Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1365 ggr
jullan92
0

Vad ska man välja?

Jag har just skaffat mig en liten huskatt på 12 veckor och allt går jättebra.

Men i framtiden tänkte jag skaffa mig en raskatt och avla på den.

1. vad rekommenderar ni för ras?

2. Hur länge ska jag vänta innan jag skaffar en till katt?

3. Hur länge väntar man innan man låter honan bli dräktig första gången?:)

Josefa
0

Av vilken anledning vill du avla på katter?

jullan92
0

Jag tycker det skulle vara väldigt roligt, jag älskar katter och tycker det skulle vara en riktig upplevelse :)

MonicaLagerquist
0

Ta dig en funderar över vad du vill nå med din avel.Är det bara upplevelsen av att ha kattungar så kan ju en dräktig honkatt från ett katthem vara något för dig.

Att avla på katter är inget man lär sig i en handvändning och en massa pengar går det åt också.

Stolt ägare till tre La permer

Josefa
0

Men här finns ju redan ett överflöd på katter i Sverige. Borde inte de tas omhand innan nya kattungar avlas fram okontrollerat?

Rafflan
0

ska du avla ras katter?

jullan92
0

Avlas fram okontrollerat?

Jag hade tänkt avla raskatter, och jag frågar ju för att jag vill lära mig eller hur?

Rafflan
0

Varför får TS inte avla på raskatter?

MonicaLagerquist
0

Vem har sagt att h*n inte får avla?

Är du intresserad av avel så rekomenderar jag dig att du besöker en utställning eller två.Ser ut en ras som passar dig och kontaktar en lämplig uppfödare av den rasen.Skaffar dig en katt ställer ut den och om ett par år när du lärt dig mer om rasen skaffar dig en lämplig avelskatt och avlar på den.

spiritedaway
0

Är det din första katt? Om det är så skulle jag bara rekommendera att ha katt ett tag innan du börjar köpa in en katt för avel. Även fast en kattkompis till kissen säkert inte vore helt fel.
Läs på allt du bara kan :) Det är mycket information och mycket att tänka på.

Sen måste du ju hitta "din ras". Kom fram till hur just du ska hjälpa "din ras". 

Jag skulle också tycka det vore en rolig upplevelse, och jag köpte två raskatter som jag hade planer på att ställa ut och eventuell använda i avel. Men sen insåg jag rätt snabbt att det där var inget för mig. Och jag var så ny på det här med katter så nu är mina damer kastrerade båda två. :) och det valet är jag väldigt nöjd med. Avel är inget för mig.

Och är du bara ute efter upplevelsen och inte har några större mål så finns det många hemlösa honor som behöver få ett hem. Och det är ju guld värt dom som kan ställa upp för sånt. :)

jullan92
0

Ja, jag hade tänkt det :)

jullan92
0

Ja, det är min första katt jag har nu, och det går förvånansvärt bra med henne, tror jag haft en himla tur för hon är så lättlärd!:)

Jo men precis, jag hade tänkt läsa på och så, sen själva avlingen tänkte jag starta om ca två år. Katten jag har nu är ju tolv veckor, så jag tänkte när det är lämpligt att skaffa nästa kisse ?:)

MonicaLagerquist
0

Jag skulle skaffa en kompis tll kattungen redan nu.Två katter har väldigt trevlig ihop.

spiritedaway
0

#11 Hehe :)

Okej. Jo det finns ju hur mycket att lära sig. Det finns ju en hel del kattuställningar just nu. Det är ju ett jättebra tillfälle att se på en massa olika raser och träffa uppfödare.
En till katt går väl att skaffa när som helst. En kattkompis är säkert uppskattat.

Jag skaffade ju först bara en, men insåg snabbt att hon behövde mer sällskap. Så då blev det en till nästan direkt.
Men jag tycker det #8 skrev var en bra idé. Då hinner du lära känna rasen innan du börjar med avel.

EvaSe
0

Hej

Jag tycker du ska titta på lite olika raser, gå gärna på en utställning och titta.:)
För tid och plats för lämplig utställning kan du titta på Sverak.se

När du hittat den ras du vill ha, leta rätt på en uppfödare som gärna bor i närheten som du kan hälsa på och få goda råd, både om rasen ifråga och om avel. :)

/Eva

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

EddaM
0

Jag fick en kattfamilj i knät för en massa år sedan nu o kullen var 75% norsk skogkatt, jag behöll en hane som jag kastrerade o sedan skaffade jag en långhårig huskatts hona som sällskap och började ställa ut dessa. Då blev jag intresserad av avel och förälskade mig i en skogis hona o på den vägen började jag. Just nu har jag min fjärde kull =) Helt underbara små skogisar. Men jag har även en Perser här hemma för jag tycker de är vackra o jag ville ha en soffliggande katt till då skogisar kan vara väldigt aktiva. Men som sagt läs på, skaffa en mentor och kolla på raser =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

jullan92
0

Jo, jag funderar på ragdoll eller brittisk korthår.. :)

Avlas det katter året runt?

Funderar på att skaffa en till runt julledigheterna.. :)

EddaM
0

Jadå kullar av de raserna finns att finna året om. Kolla på uppfödare som finns i din närmaste kattklubb eller den du har tänkt att gå med i. =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Maxima06
0

Rekomenderar att du köper dig ett par böcker om avel innan du ger dig in i något. Vilken ras du bör välja är ju helt upp till dig vad du gillar, det kan ingen annan bestämma åt dig. Sen tycker jag att det är bra att du ska vänta ett par år med själva avlen, spendera denna tiden med att läsa på ordentligt.

Silvestris
0

Gå på några utställningar och titta på raskatter. Hälsa på uppfödare om det är någon ras du fastnar lite extra för. Den ras du fastnar för bör vara den du köper.

Ställ siktet på utställning först så kan du ställa ut honan och se vad hon får för omdömen. Är hon frisk och får bra omdömen på utställning kan du börja leta efter en hane som matchar henne. Ofta kan man vänta med att para katten tills hon är 2 år så ta det lugnt.

Ett steg i taget.

IceJossan
0

Jag tycker att du ska skaffa dig en kisse till redan nu, eller inom de närmaste veckorna. När kattungar är små utvecklas de fortfarande så mycket, och en kompis att öva och utvecklas ihop med ger otroligt mycket! De brukar uppskatta sällskap mer när de är mindre, och har då oftast lättast att acceptera varandra, så skaffa en med en gång du, det rekomenderar jag :)