Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4626 ggr
NaimaG
0

Seriös på att ställa ut.

Nu jädrar överröser jag er men jag har en fråga medan jag kommer ihåg det och innan jag går och nannar kudde med mannen min.

Hur ställer man ut en huskatt?
Vad krävs för att ställa ut en huskatt?
Hur går en huskattsutställning till?
Kan man ställa ut en huskatt som är avvaktande och kan morra mot främlingar?
Ställs långhåriga coh korthåriga ut för sig i en grupp?
Vi brukar ha en utställning som kommer hit till stan dvs den som vandrar runt i Sverige är det i den utställningen man ställer ut?

Förklara gärna jag är bara insatt i hund utställningar jag har heller aldrig någonsin varit på en kattutställning. Jag är helt seriös nu och helt inne på att ställa ut någon eller alla mina tre huskatter. Jag blir medlem i björkstakatten i oktober och i det ögonblicket kommer även mina katter få huskattsbevis så jag tänkte att nästa steg skulle bli att ställa ut någon eller alla som en kul grej och som en lärdom över hur utställningar går till samt för att se om man kör vidare i det spåret.

Scully
0

Du måste först skaffa ett huskattbevis sen så finns det jättebra info om hur utställningar går till på Sveraks hemsida

En huskatt skall färgbedömmas precis som en vanlig raskatt och ställs ofta på vanliga utställningar, givetvis i egen grupp. Kolla med klubben som anordnar utställningen om det finns en grupp för huskatter Glad.

De ställs ut i grupp 14 och sen måste den vara kastrerad för att ställas ut. Hoppas jag kunde hjälpa lite med dina frågor. Har jag fel i något så får denne gärna rätta mig

Mona22
0

Att ställa ut huskatter är jätteroligtSkrattande vi ställde våran huskatt vi hade och de får väldigt mycket uppmärksamhet.

Ställ inte ut en avvaktande katt. en utställning kan vara riktigt läskig med alla ljud och sånt och en som är lite rädd av sig kan få panik. 
Ta hellre en som är säker på sig själv.

huskatten bedöms efter kondition, kroppsbygnad och temperament.

Man tävlar separat med honkatter och hankatter och även långhår/korthår. sedan i final tas bästa huskatt ut, BIS. Vissa har BIS långhår/korthår.

Har du en katt över 7 år kan du tävla i huskatt veteran.

Katten måste vara vaccinerad, id-märk och kastrerad.

Har du något burskynke och så. Annars får du sy/köpa ett.

tuska
0

Besök en utställning utan katt, då ser du snart om dina katter klarar av en utställning.

Du ser hur burskynkena ser ut och hur de ska sys.  Du lär dej massor, ex. hur du ska visa upp dina katter för dommarna, de ska vara vana att andra människor klämmer och känner på dem, de ska vara hanterbara för andra människor. 

Inför utställningen (skönhetstävlan) ska de vara i bra päls kondition badade och putsade, klona klippta. mm

Mona22
0

http://fifeweb.org/wp/breeds/breeds_prf_stn.php
Där har du standarden för huskatter, längst ner. Det är ju mest temperament d går på, annars får den se ut hur osm helst.

MonicaLagerquist
0

I princip får de se ut hur som helst men de ska helst inte se ut som en raskatt.Maskade huskatter brukar inte gå bra på utställningar,Grannen har en hittekatt som kommer från en soptipp i Sala.Den är mer typad och har bättre markeringar än hennes birma.Men jag tvivlar på att den skulle fungera att ställa ut som huskatt.

Stolt ägare till tre La permer

EddaM
0

Nu måste jag rätta lite =))) Är ju proffs på att ställa huskatt kan man kanske säga nu efter ca 60gånger =)

Huskatter ställs inte ut i färggruppen i sverak, där du blir medlem. På WCF/IDP där emot ställer man ut i färggrupper.

Huskatter delas upp på hane och hona samt hårlag, ibland är det fyra olika domare som dömer katterna och ibland 2.

BIS korthår och BIS långhår tas alltid ut i panel. Så till panel går alltid en korthårig hane och hona samt en långhårig hane och hona. Så korthår och långhår möts inte alls om klubben inte tar ut  en BOB då möts de. Men detta är bara en extra sak. Dessa regler började gälla förra året.

Är katten sju år kan man även anmäla till senior och är den 10 kan man anmäla till veteran.

Utställningen är inget kringflyttande sak utan varje klubb anordnar en utställning om de vill.

För att ställa ut måste katten vara: Grund vaccinerad/samt varje år efter det. Kastrerad. Ha huskatts bevis och från års skiftet måste de vara chipmärkta.

Och sedan kan du alltid testa nån gång att ställa ut även om katten är avvaktande men de måste låta sig att bli hanterade av främmande människor. Då huskatten bedöms efter sitt temprament så får inte katten vara för fräsig för att kunna vinna.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

NaimaG
0

#6 chipmärkta… får de alltså inte vara öronmärkta för det är vad alla mina är?

Jag kommer med andra ord enbart kunna ställa ut Däk och Ibiza. Cradle är avvaktande och gömmer sig gärna för främlingar och när de håller i han så kan han streta och morra, hade önskat att han gick att ställa ut då han är så förbasskat vacker i päls och temperament bortsett från skygghet. Jag vill nog inte utsätta honom för det.

Jag ska försöka ta mig till utställningen nästa gång det blir en här i stan. Jag vet att de brukar ha utställning i skellefteå men tyvärr räcker inte mitt färdtjänstkort dit upp. Tungan ute

MonicaLagerquist
0

#7 det går bra med tatuering också.

