Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 6379 ggr
Cazzos
1

AKUT Orolig för katten!

Hej! Jag märkte att min katt började bete sig lite konstigt när han låg på min säng och försökte sova.

Vanligtvis så lägger han sig där sen efter 5 minuter så ligger han som en boll och sover. Men idag så låg han bara kvar där och försökte att inte somna. Jag såg hur han slumrade till men snabbt öppnade ögonen.

Jag skulle lyfta på hans huvud och då skrek han till, då förstod jag att han har ont under hakan/käken.

Har försökt att ge honom crabsticks, han frestas så mycket av lukten, försöker slicka på det och äta men det går inte.

Han kan inte äta. Det gör ont.

Har ringt veterinär men det var stängt (tidsbeställning/råd) och de tar endast emot akut samtal, och jag vet inte om det här är akut eller inte (jag menar om jag ska liksom skynda mig till veterinär, han är inte döende liksom).

Vad ska jag göra? Jag är så orolig och han har ont!!

Endroppeihavet
0

Att din katt inte kan äta eller dricka skulle jag se som akut, ring och få råd!

De kommer antingen be dig avvakta och återkomma lite senare eller be dig komma in på en gång.

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Cazzos
0

#1 Dricka vet jag inte, har inte prövat.

Men eftersom att han knappt kan sträcka ut tungan så kan han nog inte dricka.

Han är nog inte uttorkad eftersom att detta började jag märka för 2 timmar sedan och han drack ganska mycket innan det!

Jag ska ringa akutmottagningen istället då!

Jag kan nog inte åka dit nu eftersom att det tar ungefär en timme (har inte bil) + att de stänger kl 9 ikväll!

Men jag ringer till akutmottagningen direkt nu!

Cazzos
0

Jag har ringt två gånger till akutmottagningen, de svarar inte! Skrikandes

tuska
0

Ser du någon svullnad på halsen, läpparna ?  får du kolla hur han ser ut i tänderna, tandköttet.  ta tempen på honom då ser dom han även har feber ?

EddaM
0

Han har kanske ramlat o brytit käken så du måste fortsätta ringa.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Cazzos
0

Jag har ringt över 5 gånger.

Han har absolut inte brytit käken för att han kan jama.

NU TILL DEN GODA NYHETEN!!: Jag sträckte fram en crabstickbit till honom och han har ätit 2 st nu!!!

Nu får jag bara avvakta och se ifall om det blir bättre imorgon.

WIHOO! Jag är så lättad! Kyss

EddaM
0

Kanske gått ur led då kanske…hoppas att det löser sig. Och kolla tempen då o då

S*Luddhuvet´z

Cazzos
0

Hur kollar jag tempen? Upp med en termometer i rumpan eller? Tungan ute

Hur många grader ska det vara?

Vad är för högt och vad är för lågt?

tuska
0

De brukar hålla en temp på 38.5 och anses vara normalt

Temp tas i rumpan

Cazzos
0

#9 oki

Sidentass
0

Kan ha ha blivit getingstucken tror du..eller råkat på nåt annat djur som kan ha angripit…skönt att han fick lite i sig iallafall..håller tummarna!

Cazzos
0

#11 Vad är det för symptomer man ser om en katt blivit stucken? Beror det på VART den blivit stucken?

Hur beter sig katten iaf?

tuska
0

Katten svullnar upp ganska kraftigt vid sticket, svullnaden går ner på ett dygn. Oftast blir det kring läpparna eller en tass  som dom blir stucken.  

Ser du att katten mår jättedåligt idag oxå, så försök att få kontakt med en veterinär som får kolla din kisse.

Hoppas katten är helt återställd idag.

Svartasilverskon
0

katten kan ha blivit ormbiten oxå! min katt blev det i somras och det syns rejält ifall dom blir ormbitna..

Hawknestgrove
0

inget tecken vad det kan vara?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Cazzos
0

Han kan äta och dricka men skriker till när jag försöker lyfta på hans huvud.

EddaM
0

Tror ändå att det är nån slags sklett skada, en spricka eller så. Jag hade åkt in o röntgat för säkerthets skull.

S*Luddhuvet´z

Hawknestgrove
0

Låter som om du måste åka in för en koll akut….

Hawknestgrove
0

Det kan inte vara så, att den har blivit skadad, när du hade den fastbunden när den hade diarre? Hur som helst åk in så fort du kan….

IceJossan
0

Hur har det gått???????

