Tänk om kastrering var gratis.
Hade inte en gratis kastrering eller åtminstonde en kraftigt reducerat pris fått fler att kastrera sina katter och den vägen komma åt det ökande antalet oönskade katter?!
Jag har ingen aning om vart pengarna skulle komma ifrån dock. Men vad jag förstått så ökar bara problemet snarare än minskar. Kanske det är dags att fundera ut en drastisk lösning på det hela!?

Visst vore det kanske en idé men samtidigt, så måste ju veterinärerna få betalt för sitt arbete. Skulle tro att det inte är mycket som de får ut av en kastrering som det är idag ändå.
Om man kunde få till lag på id-märkning och ägar-registrering av alla katter och dryga böter på okastrerade katter ute så skulle folk nog hellre lägga 450 på att kastrera sin hane än det dubbla i böter!
Jag tycker det är SKAMLIGT när jag hör folk sitta på forumet och säga att de har inte råd att kastrera sin katt!
Att först skaffa katt och sen inte ha råd med en sån enkel sak som att kastrera den? Hur tänker man då och hur gör dessa människor om något händer och katten behöver veterinärvård som kanske kostar 1000-tals kronor och inte ynka 450:-?
HUR kan man gå och ta på sig ansvaret för en levande varelse och sen inte ha råd att ge den vad den behöver?
Något måste göras det håller jag helt och fullt med om, frågan är väl bara vad kanske???
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
Gick inte djurskyddet in med 100000 till kastrationer, har för mig att veterinärerna sen när pengarna var slut även erbjöd samma deal, halva priset fram till ett visst datum förra året?

Nej jag tycker inte att kastration ska vara gratis.Har man skaffat sig en katt så får man ta den smällen helt enkelt.
Många veterinärkliniker har ju kampanjer på våren och då kostar det inte många hundralappar att kastrera.
Stolt ägare till tre La permer
#1 Självklart vill de ha lön och narkos mm är ju inte gratis
Ta från skattepengarna är ju inte vettigt heller för alla har inte djur och är ens djurvänner…
kanske en insamlingsfond typ som cancerfonden, men vem som ska få en del av kakan är inte genomtännkt ännu, men pengar skulle nog komma in från djurvänner mm Kanske tåls att funderas vidare på iaf?
#2 Oj det lät ju som en bra deal, hoppas de kan köra en sån drive igen…
#3 kanske inte gratis för alla utan för de som tex katthemmen har och hittar till en början, för katthemmen får väl betala sådant eller har jag fel??
Försöker sätta mig in i hur allt fungerar…
# 3 anser man att man har råd att köpa en katt (oavsett pris o ras) så borde personen ta den kostnaden med i beräkning, det håller jag självklart med om.
Jag tror nog mer som #1.
Det kostar ju faktiskt inte så mycket att kastrera.
#7 nej det tycker inte jag heller plus att det är en engångskostnad, men uppenbarligen så måste många tycka annorlunda eftersom det finns så många okastrerade katter både med och utan hem!?
Jag tror inte att det är så som de flesta som säger att det är för dyrt att kastrera, att det är själva orsaken. Utan de kanske tycker att det är ju ingen panik, eller vad gör det om kulorna är kvar? Och honor är ju dyrare att kastrera, så där kan det ju gå med piller istället. En hona kan gå på piller imånga år för samma kostnad som en kastrering..
Det finns ju roligare/bättre saker att göra för pengarna.. Man kan ju faktiskt få ett eller två krogbesök för dem! 
Kommunerna borde gå in och sponsra katthemmen. Nästa gång man tillsätter en "samordnare", "koordinator" eller "visionär" så väntar man en månad och lägger motsvarande kostnad på katthemmen. Kanske kan även djur få samma bidrag som idrotten får för en gångs skull. I vår kommun diskuterar man på allvar att bygga ytterligare en ishall fast man har i stort sett ett korplag som spelar. Men det är klart nuvarande hall ligger ju en dryg mil utanför stan.