EddaM
0

#7 och #8 Det kommer en ny regel på det från årsskiftet så nästa år så måste alla katter som ställs ut vara chippade. Läste det i Sveraks tidning Våra katter, det senaste nummret.

S*Luddhuvet´z

NaimaG
0

#9 Du blandar inte ihop det med regeln om att alla resande katter skall vara chipmärkta och inte öronmärkta vilket är en regel som träder in efter årsskiftet?

EddaM
0

Ja det kanske jag gör men jag har för mig att jag har läst att det skall gälla utställningar med nånstans. Nåja den som lever får se =))

S*Luddhuvet´z

MonicaLagerquist
0

Jag har bara sett infon om att jordbruksverket från årskiftet kommer att kräva chippning.

Scully
0

#6 Hahaha Ja se där, tur att du kom och rättade mig Tungan ute. Nu fick jag lära mig mycket nytt on huskatt utställning oxå Skrattande

Jag har för mig att jag oxå läst om chipmärkning/utställning på hundar men hittar inte det nu..

Det går ju så mkt fortare och är mycket lättare att kolla chipet än å försöka tyda vanliga tatueringar, så man tjänar på att chipmärka dom med Glad

David
0

ID-märkning, oavsett tatuering eller chip räknas. Huvudsaken är att kissen är ID-märkt.

Skulle absolut rekommendera att du går på ett par utställningar först innan du börjar ställa ut själv så får du se om det är något för dig. Det skiljer väldigt mycket mellan en katt- och en hundutställning.

Annars tror jag du fått svar på alla dina frågor här i tråden.

Men jag skulle inte ställa ut en katt som är reserverad eller rädd, främst för kattens egen skull.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

David
0

En sak dock, när du ansöker om huskattsbevis måste du ha koll så att du anger rätt färg och teckning på katten.

// David

NaimaG
0

#15 ´Kan man använda sig av EMS koden vid ansökningen dvs skriva in den?

Jag lär nog få fråga här inne efter det på mina tre när det väl kommer till det.

EddaM
0

Ja det kan du absolut göra =) Skriv upp här vilka du tror dina katter har så skall jag se om det är nån som e fel=)

S*Luddhuvet´z

NaimaG
0

#17 Sjapar nog en egen tråd för det. Flört

EddaM
0

Ja det kan du ju göra =)

S*Luddhuvet´z

Hawknestgrove
0

Sen är det en blandad känsla, det där med att ställa ut. Jag har ju ställt ut Helig Birma förut och visst, det var mestadels väldigt kul. Man fick träffa mycket kul folk, men det var minsann inte något billigt nöje. OCh man får ju överväga väldigt noga, vilka katter som trivs  på utställning. OCh  jag blev, trots att jag var ung och stark helt slut efter en helg med utställning.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

EddaM
0

Ja jag är död i en vecka efter utställningar! Så jobbigt är det.

S*Luddhuvet´z

David
0

#20 och #21. Oja, låååånga dagar är det, och på söndag kväll när man kommer hem så stupar man och är inte sig själv på flera dagar efteråt. Glad

// David

Imasy
0

Prova att ställa dem, och ge inte upp om det går taskigt första gången.

Har också ställt huskatt och det är jätteroligt. Roligare än raskatter till och med ;)

Tappade dock sugen till det då min stjärna dog, och det blev inte lika roligt att ställa längre. Ska dock försöka rycka upp mig på detta plan ;)

tuska
0

Jag fixar bara en utställningsdag och önskade så att de katter som inte kommer till panel skulle få äka hem mycket tidigare möjligheterna skulle då finnas.

Visst är det roligast att se de katter som blivit Nom till panel, men ibland kan de vara så att man själv inte mår så bra och behöver avlägsna sej.

David
0

#24. Det är bara i väldigt sällsynta fall du kan få dispans att fara hem med katterna tidigare. SVERAKs regler säger att katterna ska vara kvar ända tills efter panelen är klar, och det är också för besökarnas skull, skulle inte vara så kul att betala entré och så är hälften av burarna tomma för katterna redan åkt hem.

Utställningar är ju mycket för att göra reklam för katten som sällskapsdjur också :)

// David

Hawknestgrove
0

Precis som David säger. Det är ju inte så kul för besökare att betala inträde och se tomma burar. Personligen, så tappade jag sugen på grund av den kungliga svenska avundsjukan. JAg hade en väldigt fin avelshane, som gav väldigt fina bebbar. På den tiden kunde man ställa ut kull, så jag ställde ut kull. MEn under tiden från det jag betalat för min kull att ställas ut och tills datumet som utställningen var, så ändrades reglerna. Kul va? Där står jag med 6 katter, allt som allt  och tre kunde enligt regler som hittades på under tiden inte ställas ut. trotsig som jag var, så åberopade jag, att jag faktiskt betalt för kull och visade även bevis på att det godtogs och burnummer. Så jag ställde ut. på kvällen får vi akutsamtal, att  nu får ni hämta era katter, för de har RINGORM!!! Alla katter och burar var inslängda slarvigt i ett rum, det liknade inget alls. OCh självfallet hade mina katter inte Ringorm. mammakatt hade små rivmärken från sina tre små.Då fick jag utställningar upp i halsen…..

tuska
0

# 26   Lämnade ni katterna i utställningsburen när utställningen va slut? eftersom ni skulle hämta dem på kvällen ?

Fannas det ingen veterinär besiktning innan ni blev insläppta som kunde se att det inte rörde sej om ringorm?

Även idag kan man ställa ut en kull.

