Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2591 ggr
Blodeuwedd
0

Hjälp! Ska flytta!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Snälla alla ni kattfolk. Jag behöver hjälp. Inom en månad så kommer jag att flytta från mitt hus i skogen till en liten lägenhet 25 mil bort. Jag har ingen möjlighet att ta med mej mina två älskade katter och vet inte hur jag ska göra. 
Jag har in i det längsta hoppats på att det ska dyka upp en lösning, men icke.
Det är två vita katter  utan stamtavla och de är mina ögonstenar. De är födda 30 nov 2008 så snart blir de två år. De är kastrerade båda två och honkatten är även öronmärkt. Jag har katt i "hela" mitt liv och dessa två är de mysigaste jag haft att göra med. 
Snälla ni. Finns det någon som kan tänka sej att hjälpa mej med detta?

tuska
0

Hoppas du ser en möjlighet att ta med dej kissarna, det går bra att få utekatter till innekatter bara man ägnar sej mycket tid för dem. Hoppas att det inte är så du inte få ha djur i din nya bostad. 

En balkong att näta in åt dem är bra, då finner dom sej bättre till rätta.   

Det är synd om du skulle behöva omplacera dem, det är säkert mycket känslosamt.

Blodeuwedd
0

Jag kommer inte att ha tid för dem då jag kommer att vara borta mycket.. skola och arbete.. så att ta dem med mej är inte ett alternativ… ************* omplacerade så kommer jag att ta bort dem tyvärr.. jag kommer bo i en etta så det är inte rätt mot dem som är vana att vara ute så mycket de vill att stängas in.

Inlägget redigerat då hot ej är tillåtet på siten/ Daisy-Moa-Elsa

tuska
0

Har du inga vänner släktingar som kan hjälpa dej med katterna, det vore ju en lösningObestämd

[Anunnaki]
0

Ja, men du har ju en frist. En som hamnar på ett katthem kan få sitta tre månader i en bur på 1,5 m2!

Heidi
0

Det är nog inte okej att annonsera avlivningshotade katter här på Kif Obestämd

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

tuska
0

Om du skulle hitta ett nytt hem åt dem så måste katterna ändå bli innekatter en längre tid innan nya ägare kan öppna ytterdörren.

har du ingen granne där i skogen som kan vara fosterhem, du kan ju betala uppehället åt dem tills du får en större bostad. 

Finns den möjligheten?

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Upptill har du en nålad tråd "Katter till salu" lägg in dem där.

Hur mycket har du annonserat om dem? Min erfarenhet är att vita katter lite enklare att omplacera än de flesta andra färger av huskatter.

Vet inte hur stor din etta är men utekatter är ingen omöjlighet att göra om till innekatter. Man får se till att skapa en så stimulerande innemiljö som möjligt och även om du pluggar har de ju sällskap av varandra.

Blodeuwedd
0

Jag har inte annonserat mer än här. För jag vill helst att de ska komma till någon som jag känner och någon som har samma syn som jag… och jag kommer inte att ge dem till någon som ska sätta dem i en lägenhet utan möjlighet till att gå ut. 
Alla pekpinnar om hur och vad och om och att är jag inte intresserad av att höra. Jag frågade om någon visste någon som visste någon.. men…. Jag löser det på annat sätt.
Tack ändå.

spiritedaway
0

Men det är väl bättre att dom får en chans som innekatter än att få somna in för att DU tycker att dom inte ska sitta i en lägenhet? 
Man kan ju ut med dom i koppel. Rastgård/balkong.

Dom är ju bara två år. Och du har tagit på dig det här ansvaret när du skaffade dom. Och då tycker jag att du ska göra allt för att hitta ett hem åt dom.
Du har alltså bara annonserat här och vetat om den här flytten ett tag? Varför inte annonsera överallt?

spiritedaway
0

Vart bor du förresten?

[Norrbysa]
0

Herregud. Om du bryr dig om dina katter så ta ditt ansvar och annonsera. Att avliva friska katter för att man är lat är inte ok.

Imasy
0

Som tidigare har sagts så är avlivningshot inte okej. Jag tror att om bara annonserar på blockrt, eniro, lokasltidningen, lapp hos veterinär etc, så kommer du hitrta ett bra hem åt dem.

Hawknestgrove
0

och att använda ord som ta bort, är ju inte heller bra. Precis som om det skulle vara en bättre utväg än avlivning eller att  det handlar om en inflammerad blindtarm. OCh varför kan de inte flytta med? De är två stycken. De har sällskap av varandra. Ta med em under tiden du söker hem!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Anunnaki]
0

På Hittekatter råder knappast konsensus på vad god katthållning är, eller hur?

Blodeuwedd
0

Just av anledningen att slippa alla elaka dumma nedvärderande kommentarer som bevisat sej här så har jag undvikit att annonsera på detta viset. Jag visste redan innan att jag inte skulle ha gjort det.. Jag har ingen skyldighet att försvara mej för er… det är inget lätt beslut att ta och livssituationer kan ändras av olika anledningar. Jag behöver inte redogöra för min bakgrund eller hur det kommit sej att jag blivit tvungen till detta beslut.

