hur hade ni gjort?
På min systers jobb har de fått en katt som "flyttat in", den bor troligen i närheten då det ligger i ett område med hyreslägenheter, men har inget halsband. Den är på jobbet nästan varje dag. Den har blivit smalare det sista och de som jobbar där har sett barn cykla på (!) katten m.m.
Nu vill de att jag ska ta hand om katten och ta hem den till mig.
Hur hade ni gjort? Det är ju säkert någon som äger den så att bara plocka med sig katten känns konstigt, men samtidigt sköts den dåligt och det är inte ok!
sätt på katten ett lämpligt halsband och fråga om katten har ägare samt ditt telefon nr.
Barnen som cyklar på katten skulle jag nypa i hårfästet bakom örat.
Om du är orolig, så ska du ta hem kissen. Det är inte olagligt. Kolla om någon äger katten, dvs gå ner till en vet med katten och kolla om den är märkt, antingen i örat eller med chip. Sen kan du ta dessa samlade råd, som finns inne på kattpolisen i fokus…. Funkar lika bra för den som hittar en katt som för den som tappat bort…. Lycka till!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Till både #1 och 2
Jag bor i en annan stad, men jag ska se om min syster skulle kunna ta med den ner till veterinären och kolla efter chip.
tuska, jag skulle vilja mer än det,men då hamnar man väl på Hotel Gripen….
#4 samma här, jag är glad att jag inte såg det.
Syrran var inne på FB, så hon har kollat på kissen: ingen öronmärkning, inget halsband, kastrerad, smal.
Ok… då återstår att anmäla som upphittad och sen är det ju bara att vänta….

#6 har hon även kollat om den är chipmärkt?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Tycker du ska ta katten till dig ..Kan ju vara hos dig medan den väntar på rätta ägare.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Måste kolla om den är chipmärkt helt enkelt! För om folk inte kollar om katter är chipmärkta tja varför ska man då chipmärka som egentligen är ett toppeneffektivt sätt att märka katter på?!
/Fridaybrew
det är ju precis det jag har sagt i mitt inlägg. MEn att ta hand om en katt och efterlysa en ägare är ju inte fel. Bättre än att släppa ut den bara för att den är märkt.
#8 mfl..
Nej, hon har inte kollat om den är chipmärkt då hon jobbar när hon ser katten (varken jag eller syrran bor i staden där katten finns utan hon jobbar bara där).
Men jag har tipsat henne om det där med att sätta på ett halsband och skriva: äger du denna katt? Ring 070********
#1 Att göra så på ungar är misshandel.. en avbasning däremot är väl på sin plats.
#11 Är en bra idé.

Men hjälper inte veterinären er ifall ni inte hittar ägaren. Typ hjälper er att vända er till djurens vänner eller polisen?
En liten uppdatering efter ännu ett snack med min syster:
De på jobbet vet vem som äger katten. De bor alldeles i närheten. Personerna är av "dräggig" typ och är oftast inte hemma på dagarna = katten som är hungrig går till gruppboendet i närheten där det finns vänliga personer som klappar den.
En i personalen har för ett antal månader sedan skrivit ett brev till ägaren ang katten och erbjudit sig att ta hand om den då den inte var i topptrim då heller.
Ägaren svarade aldrig på detta.
Måste fråga.. vad är dräggigt? Hur är man då?
Det är ett bostadsområde där många av de boende inte sköter sig så värst bra. Många är missbrukare tex.
Okej, men det var ett fult ord för dem.. 
Är katten misssköt, kolla om den är chipad, om itne ta hem dne och sätt upp lappar i området om upphittad katt, anmäl även till polisen, är katten missköt får ju inte ägaren ta tillbaka den.
#18 det är ett väldigt fult område -liksom kommunens avdumpningsplats för lite "besvärligare" folk.
#19 som jag skrev ovan, man vet vem som äger den.
#20 ja men först när katten är missköt har ni rätt att ta hand om den, att katten är smal är ingen anledning, vissa katter är smala helt enkelt.
Och ska ni ta hand om den ska ni anmäla att den är missköt till polisen eller nåt.
Ja, jag vet att vissa katter är smala naturligt men nu har det iakttagits att katten gått ner i vikt och blivit smalare det sista + då att man sett barn som inte är snälla mot den,
Det är ingen som tagit hand om den än heller utan jag bara frågade här hur folk hade agerat i en sån här situation, då jag själv är osäker på att bara plocka upp katten och ta med hem.
Men, man får väl kanske ta och slå polisen en signal och beskriva läget.
#22 lätt som en bra idee, kontakta polisen å förklara att du är orolig för kattens hälsa osv, så får vi se vad dem säger :)