Visst är utställning även för besökare och man gör PR för sin ras, jag tror man ska vara dödsjuk innan man får lämna en utställning, jag har haft akuta besvär så jag varit grön i ansiktet men icke beviljats att åka därifrån, det känns för mej väldigt jobbigt, har blivit fråntagen CAC för jag själv haft njursten en gång, sen nästa gång krånglade min "Pump". 

kanske man skulle kunnat överklaga, med ett läkarintyg Obestämd

David
0

#27. Det låter jättekonstigt att du blivit av med ett cert för att du hade njursten? Och att det inte beviljades dispans i ett sådant läge. För mig skulle det vara självklart att du fick dispans. Likaså om man ser att katten verkligen inte mår bra av att vara kvar.

Men kan naturligtvis inte uttala mig om hur de gjorde bedömningen i ditt fall om dispans, eftersom jag inte var närvarande där.

// David

Hawknestgrove
0

#27 ja det gjorde vi, för det var vanligt på den tiden. Detta var ju en lördag/söndag och utställningen stängde kl 6 på kvällen vill jag minnas och så skulle katterna vara på plats nästa morgon kl 7.30….Så de flesta gjorde ju så, att de lät kissarna vara kvar i sina burar och de var ju vana vid det. Nota Bene, detta var alltså på 70talet.OCh visst, de var ju vetbesiktigade vid insläppet. Som vanligt. Inga fel fanns på katterna varken då eller efteråt. Vi tog ju dem rent provokativt till vet för provtagning och skrapprov akut nästa morgon. JAså, har man börjat tillåta kullklass igen?

David
0

Jag vill absolut inte skrämma någon från att ställa ut, tvärt om promotar jag och ser gärna att fler och fler ställer ut, kanske framförallt "nya", sådana som köpt en sällskapskatt, har huskatt osv.

Men tänkte ta lite vilka kostnader det är i samband med en utställning. Tar ett "riktigt" exempel, nämligen min kommande utställning.

Ställer ut tre katter en helg (två dagar).

• Utställningsavgifter = 1.800 kr
  • Hotellnätter = totalt 1.600 kr (två nätter)
  • Fika/mat/ökade levnadskostnader = ca 400 kr
  • Bilresa = t/r 49 mil

Utöver det så är det fasta kostnader med burskynken och annan burinredning, diverse prepareringsmedel osv.

Så det är långt ifrån en "gratisaktivitet". Sedan förutsätter det att man alltid är medlem i en SVERAK-ansluten kattklubb för att få ställa ut.

Och så tar det tid. Katterna ska badas och prepareras innan, och det är inte gjort på en kvart. Utställningen börjar ofta väldigt tidigt på morgonen och slutar sent på eftermiddagen/tidigt mot kvällen, och då är man riktigt mör i kroppen, stupar ofta i säng, upp i ottan dagen efter för ytterligare en utställningsdag.

Ibland fungerar jag om man inte är lite smått galen som utsätter sig för detta, gång på gång på gång… Skrattande Skrattande

// David

Hawknestgrove
0

Precis, David. Vi gjorde det ju för att vi hade en fin avelshane och en riktigt fin liten mammakatt. Och i och med att man fick ställa ut kull, så var det ett ypperligt sätt att få seriösa köpare till de små, plus att Sinh Kaigo fick erbjudanden om parningar. Han blev INt Ch på 7 utställningar på raken. Kometkarriär, med andra ord.HAn blev tom BIR en gång. Sen hade vi ju en perserkatt och ett par andra HEliga Birmor, som ställdes ut fö5r skojs skull, när man ändå åkte iväg. OCh många gånger, så tog vi även med oss katt/katter för bekantas räkning. Så det var ett riktigt slitgöra!

tuska
0

Visst är det kostsamt med utställningar och jädrans jobbigt, jag tror inte katterna som tur är tycker det är så faligt jobbigt när de är vana. Skulle det vara en katt som protesterar högvilt så slipper den allt va utställning heter.

Jag har haft en sån katt oxå, en Oci som strimlade dommaren och assistenten och aldrig visat sej tidigare vara agresiv, men men…. han lever än och är 14 år men blev aldrig pappa, ingen ville låna honom efter det utfallet. Han blev kastrat Skrattande

Det som är det bästa med utställningen det är alla goa kattmänniskor man träffar och det är ju även ett måste för en uppfödare att få katten bedömd så man vet att man är på rätt väg utsendemässigt och även testas tempramentet på katterna när de ska visas upp.

Ja…det är jättekul med utställning men det tar på den late.

Jag ska på utställning nu på Lördag, min nya tänkta avelshona ska bedömmas som ungdjur.  Jag vet hon har för kort kropp sen är hon tjock   annars perfekt i mina ögon.

David
0

#32. haha, mina slöfockar ligger mest och sover genom utställningarna, varav de har världens energi på kvällen/natten när jag är helt död :))

Men skulle jag märka det allra lilla minsta att någon av katterna inte trivdes eller protesterade skulle det inte bli någon mer utställning för honom/henne. Jag tror de flesta tänker så, även om vissa verkar envisas med att ställa ut katter som absolut inte vill, och där har ju domarna möjlighet att efter tre gånger ge "utställningsförbud" vilket är toppen om ägaren är så oansvarig och tänker så lite på hur katten mår.

// David

Mona22
0

Jag ställer mina katter bara för att träffa andra. utställning är segt om man ej har någon att prata med. Sitter från 7 på morgonen till ca 5 på em och katterna kanske är bedömda kl 10.
ta med dig en bok eller något att göra.
Dyrt som bara den med, det är synd.

