Vad kostar din katt dig?
I eftermiddag gick jag och hämtade ett paket från Swecat. Har bl.a. köpt en lila kattsele som stora katten ska få ha ute i trädgården i sommar. Blir ev. ett till köp till din mindre katten senare. Nästa månad ska jag köpa en cykelkorg för missarna. Tror att de tycker att det är kul att få komma ut en sväng i en egen "koja".
Och då tänkte jag - ungefär hur mycket lägger ni på era katter? Med mat blir det nog i genomsnitt 2-300 i månaden. Sedan tillkommer försäkringar.

Mat + sand ungefär 400 kr / månad. Har 2 katter.

Mina katter går nog på ungefär 7-800 (mat+sand) om man inte räknar försäkringarna… De äter Hill's vanliga foder och har Evercleansand.

Jag har två katter…

3 katter ca 500kr mat och sand. köper bara leksaker vid behov o det är bollar o tygmöss som köps. Kattsan det går inte åt så mycket alls förvånad hur lite sand det går åt ändå är den fräsh o luktar inte en massa kiss o bajs :)
#2 Hur många katter har du då?
#4 Ja, vi bytte nyligen märke på Kattsand och det är en enorm skillnad på hur mycket det går åt! Mat har vi massor av "på lager" just nu, därför blir det inte så stor kostnad. Det blir mer när den stora katten ska börja med annat foder när han blir ett år i maj.

#4 Och jag sitter här och är förvånad över hur mycket sand det går åt och ändå är den inte fräsch 

#4 Skruttan Vad har du för sand? Den borde jag också ha!
Hur kommer det sig att det blir så dyrt för mina två månntro? De äter ca 1dl mat var varje dag.

Här hemma hos oss bor två katter, de fasta kostnader som är:
Mat: ca 150:- (Nutra nuggets)
Sand: ca 200:- (Ever Clean)
Försäkringar: ca 200:- (har agria)
Sparar också undan ca 100:-/mån per katt till vaccinationer och annat som kan förekomma under året.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Mina katter kostar ca 300 kr
Torrfoder o burkmat ca 150 kr (mjau)
sand 150 kr (katty klumpbildande)
har 2 katter

Oj denna månaden har mina pälsklingar kostat förfärligt mycket men allt kom på en och samma gång! Nappe skulle försäkras samt kastreras och Tiger vaccineras och så tog deras torrfoder slut (de äter 2 olika). *Pust* Joo och jag behövde köpa mer Kattsand än normalt för Nappe hade varit dålig i magen och all sand behövdes bytas ut…så denna månaden Mars alltså:
Veterinär:700kr
Mat: 500kr torrfoder och 200-250kr blötmat
Kattsand: 400kr
Försäkring: 450kr
Lite leksaker,tandborste, vitaminer: 100kr
Men denna månaden bli billigare
Bra tips av Minou att lägga undan lite pengar varje månad så man har råd att vaccinera osv när det väl blir dags!

jag köper billig Kattsand. :) miss cat i botten kör jag med finkorning Kattsand eldorado klumpbildande kanon bra funkar dessa, en ena katty och eldorado gör test på vad som är bra :D vill testa olika för att sen veta vad som är bra. Ica ska ha en egen bra Kattsand med klumpbildande den ska visst räcka länge men det beror ju helt på vad man har för katter o hur många den saden ska jag testa nästa kattsandbyte. Och gör så här lägg mycket Kattsand snåla inte på mängden :) det e a och o .

#12 Det där ska jag testa! 

det var visst Pussi Kattsand inte katty :P yra till det lite där :) men iaf jag kör djupt i lådan 5 liter/kg av miss cat lr Pussi botten eldorado och edloradon ena lådan är stor så det blir en påse av varje den andre räcker en halv påse eldorado som botten. Varför jag kör så här är för att denna finkorninga sanden är bra suger upp kiss bättre men är inte helt bra som själv utan den bör kompleteras upp tycker jag. :) Lådan håller sig bra i 3 v och jag fyller allså upp lite när det behövs av eldoradon. Rensar lådan morgon o kväll.
Pengar kostar dessa 5 kissar..
Sture har mkt troligt foder allergi tål endast RC Exigent o där har jag nu lyckats blanda ner Advance anka *har uppfödarrabatt på* och James Wellbeloved Kalkon. Peppar peppar än funkar det. Så här är det just nu 3 foder som köps.
Brukar anv mig av Dyr Kattsand men fått ge vika och anv Pussi compakt.
#14 Miss Cat kan jag anv i nödfall den sanden stinker efter bara 2 dagar..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Lägger ungefär 500 i månaden på sand till våra 5 katter och mat ca 500 i månaden.

#15 ne miss cat klumpbildende lukatar inte alls illa men du kanske menar den som inte är klumpbildande den är som andra sand inte så bra.
Räknade ut lite snabbt köper en säck på 10kg RC 560kr räcker ca 2 mån till våra 2 katter sen 4 påsar Kattsand i månd det blir väl ca 200kr i sand väg så 430kr för 3 katter. Försäkringen den vet jag itne exakt var det blir. Jag räknar att katterna kostar per st 300kr i mån då stoppar vi undan 100kr per katt i nödkassan denna kassa är ett måste
Har uppfödning och om man slår ut alla kostnadet på ett år så betalar jag nog 12 000 per år om inte mer. Någon tusenlapp i månaden, och då är inköp av katter bortränkat, men däremot allehanda avelsrelaterade veterinärbesök inräknade. Försäkringar på alla katter och kattungar, foder (Iams) och kristallsand. Katterna bör kosta mig minst 12 000 kr om året.
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Det är inte mycket, det är väl fodret totally ferret som vi köper kilos påse som håller ca 4 månader. Sedan försäkring en gång om året hos agria.
Jag lägger ner ca 700 kr i månaden om man räknar det viktigaste.
Jag har 2 katter.
- ca 300 kr mat (Ca en halv påse RC Sterilised)
- ca 200 kr sand (2 påsar Pussy kompakt)
- ca 100 kr försäkring (Agria bas)
- ca 100 kr till vaccinationer och veterinärvård
Sen köper jag massvis med kattsaker så de vågar jag inte ens räkna med i min uträkning! 

