Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 2960 ggr
Jandy
0

Kattungar utan mamma

En jobbarkompis ringde nu ikväll och berättade att hennes kattmamma inte synt till sedan igår. Kattens ungar är ca 6 veckor och mamman har inte varit långt ifrån ungarna innan och alltid kommit när hon ropat när det har varit dags för mat. De bor på en bondgård och de har letat på hela gården för att se om hon blivit instängd någonstans, men utan att hitta henne. Finns ju en risk att mamman blivit tagen av en räv eller något annat har hänt henne.

Vad gör man? Vad behöver kattungarna? Vi skulle höras av imorgon om inte kattmamman kommit tillbaka.

Hon undrade om jag ville ta hand om nån katt om inte mamman kommer tillbaka. Jag har dock nyss skaffat två ungar men erbjöd mig att hjälpa henne att ta hand om katterna tills de var stora nog att flytta hemifrån i alla fall.

Hon vet inte exakt hur gammla de är, men jag fick hälsa på dem några dagar innan midsommar och då hade de inte öppnat ögonen ännu.

Några tips och råd? Vad behöver en kattunge på ca 6 veckor? Hur tycker ni hon ska agera?

Jenny

NaimaG
0

Stödmata kattungarna och vid detta lag bör de ju äta vanligt foder också.

OBS: Nu vet jag att detta kommer bli en het tråd så innan tio personer säger samma sak på en gång börjar jag med att säga att din kompis gjorde fel redan från början med att låta mamman fortsätta gå ute när hon har ungar att amma, som man bäddar får man ligga tyvärr (inget elakt menat).

MonicaLagerquist
0

Sära inte på kullen utan se till att de får mat och vatten.Så stora kattungar bör redan äta riktig mat.Finns det någon annan vuxenkatt som kan ta över fostran så är det bra.Man får inte sälja/flytta kattungar från uppfödaren förens de är tolv veckor.Så ska du ta hand om katterna så måste du ta alla kattungarna.

Stolt ägare till tre La permer

Mainebusters
0

#1  Eller som Medarbetare så kan man ju säga tvärtom, att såna kommentarer inte behövs. Flört

#2  Har bra råd. Och sedan hoppas jag naturligtvis att mamsen kommer hem snart.

NaimaG
0

#3 Det vet jag väll men istället för att ha 10 personer som säger samma sak citerade jag helt enkelt det många skulle tänka på även om jag tror TS redan var fullt medveten om det, ville bara få det ur vädret så inte tråden skulle spåra ur.

Mainebusters
0

#4  Jag förstår ditt tänk. Cool

Jandy
0

Tack för svar. Skulle jag behöva hjälpa till med ungarna så tar jag givetvis allihop och har dem här tills de är minst 12 veckor och redo för nya hem.

Hur min arbetskamrat agerat ang. mammakatt och ungar är tyvärr inget jag har varit inblandad i. De har en bondgård och jag har bara vetat att de har katter där. Ungarna fick jag träffa när de var max en vecka gammla och då var de inne.

Tyvärr är det ju ungarna som ligger "obäddat" och inte någon människa. Kommer inte mammakatt hem så är skadan redan skedd och då behöver jag råd för hur hon/vi ska agera för ungarnas bästa.

(att jag erbjöd mig att ta hand om dem här hemma hos mig är att jag vet att de får bättre "övervakning" här. Vi har ju inte massa kossor och andra djur att ta hänsyn till utan för oss är ju katterna prio ett, så är det ju tyvärr inte alltid på en bondgård.)

Jag ska dock prata med min kompis ang. att hon måste kastrera ev. katter som de har kvar, för att slippa oönskade huskatter som vi redan har alldeles för mycket av … :(

Jag återkommer imorgon när jag vet mer om ungarna och deras mamma.

Jandy

tuska
0

Jag tror mamma katt kommer tillbaka bara hon hinner göra nya ungar. Det är säker så dax för henne igen att fixa en ny kull.

De kan ge ungarna under tiden kattunge mat ex uppblött torrfoder för kattungar blanda i rå köttfärs. Vatten eller mjölkersättning