Det är svårt att få dispans. man ska vara halvdöd för att få åka hemObestämd

Hawknestgrove
0

ja och som David säger här, mina katter var väl de som struntade i allt ståhej både före och under. de var exemplariska. annars hade jag ju aldrig kastat ut både tid och pengar på att åka runt med dem. De små monster jag har nu, huskatterna, skulle nog få bli utklassade totalt. "Kan ej bedömas" ilskna typer, som inte tål att behandlas av andra än  av mig, kanske……

MonicaLagerquist
0

Jag har aldrig fått nej då jag velat åka hem tidigare.Har man bara ett vettigt skäl och ber snällt så brukar det inte vara något problem.

Jag tycker att det är svårt att hinna med allt jag vill göra på utställningar.Läsa någon bok finns det inte alls tid för.Det finns ju massor av katter att titta på.Människor att prata med och burskynken att spana in.

NaimaG
0

Innan man bestämmer sig för att ställa ut kan man åka dit med sin katt och bara vara på uställningen med katten som åskådare just för att se om katten kan hantera miljön innan man tar den in i det verkliga?

MonicaLagerquist
0

Nej man kan inte åka och ha katten med som åskådare på en kattutställning.De enda katterna som kommer in där är de som är anmälda och besiktigade på morgonen innan utställningen börjar.

Men man kan anmäla katten och ser man att den inte alls trivs i miljön så låter man katten sitta kvar i sin bur och visar aldrig upp den för domaren och sen ställer man inte ut den igen.Det kallas för att man "drar katten"

David
0

#38. Precis, och man måste anmäla och betala för katten som vanligt också, så det är inget "gratistest" som man kan göra.

Något annat man kan göra är att prata med sin kattklubb om att vara med och visa upp katten på Kattens Dag exempelvis. Då får katten testa hur det är att sitta i utställningsburen med en massa människor och andra katter runt omkring sig.

// David

LiindaLarsson
0

**KAN man ställa ut huskatter Förvånad bondakatter Obestämd blandraskatter??
**

MonicaLagerquist
0

Huskatter kan man ställa ut.

Blandraskatter och bonnkatter är bara ett annat namn på huskatter.Kärt barn har många namn.

Huskatt=katt utan stamtavla.

LiindaLarsson
0

så ja kan ställa ut min heliga birma/siames blandis?

NaimaG
0

#30 tycker inte det är mycket då det är värt pengarna och sen sker det ju inte varje dag heller.

#42 Svar ja, den ställs då ut som huskatt dvs inom grupp 14.

David
0

#42. Om du är medlem i en SVERAK-ansluten kattklubb kan du beställa ett huskattsbevis (som är krav för att kunna ställa ut huskatt). Sedan är det bara att anmäla till de utställningarna du vill ställa ut på. (men observera att du måste vara medlem i en SVERAK-ansluten kattklubb för att kunna ställa ut, varesig det är raskatt eller huskatt)

Huskatter går i egen klass på utställningarna (klass 14).

// David

MonicaLagerquist
0

Ja du kan ställa ut honom men oftast så går det inte så bra för maskade huskatter.

EddaM
0

Och katten skall vara vaccinerad, idmärkt och kastrerad med

S*Luddhuvet´z

NaimaG
0

Hur är det för renraser när jag ställer ut rabbe. han kommer ju kastreras, ställs kastrater och icke kastrater för sig då eller har det kanske ingen betydelse?

David
0

Mer om huskattsbevis (SVERAKs hemsida) och FIFés huskattstandard.

#45. Har lite blandad uppfattning om det, egentligen så spelar inte färg/maskning/teckning någon roll i standarden. Men mycket när det gäller huskatter är upp till domarens egen smak :). (därför har min huskattstös blivit BIS hos flera domare, och tja, inte blivit BIS hos andra Skrattande)

// David

David
0

#47. Det är skillnad på utställning mellan fertila och kastrater. Fertila har ojämna nummer på klasserna 9, 7, 5 osv. medan kastrater har jämna nummer, 10, 8, 6 osv.

Så kastrater hanar tävlar mot andra kastrater hanar inom resp. kategori.

// David

Hawknestgrove
0

kastrater går i egen klass.

NaimaG
0

#49 Ok. Vad uppfödaren sa till mig kommer Rabbe ställas i Grupp 8 om jag inte minns fel. jag fattar dock inte detta med grupp/klass systemen. Har varje nr med rasen att gör eller hur fungerar det? Finns det någonstanns man kan läsa mer grundligt om detta?

Jag måste ju lära mig en hel del eftersom Rabbe deffinitivt skall ställas ut till att börja med.

Hawknestgrove
0

ja då brukar ju uppfödaren bli glad. MEn som sagt, det är en dyr historia. ca 4000 för en helg. Och då är det bara räknat  för utställningar inom Sverige. Det blir ju ännu dyrare om du åker utomlands, Finland, Danmark, Norge…..Vilket du är tvungen till för att få en Int. Champ.

EddaM
0

Gruppen har med färgen att göra =)

gr1: Svarta och blåa katter utan vitt

gr2:Svarta o blåa katter med vitt

gr3: Brun/svart mönstrade samt blåmönstrade utan vitt

gr4: Brun/svart mönstrade samt blåmönstrade med vitt

gr5:Röda och sköldpadds färgade utan vitt

gr6: Röda och sköldpadds färgade med vitt

gr7: Silverkatter utan vitt¨

gr8: Silverkatter med vitt

gr9: Vita katter

S*Luddhuvet´z

David
0

#51. Gruppindelningen är en sak, klasser på utställningar är en sak. Som kastrat kommer han börja tävla i klass 10, och sedan vart efter han tar cert så byts klasserna nedåt. Klasser och titlar (SVERAKs hemsida)

// David

NaimaG
0

#52 Jo jag förstår det och Norge samt Finland skulle vara kul att ställa ut i men jag börjar i Sverige innan jag tar Rabbe eller någon annan av katterna utanför landet. Int. Champ kan vi sattsa på när vi har husvagn, då kan vi passa på att ställa ut kamparkissarna.