Erina
0

Nä men HJÄLP, har katten varit fastbunden Rynkar på näsan? Katten behöver undersökas av en veterinär OMEDELBART, förhoppningsvis så är det gjort idag. Han har ju onekligen ont och behöver akut hjälp. Berätta hur det gått för din gosse.

Mainebusters
0

Nu undrar ju jag med lite här.. fastbunden? Var står det att katten varit det? Det låter ju illa faktiskt.

Vi är många härute som undrar hur det går för er..

oh-la
0

#22, finns en tidigare tråd om det.

Mainebusters
0

#23  Kan man få en hint? Flört

oh-la
0

#24, gå in på 02, hälsa, beteende, kosthållning, så lägger den där som tråd 18, "AKUT diarré överallt". kan inte länka på min dator helt plötsligt.

Mainebusters
0

#25  Tack, var in och gluttade och skrev.. Obestämd

Signe-Jonna
0

Vi ska komma ihåg att flickan som skrivit detta inlägg bara är 13 år och hon har säkert gjort det bästa hon kunde. Hon gick ju också in på detta forum för att få råd, så nog är hon intresserad av att göra det bästa för kissen. Jag tycker vi ska invänta Cazzos svar på hur det gått med katten.

Hawknestgrove
0

ja lilla kissen, jag klandrar inte tjejen. Men när en katt beter sig så som i denna tråd, då är det vet som gäller…..

Cazzos
0

Jag väntade i 2 dagar och han blev konstigt nog helt normal igen efteråt.

Han kanske hade bitit sig på tungan eller nåt, men eftersom att jag inte fick öppna munnen på honom så vet jag ju inte riktigt.

Han är som vanligt nu iallafall.. jamar under nätterna.. och under dagarna.. och jamar.. Tungan ute

Han sover nu också vilket han inte kunde göra förut eftersom att det gjorde väldigt ont i munnen/käken (?)

Hawknestgrove
1

Vilken tur!!! En liten gammal herre med andra ord. Jag trodde det var  en liten kattbebis! JAmar, men det är klart, det gör de ju jämt här med…. Vad jag blir mest irriterad på på nätterna, så är det när Arne gnäller. För ingenting. HAn tror, att jag ska släppa ut honom i rastgården kl 3 på natten. no way mister…….

Cazzos
0

#30 Gubben som jag har hemma han jamar och blir tyst direkt om man ropar "Sschh!" men sen efter 3 minuter då är han igång igen.

Det hatar mamma, hihi Tungan ute

annzoo
0

#29 även om det är så att du är 13år så är det dina föräldrar som har huvudansvaret för djuret oavsett om de vill eller inte. Enligt lag måste man ta djuret till veterinären om den är sjuk. Som i detta fall då eran katt har haft både diareér och uppvisar smärta i käken, då ska man ta katten till veterinären!
Tycker det är tråkigt att din mor har en sådan taskig syn på katten och jag hopppas verkligen hon ändrar sitt synsätt och tar katten till veterinärren nästa gång.

Hawknestgrove
0

det blir nog bättre när det blir mörkare om nätterna.

Cazzos
0

#32 Jag vet ju orsaken till varför han fick diarré så det kommer inte att hända igen.

Men det här med käksmärtan förblir ett mysterium tills jag besöker veterinären.

Funderar på att åka och göra en hälsokoll innan jag börjar 8:an i Augusti!

Hawknestgrove
0

ja är han Ok nu, så är et ju inget akut. MEn en helt vanlig liten hälsokoll är ju inte fel. Det gör man ju varje år i samband med vaccination om inte annat.

tuska
0

#34   Ja en hälsokoll på en 17 årig katt kan man kosta på. undersökning av tandstatus är kanske inte helt fel eftersom han haft ont i käken.

Cazzos
0

#36 Kostar det mer att göra en hälsokoll beroende på ålder?

tuska
0

Kostnaden beror på om veterinären och du kommer överes om att ta blodprover för att  se hur njurar och lever mår. på äldre katter kan de vara lite nersatt och rätt kost kan förbättra värdena och kissen håller längre upp i åldern.

Det med att fixa tänder på en äldre katt kan vara lite lurigt, veterinären som kollar din katt i munnen ser säkert om det skulle vara akuta behov att åtgärda någon tand och behöver då övervägas med kissens ålder.

Hoppas det går bra hos veterinären.

Cazzos
0

#38 Har slutat tänka på att besöka vet. för att katten har mått bra i flera veckor nu sen detta hände.

Men hälsokontroll ska jag absolut göra under detta år.

Hawknestgrove
0

va kul att höra att kisse mår bra