Svänger på svansen
Har läst att när katten "svänger" på svansen är det ett tecken på ilska eller oro - stämmer detta i alla fall, eller bara enstaka?
En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.
Jag tycker att man kan jämföra hur en katt svänger på sin svans med mimiken hos hos en människa men med skillnaden att katten inte skrattar och ler med svansen. Det är både intressant och roligt att lära sig detta kattspråk som är lite olika mellan olika katter precis som hos människors gester.
En katt som leker rör på svansen på ett sätt medan samma katt som är på väg att slåss med en annan katt rör den på ett annat sätt. En harmonisk vågrörelse går genom kattens svans när den kommer fram till ägaren och stryker sig mot benen.
Ryckiga rörelser tyder på lite irritation eller till och med på dåligt humör. Små vickningar på svanstippen när katten ligger i knäet visar att katten börjar tröttna på det.
Jag skulle nog kunna skriva en hel berättelse om kattspråket som finns i svansen. En författare kallade i en rolig berättelse om sin katt svansen för svansegot. Kanske var det Margareta Ekström som skrev så.
Hos en av mina katter stämmer det inte! Hon svänger alltid på svansen, både när hon är glad, arg, upprymd osv. Hennes svans går runt runt som en propeller och detta har hon lämnat vidare till sin dotter som gör likadant :)