Jag bad om konkret hjälp och fick elakhet. JAG har inte tagit bort ord. Jag står för mina.
Tack till de som seriöst försökt ge mej hjälp. Ni andra…. what ever!!

Nu kan ni skriva hur mycket ni vill här jag läser inte ett ord till.. Vill ni mig något kan ni skicka ett PM..

IceJossan
0

Prova gärna att annonsera på rätt stora sajter - det kan löna sig! Jag kände precis som du om min allra första jouris, att han minsann inte skulle läggas upp på Blocket och hamna hos nån idiot som behandlar honom som en slit- och slängvara. Men till slut gjorde jag det ändå… Priset för honom var 600, iom att det var en jourkatt som tillhörde ett katthem. Jag skrev så utförligt jag kunde om honom, och hade massor av bilder i annonsen, för det blev bråttom att han var tvungen att flytta.

Jag la ut annonsen kl 8 på kvällen, och kl 9 morgonen efter blev jag väckt av en som ringde på annonsen. De hade åkt mellansverige runt och tittat på katter men inte fallit för någon än, men min lilla Rasmus verkade vara katten för dem. Så de kom och hälsade på, och det slutade med att han fick tidernas bästa tänkbara hem! Jag har fortfarande kontakt med dem nu 2 år senare och är såååå nöjd att jag satte ut annonsen till slut!

Så mitt råd till dig är att annonsera, men ta minst 500 för dem och vara petig med vilket hem du väljer. Nästan alla har råd att slänga ut 100-200 spänn på nåt de tycker är fint ett tag, inklusive husdjur, men en liten högre summa sållar bort de mest oseriösa. Skriv ett kontrakt, önska fortsatt kontakt med nya hemmet, och kanske be om att få hälsa på i framtiden.

De perfekta hemmen finns där ute!

På sånahär sajter är det mest folk som redan har fullt hemma, och det är alldeles för få som vet att sajten ens finns. På stora sajter som Blocket däremot, och i tidningar, där finns det gott om läsare som söker sina drömkatter, och det är dem det gäller att nå ut till :)

Du gör naturligtvis som du vill, men mitt tips till dig är som sagt att våga annonsera. Bättre att tacka nej till hem som inte verkar passa, än att gå miste om det där perfekta hemmet som kanske söker 2 katter precis som dina! :)

Tillägg: Och om du inte hittar ett hem som passar dem så har du ju ändå gjort vad du kunnat.

spiritedaway
0

#15då skickar jag ett pm om du hellre läser det.

Jackygirl
0

Du kan pröva kontakta de här: www.livlinan.be

essut50
0

Ibland undrar man hur människor är funtade.Gråter Det tar tid ibland att omplacera katter och då ska man göra allt i sin makt.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Rafflan
0

Skaffa inte katt om du inte är beredd att gör allt för dem resten av deras liv! Ta hand om dem djur du har nu och vissa lite ansvars känsla!

Min syrras katt har flyttat från stort hus, till liten lägenhet, till student boende till stort hus, han har mått lika bra oavsett hur stort/litet han bott, och han var själv, din katter har varandra att leka med.

Kolla om någon bonde/stall kan ta dem och annonsera på många sidor, på blocket svara många idioter, men även bra folk, gäller att du väljer att sälja till dem rba och inte första bäst.

Och låt dina katter iaf få flytta med tills du hittat ett nytt hem, du kan inte veta nu att dem kommer att må dåligt.

Heidi
0

# 15 Klart du får arga kommentarer när du först säger att du bryr dig så himla mycket om katterna men i nästa andetag säger att du skall ta bort dom om ingen kan ta katterna. Vi som verkligen älskar våra katter skulle ALDRIG tänka avlivning nästan det första vi gör som du gör. Klart du kan hitta ett hem till dom men det kanske tar lite tid. Under tiden kan katterna mycket väl bo med dig i lägenheten. Bättre än att ta bort dom eller att dom får sitta i en liten bur i ett katthem. Inget fel på katthem men katterna föredrar nog en lägenhet än bur!!!

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

almira
0

Ja kan förstå att du är panikslagen pga situationen. Men man ska ju göra så mycket man kan för katternas skull! jag bor i en etta på ca 25 kvm. Det är ju inte så himla lätt och ha två katter när man bor trångt. Men man får se de som familjmedlemmar. Även om du nu är säkert på att de inte kan få bo hos dig så får du stå ut att göra det tills de får ett nytt hem. Det är ju inte jätte lätt att hitta ett nytt hem åt katter.

De kanske kan flytta med dig så får du se hur det kommer att gå till.  om du då ser att det inte finns någon annan väg än omplacering så gör du det.

Hoppas att min komentar inte räcknas som "arga komentarer". Jag tänkte bara säga hur jag ( som är student och bor så litet) skriva några rader om hur jag har det.

lycka till.