Men innan utställning vill jag lära mig mer om hur det går till att ställa renraser och huskatter. Jag hade gärna åkt och tittat på en utställning men jag känner ingen jag kan haka på tyvärr så jag måste läsa tills dess att Umeå håller i en utställning igen.

David
0

#55. För att ställa ut i Finland behöver han också rabiesvaccin. Så de flesta svenska utställare far bara till Norge.

Jag skulle absolut rekommendera att du åker på en utställning först innan du ställer ut, och i början bara ställa ut en katt (som ny utställare men också med tanke på ditt rörelsehinder), och om det är möjligt att kanske uppfödaren är med och hjälper till första gången.

// David

NaimaG
0

#56 Jo jag får se när Umeå håller utställning i Skycom arenan eller Nolia (vart de nu väljer att ha det) igen. Vet inte om uppfödaren vill hjälpa till då men jag kan ju höra efter om jag nu kommer ihåg att göra det annars följer ju min man med mig dock kan han inget om utställning så han kommer få läsa på en hel del, om jag får honom att göra det då ha inte är lika intresserad av att ställa ut som jag är.

Hawknestgrove
0

Ok, där ser man,  När jag ställde ut så bodde jag i stockholm och då var Finland det enklaste och så kul man hade på båten…… Inget rabiesvaccin då……

David
0

#58. haha, båten härifrån till Vasa verkar inte vara en "partybåt" direkt. 4 timmar med något som ser ut att vara ett fraktfartyg! Skrattande

Vilket land man åker till beror nog också lite på vart man bor, vi här uppe har närmast till Norge, medan jag är nästan helt säker på att de i söder åker till Danmark osv.

// David

Hawknestgrove
0

ja , vi åkte ju till Helsingfors….OCh på den tiden så gick ju inte Danmark alls!

NaimaG
0

#59 jo men det är ju inte långt till Finland härifrån heller, i alla fall inte till Vasa då den båten går från Holmsund men visst hålls utställniingen i helsingfors så blir det förbannat långt. Tungan ute

Hur är det med pass, måste katterna ha sådant för att komma in i finland, norge eller danmark?

blondifire
0

måste bara fråga #52. varför är du så på om att det kostar 4.000 för o ställa?!! och massa annat negativt.du verkar ju inte ställt ut på många årObestämd..

man lär känna varann,samåker,bor hos varann,tar med mat m.m. så nej..behöver inte alls bli så dyrt.

Tycker definitivt du ska ställa Naima, jättekul och lätt beroendeframkallandeGlad. försök hitta en utställning och gå som besökare först. sen hör med uppfödaren om hjälp och tips eller den klubben du går med i.brukar finnas folk som gärna hjälper till och kommer med råd.. katten ska ju badas m.m innanFlört. på Sveraks hemsida under fliken utställningar hittar du bra info samt en lista på var och när det är utställning.

S*Winsnes Wilda

NaimaG
0

#62 Tackar. Ja jag är mycket inne på Sverak och läser men även klubbens hemsida. Boende kommer nog inte bli problem med då jag främst kommer försöka ställa ut i staden jag bor i och nere i söder där vi har släkt. Sen när vi har husvagn kan vi ta oss runtom i landet och scandinavien och då är det inte så fasligt dyrt.

NaimaG
0

dubbelpost

Hawknestgrove
0

jag är inte negativ till att ställa ut! Jag har gjort det och tyckte det var kul och nödvändigt för oss som uppfödare och jag och min före detta hade gott ställt och behövde på den tiden inte alls bry oss om vad saker kostade.

NaimaG
0

#65 Låter nästan lite som här. 4000kr om det är det en hel helg kostar ser inte jag som mycket pengar så länge det inte sker varje dag vill säga. Flört

Imasy
0

Oj, 4000 Förvånad Vart har du då ställt någonstans? Flört

Vad jag brukar betala som max en dag, är tex ca 600 kr anm.avg för två katter, ca 300 kr i resa (samåker alltid) har alltid matsäck och kaffe med, så jag lägger kanske en hundring på mat, godis etc på plats. Och så hittar man alltid något onödigt hos Karsten för kanske 200 kr, så en dag kostar på ett ungefär då 1200 kr.

NaimaG
0

#67 Sen kommer ju utställningsavgiften på det också, bensinkostnader osv som #30 skriver.

Imasy
0

Det är redan inräknat i min kalkyl ;)

Brukar aldrig ta med mer än två katter, tycker det blir så mycket jobb hemma med prepareing och bad, sedan tycker jag det blir för mycket att hålla koll på när man väl är på utställningen eftersom det oftast är bära själv-utställningar. Man törs ju knappt gå och kissa ;)

När vi åker så är det jag plus två till som åker tillsammans, och vi har dessutom brukat hyra bil, så hyrkostnaden av bil är också inräknad i min resekostnad.

Kanske kommer jag billigare undan eftersom vi inte brukar åka längre än till angränsande län till Dalarna, dvs västmanland, värmland, gävleborg tex, så vi har kanske haft 25 mil enkel resa som max.

Har också haft svårt att åka på en två dagars, pga hund och barn, så jag räkade bara på en dag.

Ska man sova borta kan man ju lägga till ytterligare 600 kr i anmälningasavgifter och en tusenlapp i boende + extra mat, så då landar man väl i runda slängar på 3000 kr.

