Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4750 ggr
madebyinferno
0

Hur uppstår kurret?

Maken frågade mig nyss hur katterna gör för att kurra/spinna men jag kunde inte svara så jag skickar frågan vidare!

Någon som vet?

Onslow
0

Hmm, har för mig att det är stämmbanden som vibrerar? Sök på wikipedia vettja :)

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

[Norrbysa]
0

Jag har för mig att det är diafragman som vibrerar.

Hörde en teori om att när katter spinner så masseras deras inälvor och på så sätt mår de bättre.. hihhi..

Nån som orkar googla?

[Anunnaki]
0

Det är deras stäband som har en speciell konstruktion som gör att i något visst läge blir det kurr. Stora katter som lejon m fl har inte sådan stämband och kan således inte kurra men de kan ryta fast det gör de väl knappast av välmående. Google eller någon bok om katter ger nog mer detaljer.

oh-la
0

jag satt faktiskt och läste om detta gör inte alls så länge sedan, och det är fortfarande lite av ett mysterium hur katter gör. anledningen att man inte tror att det är stämbanden är helt enkelt att spinnandet är lika högt på både utandning och inandning, vilket i stort sett är omöjligt. testa själva att tala på utandning så hör ni. det är både ansträngande och inte så effektivt. stämmbanden på både katt och människa är byggda för att användas enbart vid utandning. katter jamar heller aldrig på en utandning. 

den man vet är att det borde ha med struphuvudet att göra. anledningen är att katter med förlamat struphuvud helt enkelt inte kan spinna alls. teorier finns om att det är muskelsammandragningar runt struphuvudet, men som sagt, man vet inte riktigt.

lejon kan faktiskt också spinna, men inte på både utandning och inandning som tamkatten. jama kan däräemot inga andra kattdjur.

EddaM
0

Ja Lejon kan spinna, det har jag hört på flera program om lejon. Men som #4 skriver är det bara åt ett håll.

Det som är fruktansvärt är att väldigt många katter har fått dö för att forskarna har varit nyfikna på detta.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z