#20 jag var idag på ÖB o där sålde dom 10kg Pussy kompakt sand för 79kr :) det e billigt så imorgon när bil är hemma blir det 2 lr 3st jag köper för denna sand är bra bara ett tips kika om ÖB i din närhet oxå har denna sand :)
#21! bra tips! Synd att jag inte har bil bara men 2 påsar får jag nog hem på cykelkorgen. :)
Jag har 3 katter och jag lägger ner ungefär 200-300:- i månaden på Kattsand, mat runt 500:- och försäkring 200:-. Övrigt som leksaker och selar är olika från månad till månad, men ligger väl runt 500:-/månad. Blev betydligt mer denna månad då de fick nya selar från Gustav o Evita, en aktivitetsleksak, ett hus att sova i, en ny lektunnel och en gosig pläd att sova i.
Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus
Min kisse kostar ungefär 4-500 kr i månaden på mat. Då får han 3 påsar kite kat om dagen och så mycket torrfoder som han vill ha. Sen 100kr på Kattsand och 45kr försäkring. Till det kommer ett par leksaks möss i månaden för 5 kr styck.
Så totalt kostar han mig 655 kr i månaden. Dyrt att få min 15 åring att vara nöjd:) För att inte tala om alla veterinär kostnader som inte täcks av försäkringen. Han är värd varenda krona dock:)
Oj..Kattsanden kostar väl ca 200 kr/ månad. Mat går väl på ca 180 kr/månad. Och försäkringen går väl på ca. 300 kr.
Så ca 700 kr / månad kanske. Men ibland köper man ju något extra också.
Detta är alltså 2 katter.
För mig kostar maten ca 100kr och Kattsand ca 50-100kr (inte helt säker). Så min lilla kisse kostar mig ca 150-200kr/mån. Men så får hon ju lite leksaker och annat (borstar, klössaker och dylikt). Har bara haft henne i ca 2 mån så just nu är hon väldigt dyr då man ska köpa in klösträd, låda, transportbur mm ;) Men i framtiden kommer hon nog att kosta max 200kr/mån :)

Du har väl inte glömt att försäkra katten.
Stolt ägare till tre La permer

Boris får nåt special-veterinär-mat, ska kolla vad den heter..
Den heter Urinary S/O Low Dilution eller nåt sånt, han får det för att han har haft urinsten en gång, och ett sånt paket i månaden kostar ca 450:- och sen är det ju kattsanden Katty, 120:- och annat mojs man skämmer bort dem med.. Kanske 50:-
Totalt: 450 + 120 + 50 = 620 :- / mån och det är utan försäkringen.
/Malin
From the ashes a fire shall be woken,
A light from the shadows shall spring;
Renewed shall be blade that was broken:
The crownless again shall be king.
#27 Det är inte jag som bekostar försäkringen, utan uppfödaren
Mina 2 katter kostar varje månad ca
250 kr för kattsand(provar en ny sort från hornbach i gigantisk kartong, kommer inte ihåg namnet nu men är jättenöjd efter första månaden!)
400 kr i försäkringar(agria)
50 kr för lite nya leksaker då och då
300 kr för foder(hills)
25 kr för schampo till nakenfisen

För mina två katter lägger jag undan 850 kr i månaden som går till mat (blötmat ca 300 kr, torrfoder ca 100 kr), sand (ca 100 kr) och sedan försäkringar och vaccineringar. Lite pengar blir alltid över och då kan man köpa lite annat nödvändigt till katterna =)
Jag har faktiskt ingen aning vad katten kostar /månad, det kostar vad det kostar typ :)
Jag vet inte riktigt iheller hur mycket mina tre katter kostar mig. Har aldrig räknat det riktigt. Men tänkte skriva på ett ungefär här :). 400-600 everclean sand till katternas två kattlådor. Köper 5kgs hillsfoder ungefär varannan månad som kostar nästan 600kr. Blöt mat för 2-400 kr i månaden. Försäkringar hos agria till dem på 200 något i månaden.sen blir det ju mer när dem vaccineras men det är ju bara en gång om året :). Sen blir det nya leksaker ibland och lite annat smått och gott till dem :).
Alldeles för mycket såklart.
Oj våra katter kanske tillsammans kostar kanske runt 600kr i månaden(vi bor i finland så vi betalar runt 50e per månad i snitt) . Vi köper billiig sand (som faktiskt är superbra) och så köper vi foder via internet. Sanden köps varannan månad och fodret beställs när det behövs, både torr och blöt foder.
Har fyra katter och dom kostar ca 1200 kr i månaden tillsammans. Då räknar jag in mat, sand och försäkringar. Katterna käkar Oirjen, bozitas blötmat och mjaus blötmat, Vi använder Ever clean sanden och har veterinärvårdsförsäkring upp till 50 000 kr.
Men sen kan det tillkomma leksaker och andra roliga saker till katterna.
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se