Royal Canin? Foderhjälp, tack
Jag ska byta foder till min kattunge (3 mån hona, har ätit friskies fram tills nu eftersom hon fick det hos uppfödaren) och funderar på Royal Canin. Är det någon som har erfarenhet av det? Bra? Dåligt? Det jag funderar på att byta till är kitten 36…
Alla åsikter mottages tacksamt :)
det är bra foder. Mycket bättre än Friskies.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag har använt Royal Canins foder ända sedan jag skaffade katt och är mycket nöjd. Ett bra kvalitetsfoder, så du gör helt rätt som byter.
I början, blanda gärna den gamla maten med den nya, så att magen hinner ställa om sig.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Instämmer jag också. Har själv haft RC så länge jag ägt katt och är supernöjd med fodret så du gör helt klart rätt val. Gör bara en sakta övergång på det sätt #2 beskriver.

Tycker också RC håller bra kvalitet, viktigt är att se hur katten regerar på fodret. Päls, humör, avföring, aktivitet m.m. Man kan se skillnader bara på att studera sin katt.

Jag använder RC jag med, kanon foder =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Jag är inte nöjd med RC. Mina katter var dåliga i magen, kräktes mycket och hade problem med mycket tovor när dom åt RC. Orijen funkar bäst för mina katter. Stor förändring i mage och päls.
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se
RC innehåller spannmål och en massa annat som en katt inte ska ha. Fast det är bättre än Friskis och liknande men priset på RC och Hills också motsvarar inte innehållet. RC innehåller nog någon tillsats som lurar katterna.

Tack för alla svar! Det verkar ju ändå som att de flesta har goda erfarenheter av RC.
#7 "nog" någon tillsats? Kan du precisera vilken tillsats och på vilket sett den lurar katterna ?
# 8 För ett tag sedan läste jag antingen på Katter i fokus eller på Hittekatter i en tråd om vad det var. Hon som skrev kallade helt enkelt katter som åt och åt torrmaten för torrmatsknarkande katter om jag inte missminner mig. Leta bland trådarna. Kanske du som skrev detta om torrmaten läser detta och kan svara själv. Det är fråga om något luktar oemotståndligt för en katt.

Mina äter det nu och det funkar bra tycker jag!
#9 de behandlas med ett digistiv(digestiv?) något som ska locka katterna att äta maten annars skulle de små misarna inte se åt torrisar ;)
Inlägget jag tror att du syftar på låg inne på siames i fokus www.siames.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=9a604ee0-5b1e-4871-addf-e6848840358e

Har inte haft problem med RC alls. Men med Orijen som jag hellre vill använda så spyr min ena katt. Blir RC och blötmat här hemma, lite annat rå mat ibland

#11 Intressant läsning! RC nämndes dock aldrig.
#13 nä, jag tror det gäller de flesta företagen om inte alla. Det finns betydligt bättre foder på marknaden, men RC är mkt bättre än friskies. Själv vägrar jag RC då min mise blev dålig av det när hon var liten och jag vet att ena uppfödaren haft samma problem men funkar det för din mise så gör det =)

Det finns flera fodersorter som har ett högre protein innehåll än vad RC har.
Acana, Eukanaba, Orijen, Olivers och James beloved är några. Deras proteiner kommer bara från animalier.
RC innehåller mycket spannmål, något katter naturligt inte äter. Visst kan det vara så att de fodersorterna jag nämnde är något dyrare/kilo men samtidigt behöver man inte ge lika mycket av fodret. På foderbilen.se kan man beställa de flesta fodersorterna som finns att köpa och de har ofta också en tabell som säger (på ett ungefär) hur mycket en katt behöver av det fodret
#15 James ligger likvärdigt med RC i animalieinnehåll. Iams har bättre kötthalt, men bäst har de andra du nämner.
Vänliga hälsningar
Cindy

