Få i katten medicin
Hej!
Min katt har precis opererat bort en knöl på kinden och imed detta fick vi antibiotika utskrivet för att det är lättare att få infektion när det är så varmt.
Medicinen är i en sprtuta och skall ges två gånger per dag. Första gången gick det fint, hon verkade tycka den var god för hon slickade i sig den.
Sen tror jag att hon tyckte att det var äcklig eftersmak för nu vill hon inte ha igen.
Provat att blanda ner i kattmat i sås, i tonfisk men inget funkar.
Vill inte gärna hålla fast henne och tvinga i henne det då hon har tratt och stygnt jag inte vill komma åt och hon mår redan dåligt som det är.
Någon som har nått tips?
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se
kan du inte lura i henne den via maten har du nog tyvärr inget val… viktigt att hon får i sig den ju…
S*Winsnes Wilda
Testat att kleta in tassarna i det så hon slickar av sig det? :)
Får testa kleta in tassarna. Men jag vet inte om hon når att slicka tassarna. Men det skall vi definitivt testa.
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se
Om du klipper ner fåntratten ett par cm i ytterkant, så kommer hon dels att nå tassarna och bli mycket gladare också.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ja gör som #4 skrev, trattarna är ofta alldeles för stora! Genom att klippa ner litegrann bara så underlättar man massor, men att tratten fortfarande gör sitt jobb.
#4 Det skall jag definitivt göra! Har jag inte ens tänkt på.
Har satt in sprutan i mungipan på henne och sprutat in medicinen det sista nu och det funkar faktiskt ok. Hon håller sig still och protesterar inte allt för mycket.
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se
Går det bra nu?
Jag har ju två stödhemskullar som nyss gått på avmaskningskur, första ggn jag gav medicin i spruta, försökte lura i det i maten till mammorna - men icke…
När jag sprutade in i munnen, höll igen munnen lite efteråt och "smekte" ner längs halsen för att stimulera sväljreflexen. - Det gick ok, men de spottade ut en hel del, tillslut var jag tvungen att sticka ner sprutan lite längre i halsen och spruta in, och göra samma sak på halsen - då fick dom i sej allt.
Kändes inte så kul att köra ner sprutan så långt men det gick snabbt och skadade dom inte på nått sätt..
Finns det inte i tablettform annars? Eller kan katten äta ordentligt?? Lätt att mortla pillren å blanda ut i lite lyxmat..
Lyckatill!
Det går bra med sprutan i mungipan faktiskt. Hon accepterar det och har antagligen förstått att det ar för hennes skull.
Klippte även bort 1 cm runt trattet vilket hon verkar uppskatta.
Tack!
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se
Va bra, skönt!!