Men jag måste säga att jag är helt sopslut efter en dag, så jag skulle nog aldrig stå pall för en två dagars.

tuska
0

# 68   jag står oxå pall endast en dag, det är för att man inte är 100% frisker själv.   Jag är totalt färdig efter en utställnings dag. Man går upp tidigt i ottan för resvägen är lång och man ska vara på plats i 7-tiden och sen kanske man är hemma vid midnatt.

Man har ju som sagt djuren där hemma som väntar.

Imasy
0

Nej, det är ganska jobbigt att åka på utställning. Ska man åka en lördag går hela fredagen åt med en massa förberedelser.

Är nattsuddare och kan aldrig somna före kl 1. Brukar alltid sova i soffan/fåtölj, annars vaknar inte jag. Så sitter man där och ser klockan dra iväg och bli mer och mer, och man får sova i kanske en timme med lite tur.

Upp igen när klockan är 3-4 på morgonen. Behöver tid för att duscha, frukost, rasta hund, och naturligtvis känns det skönt att ha tid för ev olyckor på katten, som att den har skitit ner sig eller något.

Sedan åker man vid kanske 5 på morgonen, sitter i en lokal i ca 12 timmar som det är ett konstant sorl och dålig luft i. Och gristrött på det sedan innan. Då är det skönt att slänga upp benen på transportburen och slumra en stund ;)

Men jag känner av fibron mycket mycket mer när jag inte får sova tillräckligt, annars hade jag nog kanske kunnat orka med en tvådagars längre fram.

Hawknestgrove
0

Ja då på stenåldern, så var det tvång på 2 dagar. och det gällde ju att försöka få certen så fort som möjligt. Så vi åkte ofta och  många gånger så åkte jag själv och det var till Finland med båt. Hade ofta 3 katter egna plus att jag hade kanske ett par av uppfödaren till våra med. Hade ingen att samåka med. OCh då i mitten på 1970. så gick det för mig ensam allt som allt, ca 1500 kr. Räkna om det i dagens penningvärde. OCh var vi två, så blev det  ju 2000 kr. MEn som sagt, vi hade gott ställt. i dag hade jag aldrig haft råd, och dessutom skulle inte mina monster till huskatter gilla det…..

David
0

Och vi som har det rätt glest mellan utställningarna och långt att åka ställer gärna ut båda dagarna också. Men dagen efter är man helt död, man går verkligen i slow-motion, tofflor och nattmössa hela dagen, trots att man är helt "fit-for-fight" normalt sätt.

Men, eftersom man utsätter sig för detta gång på gång så betyder det väl att det är så otroligt skoj! :)

// David

Hawknestgrove
0

precis…. OCh vi hade ju mönsterkatter att ställa ut. Dessutom, så var det  ett alldeles utmärkt sätt att  få små fästmör till Sinh KAigo och hitta bra köpare till bebbarna.

Imasy
0

Ja ni norr har väl kanske inte samma tillgång till utställningar på samma sätt som vi lite längre ner i landet?

Usch, blev så sugen på att ställa nu men jag kan inte, inte ens den på hemmaplan i höst :/

David
0

#74. Precis, många uppfödare använder utställningarna till att hitta tänkbara fästmän till tjejerna, och även visa upp sina kissebäbisar.

#75. Ja, vad kan vi ha, 5-6 st per år, och det är i regel minst 15-20 mil till varje utställning så det gäller att passa på.

Är det Borlänge-utställningen som du tänker på? Du får komma och titta, vi är några ifrån Umeå som tänker trotsa att det är runt 60 mil och ändå åka ner! :)). Bävar dock för att köra hem på söndagkväll, roligare saker har man gjort.

// David

Hawknestgrove
0

David, offra en natt till på hotell!

Imasy
0

Japp, DÄK´s utställning jag tänker på. Men katten är nerrakad och det är väl inte så poppis på en perser kanske ;)

David
0

#77. Ja, skulle gärna gjort det, men har en medpassagerare också.

#78. Äsch, säg inte så, du kan väl ställa ut kissen som sphynx? :))

// David

Imasy
0

Tror du det går? Fast ja, förra året på DÄK så upptäckte jag att min katt var full i vattenfärg 2 sekunder innan hon skulle ställas på domarbordet.

Domaren märkte inget då, så det kanske går vägen även denna gång? ;)

David
0

#80. Hade Karl Preiss senast, och han tittade då knappt inte på katten utan pratade bara med sin assistent. Så om du får honom skulle det gå att ställa ut en helt opreparerad avrakad perser utan problem :)

// David

Hawknestgrove
0

Säg mig en sak, Dömer Jan Högberg fortfarande?

Imasy
0

A men gud så bra, då var det BIS på en gång då ;D

Ingen jag har sett till på de jag varit på iallafall.

Hawknestgrove
0

ja han kanske är avliden, vad vet jag…. Kate Stjernkreutz ? hon måste ju vara jordgumma vid det här laget?

David
0

#82 och #84. Inga namn jag känner igen så här på rak arm. Kan kika i FIFés domarlista nästa gång jag ser den och se om de fortfarande är aktiva (och i livet)

#83. Precis! Skrattande

Min gumma fick sitt cert, så jag ska egentligen inte klaga, men det hade känts mycket roligare om han seriöst bedömt henne även fast det inte fanns någon konkurrens.

