :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

spiritedaway
0

Friskies är väl det värsta misstänker jag delvis pga magnesiumhalten.

exitingsvillemo
0

#1 Jag kanske skrev lite luddigt.

Jag är inte intresserad av VAD ni använder utan vilket som är bäst ur innehållssynpunkt.

oh-la
0

bäst ur innehållssynpunkt borde vara blötmaten, som mjaus blötmat. de innehåller en förhållandevis hög kötthalt och lite spannmål. ett av de sämsta är väl friskies (säkerligen inte ensamt) med mycket lite protein, mycket grönsaker, spannmål och sånt samt en för katten farligt hög dos salter.

Fridaaaa
0

#3 jaha okej missuppfattade det :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Anunnaki]
0

Innehållsmässigt är Mjau blötmat med enbart köttbiprodukter den bästa kattmaten över huvudtaget plus den andra som också kommer från Doggy men som är lite dyrare.

Tyvärr blir trådar som denna lätt en rad inlägg om vad man ger sina katter och då med slutsatsen att det är så bra så bra kattamt för "min katt mår så väldigt bra av just som jag ger den".

Det skulle vara intressant att se någon vetenskaplig studie på hur katter mår av olika mat där man tagit blodprover mm och sedan gjort en sammanställning. Men något sådant finns nog inte.

pv60
0

Min Sigge har fått foderallergi av Friskies. Alltså en dyr "besparing" med billig mat. Veterinär och specialkost har blivit dyrare…

Erina
0

Mjau blötfoder är jättebra och så är faktiskt Mjau torrfoder inte heller helt fel. Jo det innehåller spannmål, men ok med protein och fett. Går absolut att jämföras med RC indoor, som många anser vara ett bra torrfoder.

Silvestris
0

Jag ger inte torrfoder öht men i livsmedelsbutiken finns väl ett par "hyfsade" torrfoder tex. PurineONE och Perfect Fit. Innehåller i princip samma saker som "zoo-fodren". Ris, majs, kyckling. PurinaONE har dessutom fördelen att ha ett sensitive-foder baserat på kalkon och helt fiskfritt vilket kan vara bra för en del allergiker. Det är ingen lätt affär att hitta torrfoder som är fiskfria.

Cindy
0

#6 Rent tekniskt så är Bozita bättre än Mjau. Samma tillverkare, men finare ingredienser! Glad

Vänliga hälsningar
Cindy

MaalinF
0

Jag instämmer med Silvestri här.

MaalinF
0

Det testet var okey, men inte mer eftersom det inte står om proteinet är animaliskt eller vegetabiliskt.