AKUT Diarré överallt
I ett annat inlägg då skrev jag om att min katt hade fått diarré, nu har han minsann fått det igen och han har bajsat en pöl på balkongen och det är bajs överallt inne på "hans" toalett (vi har ett litet badrum där hans kattlåda är)
Vad ska jag göra? Hur ska jag städa upp det?
Jag ska rensa hans kattlåda och byta sand efter att jag har torkat upp allt bajs.
Ska jag använda papper? Det är så stressande eftersom att han kan börja bajsa någonstans igen.. Jag har spänt fast honom vid en dörr så han inte bajsar på en matta eller nåt 
Han får vara där tills jag e klar med hans låda och bajs-torkande.
Släpp loss honom ifrån dörren, han är dålig i magen och kommer troligen att bajsa ner något igen, oavsett om det blir senare eller medans du städar.
Det är bara fram med toarulle och skurmedel och torka och se glad ut.
Canicur brukar vara ett dunder emot diarre.
#1 Han är vid dörren för att om han bajsar på sig eller så då bajsar han på golvet.
Annars ligger han i min säng eller sitter på dörrmattan.
Och om han behöver bajsa medan jag städar och han är lös så hinner jag inte vara klar med hans kattlåda innan han börjat bajsa på mattan eller golvet.
Jag har tagit papper och blött det lite och torkat bajset inne på toaletten och diarrépölen på balkongen har jag lagt papper på så det suger åt sig så slipper jag smeta ut det ännu mer om jag ska torka.
Är det inte då enklare att rulla ihop mattan och stänga dörren till sovrummet än att knyta fast katten vid dörren?
Och gå bort ifrån datorn tills det är färdigstädat så katten slipper bli straffad för något den inte kan rå för?
#3 Jag springer fram och tillbaka.
Och att jag knyter fast honom vid dörren är inte ett straff även fast katten kanske känner det.
Jag har iallafall släppt in honom i köket.

Stäng i så fall in honom i badrummet istället, ha honom inte fastbunden! Eller sitter han bara där lugnt och stilla och är nöjd med att sitta still?
#5 Han vill ju så gärna ligga i min säng.. 
Nu är allting iallafall städat, allt bajs har jag torkat bort och det luktar mycket fräschare i lilla toaletten nu efter att jag har bytt Kattsand och tvättat rent hans låda!
Igår innan jag gick och sov så var lådan ren (men det var inte så mycket sand kvar) och under natten så har han säkert bajsat väldigt mycket, jag vaknade väldigt sent idag och jag har städat mitt rum och så tills jag såg att det var bajs överallt i lilla toaletten och det var då allt det här började med.
#1 Vart kan jag köpa den? Finns den på Apotekets hemsida, tro?
Jag är lite osäker gällande canicur nu faktiskt. Enligt apoteket har den slutat tillverkas men hos min veterinär finns den att köpa, och enligt dem är den inte sluttillverkad, bara bytt utseende.

Finns liknande medel på apoteket med. Kol tabletter kan hjälpa en del med om du har det hemma. Se till att han får i sig mycket vatten. Fortsätter det så får du åka till vetten i morgon annars blir han uttorkad och ännu sämre.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Diarsanyl brukar funka bra tycker jag på diarrémagar. Man kan kombinera det med skonkost som kokt fisk, kokt potatis, risavkok och morotspuré. Låt bli att ge katten mjölk i fortsättningen och strunta i att kladda med äggulor och annat. Bättre då att ge katten ett kvalitetsfoder, så vet man att den får i sig allt den behöver. 
#8 Jag såg till att han drack mycket vatten och ska fortsätta så.
#9 Alla de här diarré-"mediciner", är det i pulverform, flytande form eller som tabletter?
ja ris ska man enligt vissa skolor inte ge. MEn kör med fasta i ett dygn, kallt te att dricka(gör i ordning en kopp och ha i kylen, dag två ger du morotspure. Blir kissen bättre, så kan du sakta köra på med rå köttfärs blandat med morotspuren. Sen sakta kör du över till vanlig kost lite i taget. MEn det är väl ingen konst att ta vara på lite bajs? Ok inte min favvosysselsättning, men jag brukar ta en tidning för det allra första och värsta, sen tar jag och tvättar med rengöringsmedel och vanliga tygtrasor, som jag har sparat undan av kläder och diverse textilier, som är slut ändå. Då kan jag kasta dem med gott samvete.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ja och ändå, så är det många som anser att det inte är bra för katter. Därmed inte sagt att det är fel.. MEn jag har provat både ris och risavkok och fick nästan bannor av min vet för det. Det funkar bra till hund, men inte för katt.