Men sport ger ju inkomster också, därav en massa nya byggen. Däremot skulle det finnas kommunala/statliga katthem med avlönad personal.
Inkomsterna är väldigt marginella, speciellt i förhållande till kostnaderna. Däremot är det ju en källa till glädje så jag har inget emot att det läggs pengar på idrott. Men det finns mycket glädje i annat också, som inte är idrott. Men jag förstår hur du menar det är dumt att ställa idrott och djurintresserade emot varann, man kan ju vara både och.
I det djurskyddet jag var engagerad i hade vi veterinärskostnader på ca 50 000 :- under ett år. Man fick inga bidrag alls från kommunen. Bidrag eller hjälp till hälften av katterna eller bara till kastreringar hade hjälpt föreningen väldigt mycket. Man tog ju trots allt hand om katter som ställde till förtret för kommunen och dess invånare.

Min vette tar 300kr för hane o 600kr för hona, väldigt billigt!
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Västra Djursjukhuset i Göteborg brukar varje år ha en dag för alla hemlösas djur. Då får hundar och katter en genomgång och jag har för mig att även kastrering ingår. Matte och Husse bjuds på fika
Fint initiativ
/Maria
#8 Jag tror mer på att personer som inte kastrerar bryr sig helt enkelt inte. Dom vill inte lägga ut den kostnaden även fast det är väldigt lite.
och sen tror tyvärr många att p-piller skyddar mot dräktighet och inser inte farorna med p-piller.
Så jag tror mer på att det behövs en lag på idmärkning och kastrering för utekatter. För jag tror inte det kommer ske någon större förändring om det skulle bli billigare att kastrera.
# 13 Vart ligger din vette, låter ju superbilligt ju!?

I Örebro =) Och bor du i närheten så kan jag skicka hans namn o telefon nummer via privat mess.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Varberg Halland så nej det är väl inte särskilt nära ;-)
kastrerade kommer mina kissar bli oavsett pris men det kanske är intressant för någon annan ;-)
här omkring har flera veterinre billigare under feb/mars för att minska antalet marskatter som blir dräktig och föder till sommaren.
Men gratis tycker jag inte de ka bli för 900kr i genomsnitt att kastrera en hona är ju inte så mkt pengar. De som inte vill kastrera gör det för att de är "onaturligt" och det är mer naturligt att de går ut och bli dräktig gång på gång…:(
Om jag var veterinär så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att jobba ideellt en dag i månaden eller något, göra enbart kastreringar och man betalade inte mer än vad det kostar i material.
Kan tänka mig att många drar ut på kastrering just för att det inte är panik. Har gjort så själv med min första katt, han var dryga året när jag kastrerade honom. Visserligen var han innekatt så han var ju ingen bidragande orsak till fler katter.
Katsrering är inte dyrt. Hanar ligger väll runt 500kr och honor runt 700kr beroende på veterinär. En del veterinärer (finns en utanför stan här) tar till och med 300kr för hanar och 500kr för honor.
Jag anser att har man råd att ha katt så har man också råd att kastrera så det har inget med veterinärers priser att göra utan snarare ren lathet från ägare.
#12 Långsiktigt så ger det ju intäkter.
#13 Ja, vilken vet i Örebro är så billig? Men ioch för sig så spelar det ingen roll. Jag går till Bista, sedan spelar det ingen roll om de är dyrare. Jag betalar för den service jag får, och jag är supernöjd med dem.
#17 Men varför inte skriva ut den vet som är billig, det kan vara många som är intresserade?