// David

LiindaLarsson
0

han är kastrerad chippad och vaccinerad. och ja ska vaccinera han igen snart. men det finns ju ingen ras standard att gå efter så man kan ju binte komma så långt med sånna katter

David
0

#86. Huskatter tävlar bara mot andra huskatter i en egen klass (klass 14). Det finns en sorts standard, eller en bedömningsmall kanske man kan kalla det, för vad som ger vilka poäng på en huskatt. (tror jag länkat till den tidigare i tråden, finns annars på FIFés hemsida)

// David

Mona22
0

Vill man ställa på Wcf-utställningar (föredetta idp) så kan huskatter få titlar också. Det får de inte i sverak. Hade varit skoj om det fanns där med, raskatterna får ju detGlad

David
0

#88. Njo, inom SVERAK har ju huskatten chans att ta DSM efter 10 BIS, och en huskatt långhår och en korthår blir alltid BIS på varje utställning, så det finns bra chanser även om själva certet inte finns. (däremot rangordnas katterna)

// David

Mona22
0

#89 jo ,det är sant men inga titlar förutom dsm.Flört

David
0

#90. Om du inte går och vinner SW såklart =) eller ännu hellre WW. Skulle GÄRNA se att min lilla tös heter "WW´10 SW´10 Matilda DSM" Cool

// David

Hawknestgrove
0

oj här har det runnit mycket vatten under bron.. Bis är väl best in show? Det är ju sk**svårt att få? Vad är DSM?

David
0

Jepp, BIS = Best in Show. Sedan finns BIV = Bäst i variant. DSM får du efter att kissen blivit BIS minst 10 gånger :)

// David

Mona22
0

#91 den chansen är väl oerhört liten, man måste ha en som passar domarna i smakenTungan ute

David
0

#94. Mutor kanske fungerar? Skrattande

// David

Hawknestgrove
0

OCh Bis har jag aldrig nånsin fått… Sinh Kaigo var med  han vart BIR en gång. men han blev utslagen av en perser

tuska
0

Jag har en hona vars titel är

WW09 SC Tuskulums Kosmha JW DSM DVM

Jag måste få skryta lite

David
0

#97. Det var inte illa! Gick bra för kisse förra året ser jag :). Och för den delen ända sedan hon var bäbiskisse :)

// David

Hawknestgrove
0

men vad står DSM och DVm för?

David
0

DSM - Distinguished Show Merit

DVM - Distinguished Variety Merit

WW - World Winner

SW - Scandinavian Winner

JW - Junior Winner

Glad

// David

David
0

Så kissen i #97 skulle bli om man läser ut det

World Winner 09 SC Tuskulums Kosmha Junior Winner Distinguished Show Merit Distinguished Variety Merit

Tjustigt eller hur? Glad

Efter WW och SW kommer det årtal när titeln togs. I denna kisses fall förra året…

// David

tuska
0

jag har nu en till kisse som jag tror på

5 månader Tuskulums Nobless fick i lördags BIV BIS

Ja ibland är det faktiskt roligt inte bara jobbigt med utställningar

EddaM
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min huskatt heter SW´09´07 Feztiz DSM hihi måste skryta med =) Sedan blev hón årets katt 3:a 07, och årets katt 1:a 08 och 09 =) Och på förra utställningen fick hon sitt BIS nr 50 =)

S*Luddhuvet´z

Mainebusters
0

Oj, vad lång denna tråd blev.. är den fortfarande OnT?

tuska
0

det va inte dåligt     STORT GRATTIS TILL 50 BIS

David
0

#103. wow!! Jättegrattis!! Vilka framgångar din tös haft! 50 BIS, två SW och två årets katt! *lyfter på hatten*. När började du ställa ut henne?

// David

EddaM
0

Tack tuska =) Jag är så stolt över min pingla så jag spricker ibland=) Mina två bokhyllor har inga böcker i sig längre hahaha =)

S*Luddhuvet´z

Hawknestgrove
0

50 best in show? Betyder att du har ställt ut henne minst 50 gånger? Wow!!!! OCh de DSM och de andra fanns inte på min utställnigstid. Då var det Champ och INt Champ som gällde.

EddaM
0

Tja Feztiz är vacker o sedan är jag noga med hennes preparering, hon gosar med domaren och är allmänt underbar =) Men Jaffa är värre med sina 67BIS men hon har ju gått i pension. Feztiz är bara 5år

S*Luddhuvet´z

Hawknestgrove
0

men då har du  alltså ställt ut i snitt 10 ggr per år?

EddaM
0

I början så ställde jag inte henne så ofta för hon var ju rakad efter sin kastrering med men förra året blev det 14-15 gånger tror jag =)

S*Luddhuvet´z

EddaM
0

Kan säga att jag ställt ut henne 53 gånger och tre gånger har hon blivit 2a då=)

S*Luddhuvet´z

David
0

Övning ger färdighet! :). Själv är jag inne på mitt första halvår med min husis, och det har hittills resulterat i tre BIS och ytterligare två NOM (slagen av hane)

// David

EddaM
0

Jätte bra resultat ju David =) Vi ses på SW kanske?

S*Luddhuvet´z

Hawknestgrove
0

Oj!!!!!!!

David
0

EddaM, tack! :). I år hoppar jag över SW, men nästa år i Uppsala kanske det blir en liten tripp om de här resultaten håller i sig! Glad

// David

Hawknestgrove
0

David du har pm

LiindaLarsson
0

vilket tramas asså, då ska man ju kunna ställa ut blandras hundar med.. eller renraser utan stamtavla

MonicaLagerquist
0

Men visst finns det utställningar för blandrashundar?

Varför är du emot huskatter på utställningar.Det är väl ett ypperligt tillfälle för att visa upp och prata för huskatten.

