Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 3563 ggr
madebyinferno
0

Vad behövs vid dräktighet??

Av ren nyfikenhet skulle jag vilja veta/lära mig vad som behövs ordnas med vid en dräktighet & födsel??

EddaM
0

Jag föder upp Norska Skogkatter och några veckor innan det e dags för honan att föda så gör jag ett bo där hon kan känna sig trygg med de små. Och när det väl är dags för födsel så har jag gammal lakan tyg brevid för att kunna torka de små, en sax om man behöver hjälpa till att navla av och en våg för att väga de små. Sedan bjuder jag honan på vatten och mat (brukar ge nötfärs o ägg) och vill hon ha så äter hon. Ja vad gör jag mer…håller koll så det går bra och så. =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Yoda
0

Hm, det beror ju helt på om det går som det ska eller inte ;) Jag fixar också bolåda så klart, sedan ser jag till att ha hemma KMR och flaskor, våg, extra näring till mamma katt osv. Sedan att vara närvarande under sista dagarna då så klart och det bästa är ju om man har möjlighet att vara hemma några dagar efter födsel också i fall man behöver stödmata tex. Om det är kallt ser jag till att ha klara värmeflaskor eller liknande. Och numret till veterinären så klart.

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

annzoo
0

Det finns ju även förberedelse att göra före parningen oavsett om de gäller huskatter eller raskatter.

En katt går ca 65 dagar +/- 4 dagar. Det är viktigt att veta när katten blev parad. Föder kattmamman före dag 60 klarar sig sällan kattungarna och går det 69 dagar och inget händer är heller inte bra. Har man otur kan honan + ungar stryka med.
Får katten flytningar eller blödningar under dräktigheten ska man uppsöka veterinären.

Bolådan kan vara en vanlig kartong (dock ej banankartong då dom kan vara besprutad med gifter). Mjukt underlag, ej frotte. Flera lager som går lätt att byta då förlossningen är på G.

Under förlossningen kan mycket gå fel så det är bra att ha nummret till jourhavande veterinär. Fel som kan uppstå är tex att honan har en död kattunge som blockerar vägen, felläge eller att honan är värksvag.

Saker som är bra att ha till hands under förlossningen är:-  Hushållsvåg: viktigt att väga katterna varje dag
Nagellack: Att märka kattungar som är lika
Anteckningsblock -   Sytråd: att avnavla om mamman ej gör de (använd ej sax)
Lakan: att ev torka ungarna med

Räkna så att alla moderkakor kom ut (en för varje kattunge) annars är risk för livmoderinflammation stor om katten ej själv får ut dem. Är honan orolig kan hon ha kattungar kvar. Det kan ta ett tag att föda, honan kan även ta en längre paus. Men har hon värkar utan att de händer något ska man kontakta veterinären och vara berädd på att åka in akut.

Eftersom de flesta katter väljer främst att föda under natten/tidigt på morgonen så är det bra att ha sparade pengar då de blir extra dyrt på jourtimmar och ingen klinik direktreglerar då.

Tog upp en hel del men de jag tycker är viktigt.

blondifire
0

avel steg för steg

finns mycket bra skrivet där…

S*Winsnes Wilda

madebyinferno
0

Mycket matnyttigt! ;-)

Inte för jag har tänkt para någon kisse eller har någon som är dräktig men det kan vara bra att ha ett hum om hur det går till om man skulle hamna i den sitsen att behöva hjälpa till någon gång i framtiden ;-)

vart målar man nagellacket om det är flera lika?

Vad anväder man vid stödmatning, vanlig nappflaska för barn är väl på tok för stor? pipett eller spruta eller finns mini nappar o flaskor kanske??

KMR, är det någon slags ersättning lr?

Hur navlar man av, som på människor lr??

Signe-Jonna
0

#5 Jag använder spruta för att mata så små kattungar. Apotekets minsta lilla spruta på 1 ml.

Jag har en peang till hjälp när jag navlar av. Det är inte som en sax utan bli mer som när mammakatt tuggar av navelsträngen - det blöder mindre då än om man klipper rakt av med en sax.

Du har fått många bra tips här, men jag skulle också lägga till Jodopax som man tvättar av navelsträngarna med när kattungen blivit avnavlad.

annzoo
0

#5 oftast på någon tass.. tex höger fram är katt nr1, vänster tas är katt nr 2 osv.

då jag har stödmatat har jag använt 1ml sprutor, fick dom av veterinären. Modermjöksersättningen (KMR) kan man köpa hos apoteket eller hos veterinären.