Jag tror problemet är, att där härskar en helt annan mentalitet utanför "internetkattvärlden". Visst har man själv valt att ha katt och måste betala vad det kostar, men särskild om man har en hankatt blir där jo oftast inga konsekvenser av att den får para sig med vem som hellst (om man ser bort från sjukdomar) och därför tror jag många struntar i det. Hade det varit gratis däremot tror jag fler skulle välja att kastrera. Bara ordet "gratis" kan jo dra väldigt många folk till, även om de kanske inte ellers anser att kastrering är nödvändigt…men jo, problemet är jo varifrån pengarna ska komme.
Dessutom tror jag inte det ville hjälpa med lagstiftning emot fertila utekatter, därför att kattens status är så låg som den är. Jag kan inte se hur den skulle fungera och vem som skulle kolla upp det (tror det vill kosta mer än gratis kastrering). I så fall tror jag det är lättare helt att förbjuda utekatter.
Veterinärerna håller i regel så låga priser de bara kan. Det är inte rimligt att pressa priserna mer och kommunala eller statliga pengar bör gå till annat än subventionerad veterinärvård. Däremot skulle jag gärna se att veterinärvården momsbefriades. Det skulle alla djur dra nytta av.
#23 Fast att förbjuda utekatter helt vore ju helt sanslöst idiotiskt. Den absolut bästa aktiveringen för katter är att ha dem som utomhuskatter om man bor i ett område där det är möjligt. Det är också det sätt som löser flest "problem" hos katter, då många beror på underaktivering.
När det gäller veterinärvård överlag så tycker jag inte att det bör kosta mer än vård för människor, jag anser att det bör vara statligt finansierat. Vi som ett samhälle betalar sjukvård för människor som valt fel livsstil med mat, cigaretter, alkohol, droger osv. Att vi betalar för andras livsval att skaffa husdjur ser jag inte som något större problem än att betala för någons val att åka skateboard och sen bryta benet.
När jag jobbat på djursjukhus så var det hjärtskärande att se SÅ MÅNGA djur som dumpades med brutna ben och allehanda problem för att ägarna inte har råd att ge djuret veterinärvård.
Verkligheten är den att om ingen kommer och betalar för den vård som sjukhuset lagt ut och sen adopterar djuret så avlivas det och även om jag tycker att det är oansvarigt av ägarna att skaffa djur man inte har råd med så ska detta inte gå ut över djuren.
Djurens status som varelser med rättigheter är det som bör förändras. Detta gäller ju knappast bara katter och veterinärvård utan på alla nivåer där djur är inblandade.
#25 Fast det är en utopi att det skulle gå på skattemedel så länge inte "hela människan" heller finansieras såsom tandvård och ögon t.ex.
/Maria
#27 Vad jag menar är att man måste kanske börja med människorna innan man kan önska att djuren hade samma favörer.
Dit har vi ganska långt att gå. Tyvärr
/Maria
#28 Jag håller med om att djuren inte kommer få vård inom ögon och tand innan människorna får det MEN det vore ju inte omöjligt att de får den övriga vården som människor faktiskt tar del av.
Sen så ser jag på djur som jag ser på barn när det gäller tandvård, den ekonomiska situationen ska inte påverka någon som är hjälplös i den situationen. Därför anser jag att det är viktigare att ge dem utan röst hjälp än de som har det.
Sen att jag tycker det är helt sanslöst att vi numera kan se klass i våra tänder är bara helt oförsvarbart. Tandproblem kan leda till hjärtinfarkter, lungproblem och kortare livslängd.. HUR detta inte kan ingå i vården är bortom mitt förstånd..
#25 Men utekatter borde förbjudas i tätbebyggt område.
och är katten underaktiverad går det ju lösa på andra sätt än att släppa ut katten själv också.
#31 Väldigt få områden där det egentligen är ett bra område anser jag.
Jag blir lite nyfiken varför det är det bästa sättet? För att man själv inte behöver göra så mycket än att öppna dörren eller?

Jag säger inte att utekatter ska förbjudas, men att jag tror det ville vara en mycket lättare lösning än en lag om kastrering av utekatter…om nu där en gång skulle komme en lag.