Kolet är i tabletter men man kan mala dem o blanda med vatten o ge i en spruta i munnen. Det andra medlet jag ahr använt var en pasta men kommer inte ihåg vad den hette. Men på apoteket står det på förpackningarna hur man skall göra o hur mycket de skall ha.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

#13 Konstigt, själv har jag bra resultat av risavkok, men jag gav det förstås uppblandat med kokt potatis och kokt fisk. Funkade utmärkt, dessutom var det på kattungar!
ja och jag har alltid kört min metod, ett dygns fasta om det är vuxen katt. (tarmarna måste få vila) sen morotspure för det är stoppande(det vet alla som har haft hand om småbarn) Sen vidare med köttfärs när det blivit bättre. OCh det märkliga är, att katter gillar morotspure! Jag gör ju min pure själv, blir billigate och så har jag alltid hemma i frysen.

#16 Precis som att katter älskar äggula? ;) Mina katter avskyr äggula, och de senaste jourkatterna jag hade var superlösa i magen länge, och jag körde en ordentligt skonkostomgång på dem, med fisk, ris, morotspuré och turkisk yoghurt, i lämplig ordning, men när morotspurén kom fram ratade de maten :P
När Milou var lös i magen så gav jag henne Trevis kapslar som jag delade mitt itu och strödde över något mjukmat. Hon fick det 2 ggr om dan i några dagar.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Låt honom vara i ett utvalt område. Lägg ut tidngingar över hela rummet. Kommer där något så kommer det på tidningen
För var du gör så bind honom INTE!
#12 Kollade på apotekets hemsida att 10 ml kostar 112, och eftersom att mamma inte vill betala så mycket för medicinering så valde hon de billigaste och tyvärr med det minsta innehållet.
Mamma stannar på Apoteket imorgon påväg hem och köper det :)
Om katten haft tunna diareér flera ggr kanske ni borde kolla vad de kan bero på.
Är det en utekatt eller innekatt?
Har ni växter som den kan ha tuggat på?
Uteslutit mask, parasiter, gardia, allergi?

DiarSanyl ska också vara en riktig dunderkur för dåliga magar.
Har katten inte blivit bättre så ta honom till veterinär!
men snälla, har du provat alla de gratistipsen du fått här? Fasta i 12-24 timmar kostar inget. te kostar inget direkt. Morotspure, även om du köper för bebisar, så kostar en burk inte mer än 6-7 kr. köttfärs, tja, katten ska ju ändå ha mat…..OCh äggula, det är ju väldigt kraftiga saker, som jag har gett när aptiten har varit dålig till Arne. MEn det är inte alla katter som gillar det. Trevis kapslar är inte dyra heller, men det allra första du måste tänka på, är att de små tarmarna måste få vila! OCh hur vilar tarmar? jo, genom att de slipper jobba med något. det tipset kommer du att få av varje seriös veterinär, som inte är ute för att tjäna pengar på dig.
Det är ju väldigt viktigt att inte katten blir uttorkad som den kan bli med så lösa diarréer.
ja exakt, men som jag förstod, så är det en reaktion av mjölk och det är ju inte en kattunge. men att ta kissen till vet nu vore inte fel. Innan man börjar experimentera med allehanda preparat i onödan.
#25 Jag ser till så att han dricker så mycket vatten som möjligt och är i ett konstant behov av att pröva på om han e törstig eller ej.
Han har inte bajsat de senaste 24 timmarna men det brukar han inte göra vanligtvis heller men jag och mamma håller utkik efter bajs i lådan..
#22 Mamma hittade inte Diarsanyl på Apoteket i Tumba Centrum men imorgon så ska jag kolla i Huddinge centrum eftersom att Apoteket i Tumba centrum är en "medshop" så de har inte lika mycket som "vanliga" Apoteket.
är det ofta han inte skiter på 24 tim+ kan diareén bero på förstoppning..du vet förstoppningsdiarë
Han har bajsat!! :D
Bajskorvarna ser jättefina ut, lite ljust på ett ställe men det var riktiga bajskorvar det.
Kan köpa Diarsanyl ändå ifall om han får diarré igen någon gång.
Tack för era tips 