James beloved har förut haft en sort med mindre spannmålsinnehåll: lamb & liver men nu verkar den ha utgått 
Jag gav mina katter RC men bytte till Orijen. Resultatet blev att de åt mindre mängd mat, gjorde mindre ifrån sig i lådan och deras avföring luktade mindre. Jag sänkte min månadskostnad en hel del tack vare Orijen.
Jag tycker även Orijen är av högre kvalitet än RC. Innehållet är mer naturligt, proteinhalten hög, kolhydrathalten låg och fritt från spannmål.
Nu ska man också tänka på att alla katter mår bäst av olika foder. Just pågrund av att endel katter är känsliga mot vissa saker eller helt enkelt mår bättre av något foder. Så bara för att en eller flera katter spyr av ett foder så innebär inte det att det är dåligt för alla katter.
Och dom flesta märken (royalCanin,Hills mm) har olika sorter av sina foder så man kan hitta ett som passar bra.Tex för allergi, övervikt, njursten, gamla katter, unga katter, hudproblen. Det gäller att testa sig fram.
Själv så gillar jag Royal Canin då jag ser på flera katter att dom mår och ser mycket bättre ut av det. (Jobbar på vetklinik). Min mammas katter är jättekänsliga och hon har testat flera olika foder och dom kräks och mår dålig av fodrerna. Men sen hitta vi en RC variant en allegivariant som dom kan äta utan att kräkas och dom älskar den =)

Våra katter får Royal Canin både torrfoder och våtfoder. Den heter Hair and Skin och de älskar bara den här sorten. Vår äldre katt slickar i sig såsen medans den andre yngre äter glupsk.
Pälsen är fin på både stycken och de mår bra våra sköldpaddor

Som jag skrev så tycker jag att RC håller bra kvalitet. Men jag tycker tex att Orijen är bättre speciellt deras nya fisk foder (Orijen 6 Fish Cat) men man ska alltid kolla hur katten mår och regerar på fodret. Varje katt är unik…

Ja varje katt är unik.
Men alla katter är köttätare.
Stolt ägare till tre La permer

#21 Såg det fodret på en utställning… fattar inte riktigt att man gör foder på fisk som katter ibland reagerar på och utlöser allergi.
# 23 Dom allar flesta foder innehåller ju mycket spannmål som också kan utlösa allergier, gör katterna feta m.m Minst lika konstigt det också. 

#24 Oja, men det verkar som fisk har större allergiutslag än spannmål. Spannmål orsaker mer fetma som det gör hos människor.
# 24 vilket som ger mest allergi utslag har jag inte koll på men att spannmål orsakar fetma på katter precis som människor håller jag verkligen med dig om.
Mina pojkar gick upp i vikt utav RC ´s lightfoder som innehåller en hel del spannmål. Var inte lika påläst på den tiden så jag trodde det var det rätta. Men sen insåg jag hur fel det var och bytte till Orijen, dock den första varianten som inte innehåller lika mycket fisk. Nu är pojkarna i bra form 

#26 Orijen är bra, vill ge det till våra men som jag kanske sa innan så spyr ena tjejen här hemma av det 
Vi kan väl vara eniga om, att nästan allt är godtagbart förutom Friskies?
# 27 Tråkigt 
# 28 Hmmm håller nog inte med där. Alldeles för mycket spannmål i dom flesta sorterna.. Tex whiskas är nog inte särskilt mycket bättre.

Nej det håller jag inte alls med om.
Stolt ägare till tre La permer

En följfråga, på fisktemat som uppkommit:
Om fisk i foder kan utlösa foderallergi - är det då också riskfyllt att ge lite tonfisk eller lax nån gång ibland?

#31 Ja, det är det. All sorts fisk sätter igång allergin. Det finns känsliga katter som inte ens klarar fisk i andra led, dvs om foderdjuret ätit fisk blir katten sjuk.
Har man en katt som är allergisk mot fisk ska man skippa det helt för kattens skulle

#33 Ahaa.. det hade jag ingen aning om. Bra att veta!
Vad annat smått och gott kan man ge rått till katten? kött? Kyckling?
Vilt och lamm och anka. olivers tex har ett foder, som bara innehåller lamm och anka. Du bör faktiskt vara försiktig med kyckling, då kyckling föds upp på fiskmjöl och det kan i värsta fall ge utslag. Talar av erfarenhet…..har en katt, som är fiskallergiker. OCh där går det inte med kyckling. Inte med fläsk helelr av samma orsak. MEn vilt går bra, bäver, hare, rådjur, älg och vildsvin. Håll dig till djur, som är rena växtätare.