David
0

#118. Det finns väl till och med föreningar för bara blandrashundar? Och din kommentar om att det är trams med huskatter på kattutställningar - just sådant sänker kattens och framförallt huskattens värde medan merparten av oss andra försöker höja den…

// David

Mainebusters
0

På ett sätt förstår jag #118. Raskatterna får poäng efter en viss standard. Huskatterna kan i princip se ut hur som helst vad jag förstår. Och det är ju upp till domarna vilken de tycker bäst om, eller har jag fel?

Nej, jag är inte emot huskatter på utställningar, men precis som raskatter hoppas/tycker jag att de ska gå efter en viss standard där med.

Hawknestgrove
0

och ett stort plus. För att få ställa ut huskatt, så måste den vara kastrerad i alla fall om den är vuxen!

EddaM
0

Hur som helst får de inte se ut. Lika viktigt att preparera en huskatt som en raskatt. Kommer det en huskatt med tex en tova så blir den sist o en domaren nominerade inte en husis en gång för han var skiten. Nu får de ju se ut lite som de vill katterna men stämmer inte tex huvudet ihop med kroppen osv så går det inte heller bra för den. Tempramentet är väldigt viktigt det med och även om katten skulle vara ensam så kan det hända att den inte blir nom. Men visst är det mycket vilken katt domaren tycker mest om men det finns vissa saker att gå efter med.

S*Luddhuvet´z

LiindaLarsson
0

ja tycker det är löjligt för det finns ingen rasstandard.. sj har ja en siames/heligbirma och en renrasig bengal., ingen ar mer värld än den andra. men ja stör mig på att det ska vara hur dommaren tycker.. för alla är ju fina på sitt sätt eller hur`? det är ju rena mobbningen. som i skolan ja fick 17 rätt och en av mina vänner fick 13 rätt hon fick VG ja gick IG, det är samma dommaren gör typ :/ suck så löjligtg

Hawknestgrove
0

jo, men det är ju helt frivilligt att ställa ut. ingen tvingar en ju. och om du fick 17 rätt och IG och hon hade 13 rätt och VG, så ska du väl protestera? Elelr var det slutbetyget för terminen? Då räknas ju allt man gjort på terminen eller kursen….plus närvaro. det gör nästan hälften av ett betyg

LiindaLarsson
0

nä det var bara ett vanligt prov.. och det är uu så  det kommer vara på huskatters utställnigar

EddaM
0

Även bland raskatterna kan domaren välja den den tycker bäst om, om det är två katter på samma poäng.

Jag visar upp min huskatt o pratar med mååånga för att höja huskatternas status i samhället. Tycker det e jätte kul. Jag lägger ner många timmar på bad o fön. Huskatterna hör absolut hemma på utställningar, de är ju lika mycket värda som raskatterna o skall oxå få visa upp sig!

S*Luddhuvet´z

Hawknestgrove
0

men då har du sju rätt att klaga. poäng är poäng och det ska ju alltid vara vissa klasser på poäng för vissa betyg. Om du funnit dig i att få IG för poäng som var högre än någon som får VG, då är det ju ditt eget fel. Du skulle gått till rektorn med det provet

David
0

#124. Huskatterna tävlar inte mot raskatterna. Och precis som #127 skriver så väljer domaren ut de raskatter som hon/han tycker bäst om när det är katter som har samma poäng på bedömningen.

Men tycker du det är löjligt så ja… Ingenting jag säger kan ändra på det, även om jag tycker att det är löjligt att du tycker så!  (ja, vi har alla olika preferenser på vad som är löjligt)

// David

Hawknestgrove
0

David, men när BIS ska ses ut, tävlar inte hus- och raskatter då ens en gång? Så Det finns alltså en BIS för HUskatt och en BIS för Raskatt?

David
0

#130. Yes, de tävlar var för sig, så det är en BIS Huskatt långhår, en BIS Huskatt korthår.

Så en huskatt tävlar aldrig mot en raskatt. Huskatten har en egen kategori, kategori 5.

// David

Hawknestgrove
0

OK……… ja jag hade bara raskatt förut och då vet jag det var jättespännande en gång, då Sinh Kaigo blev BIR. Då gick han upp i tävlan om BIS och då tillsammans med både lång och korthåriga. MEn jag har för mig, att kravet var att han i samma veva fick ett av sina CACIB också….

MonicaLagerquist
0

Det tas ut en hel hoper BIS på varje utställning.Katterna är ju indelade i fem olika kategorier.

Kat 1 långhårskatterna

Kat 2 semilånghåren

Kat 3 Korthårskattena

Kat 4 orientalerna

Kat 5 Huskatterna

Kat 1-4 där tas det ut

1 BIS fertil hane

1 BIS fertil hona

1 BIS kastrat hane

1 BIS kastrat hona

1  BIS 3-6 månader

1 BIS 6-10 månader.

Hawknestgrove
0

ja jag har för mig långt in i bakhuvet, att fertila inte tävlade om BIS tillsammans med kastrater.  De hade bästa kastrat…..

David
0

#103. Här har du förresten en bild på mitt lilla monster! :)

// David

Mona22
0

#135 vacker kisse.

verkar vara färre långhår huskatter som ställs ut. Kanske ska man satsa på en sånFlört

David
0

#136. Beror på vilken utställning du är på, vissa utställningar jag varit på har inte haft en enda långhår medan det varit rätt gott om korthåriga, och så vice versa.  Verkar helt slumpmässigt.

// David

Mona22
0

#137 Alla utställningar jag varit på är det mer korthår än långhår. måste ha prickat in rätt då Tungan ute

blondifire
0

S*Winsnes Wilda

LiindaLarsson
0

Här är min katt

Hawknestgrove
0

som lilla Mee… ligger Helig Birma i den då….Kolla tassarna….

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.