#29 Skönt att höra! Tänk på att medicinkurer är för långvarig diarré som inte går över av sig själv på några dagar. Kortvarig diarré beror oftast på att katten fått i sig något som magen inte tål, eller möjligen av hög stress. Men sånt väntar man bara ut, medicinerar inte för det eftersom det inte är pga någon bakterie/infektion.
Han har bajsat en gång till, alltså har han bajsat 2 gånger detta dygn.
Nu slipper jag oroa mig! Puh!
Men jag köper medicinen iallafall ifall om han får diarré en gång till någon gång i framtiden.
Så skönt att kisse mår bra igen 
#32 Japp! Jag är så lättad.
toppen---
#20 Din mamma vill inte betala så mycket som 112kr för medicin.. vad händer om katten blir riktigt sjuk, har ni försäkring?
Jag blir mörkrädd när jag läser att katten inte är värd 112kr..
Skönt att misse är bättre ialla fall..
Varför inte ha Trevis hemma om det händer igen, kostar ju inte så mycket.???? Trevis finns i Tumba centrum har själv sett den där.
Undrar oxå varför mamman inte vill betala för katten ska må bra?
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

#35 Flickan som skrivit inlägget är bara 13 år och hon kan inte svara för vilka beslut hennes mamma tar.
#37 Och vem har sagt att hon svarar för det? Det kan vara bra att få svar på sådana frågor när man har ett djur. Vad händer om det kostar när det blir sjukt? Och vet man inte, så är det ju bra om föräldrarna förklarar.
Och sedan går jag inte in på varje TS personliga sajt för att kolla åldern på dem..
# 37 - Det var ju bra i alla fall att flickan hade sinnesnärvaro och skrev hit.
Katten mår iallafall bra nu och min mamma är skeptisk med att hålla på och betala vet. besök osv för att det var egentligen jag som ville ha honom i början, han är väldigt gammal och min syster (som hade honom sen han var liten unge) skulle avliva honom, och eftersom att jag har växt upp med katten så kunde jag inte låta henne göra det för att han är fullt frisk.
Anledningen till att hon skulle avliva katten var för att hennes dotter hade astma under en kort tid men det var bara när hon var ung, detta år fyller hon 2 år och hennes allergiska reaktion till pälsdjur börjar försvinna (fast de planerar ej att skaffa ett nytt husdjur pga tidsbrist)
Kort sagt, min mamma accepterade att katten flyttade hit för min skull. Men hon är så himla jobbig när det gäller ansvaret och så.
Allting ska alltid vara på hennes sätt och hon kan inte tro att en katt som är 17 år gammal är 100% immun mot alla slags sjukdomar (även fast ingen katt är det) och aldrig typ får diarré.
Tack för mig.
Glömde nämna att JAG VET ORSAKEN TILL VARFÖR HAN FICK DIARRÉ så ni behöver inte fråga mer om det 
Oj! Men hur har det gått med kissen och att den hade ont?
#42 Det kan du läsa i den rätta tråden