I vårt område är enligt stadgarna lösspringande katter förbjudet. Jag tror att vi är de enda som har våra katter i inhägnad trädgård.
Det västa är att alla trädgårdar är inhägnade så problemet borde vara löst
/Maria
Utomhus har katter stora ytor att röra sig på. En del katter bor i små lägenheter och jag tycker att det är ganska självklart att de inte aktiveras på samma sätt. Att aktiveras är inte bara att leka med leksaker. De ska ju kunna springa också och traska runt och spana lite..
Nej, jag släpper inte ut mina katter, så de får faktiskt inte samma chans att aktivera sig som utekatter, men jag gör så gott jag kan.
Att försöka få det att se ut som att kattägare är lata för att de inser att katterna rör på sig mer utomhus, är bara löjligt. De argumenten ser man alltför ofta. Men visst, de lever farligt utomhus, men det är en annan diskussion.
För nu handlar det ju om kastrering egentligen? 
#32 För att naturen aktiverar kattens alla sinnen på ett sätt som är svårt för oss inomhus att göra. Alla har heller inte tid att vara ute med katten flera timmar i sträck eller nattetid då många katter helst vill vara ute.
Varför jag anser det så starkt är för att vi genomförde extensiva tester på 30 "problemkatter" som gjorde utanför lådan, klöste, jamade konstant, märkte inomhus etc på ett projekt under en praktik, vilket visade att låta katten vara ute var absolut det bästa sättet för katten att få utlopp för alla sina behov.
Mina egna katter nöjer sig dock inte med sånt krafs!Jag ska givetvis med ut så vi kan gå på vår promenad.
Med detta menar jag inte heller att man ska släppa ut katten och sen aldrig aktivera katten inomhus, det är ju knappast i alla väder katten vill gå ut i alla fall så man måste ju aktivera och ha lösningar inomhus också!
#35 Fast då läser du kanske in lite för mycket i orden som skrivs.
men det är väl klart att innekatter inte kan aktivera sig själva på samma sätt som en utekatt.
Jag undrade helt enkelt varför det är det bästa sättet att släppa ut katten. För som jag ser det kan man ju faktiskt gå ut med katten själv
#36 Jag håller med om detta att naturen aktiverar kattens sinnen, jag ser ju skillnaden på dem när de är ute.
#36 Vore intressant att höra mer om det där. Kan du inte göra en tråd och berätta om det?
JAa har planterat en fjärilsbuske (förra året) och jösses vad katterna blev glada. Det fullkomligt vimlade av fjärilar
Stackars fjärilar
men katterna var glada
/Maria
#37 Det beror ju också på katten, min ena katt nöjer sig med mindre promenader och är mer av behov av kel. Medan den andra klättrar på väggarna om den inte får vara ute åtminstone några timmar om dagen.
Klättra i höga träd, fånga möss, springa, krypa in mellan mindre utrymmen och rota sig tyst genom skogen får nog min kisse svårt att göra med koppel.
Det man märker med folk som tar ut sina katter i koppel är ju att det blir max en kvart och en runda runt kvarteret. Jag säger inte att alla gör så, men att tro att det är aktivering nog …. Ja.. Så fungerar inte alla katter.
#41 Javisst att det är olika från katt till katt. Men jag tror säkert att dom flesta skulle nöja sig med en stor rastgård t.ex.
Jag tror inte att "bara" släppa ut katten är det bästa sättet.
Finns dom som är ute med sina katter utan att dom är i koppel. Man har inte fullt lika bra kontroll som med koppel men det verkar ju fungera bra för dom.
Själv skulle jag i alla fall pröva allt annat innan katten får gå ut själv.
Fast den typen av problemtik är relativt lätt att lösa utan att släppa ut katterna lösa. Att släppa ut dem är lättast och billigast men sällan särskilt säkert. Om folk kunde ta upp en bok och läsa på om hur katter funkar skulle färre innekatter bli understimulerade.