Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2757 ggr
madebyinferno
0

Ensamkatt lr sällskap??

Skiljer sig säkert från individ till individ men generellt sett, vill katter ha sällskap av en annan katt utöver familjen där de bor??

Katten kommer sällan vara ensam hemma längre stunder!

EddaM
0

Tror att katter alltid känner sig tryggare och mer tillfreds med en kompis. Även om man är hemma mycket så delar katterna sina liv på ett sätt som en människa inte kan ge dem. Mina pratar o leker med varanda hela tiden. Och man får dubbelt så mycket kärlek ocg gos =))))

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

madebyinferno
0

#1 så sant, så sant ;-)

Om de är kastrerade, spelar det någon roll vilket kön de är då eller kan man ha en av varje till och med ???

EddaM
0

Nej det spelar ingen roll vilket kön de är som kastrerade, klart att du kan ha en av varje =))

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

katterna
0

Det kan vara både och. Kan tipsa dig att köpa två kattunge syskon eller två vuxna katter som är uppväxta tillsammans då slipper du bråken först mellan katterna innan dem blir vänner :). Men absolut föredrar jag att katter får leva med fler katter och inte som ensam katter. Då det finns många fördelar till det :)

katterna
0

Menade med både och: att det kan vara en av båda könen :).

madebyinferno
0

om man tar ett syskonpar, kan  de kastreras samtidigt eller gäller olika åldrar, vill ju inte ha inavelsungar i onödan!?

katterna
0

Hanen kan väl inte kastreras förräns kulorna trillat ner? Men kastrera då honan före för säkerhets skull. Det är ju olika när dem blir könsmogna.

madebyinferno
0

#7 vilken ålder trillar de ner ungefär?? och när ska man kastrera honon helst??

katterna
0

Jag är inte så duktig på hanar. Har bara honor och har bara haft en kattunge hane som stödhemskatt. Men går det kastrera hanen innan kulorna trillar ner så hade jag kastrerat båda samtidigt innan dem blir könsmogna

katterna
0

Katter blir könsmogna allt mellan 4 månader och uppåt.

katterna
0

Kan hjärtligt rekommendera om du ska skaffa katter och köpa vanliga huskatter att Titta in på kattkommandosyds hemsida som är en ideel kattförening som hjälper alla sorters katter i nöd. Där finns fullt med kattungar och vuxna katter. Deras hemsida är www.kks.nu , ta en titt där och se om du hittar dina blivande katter där :). Finns jätte många kattföreningar. Men kattkommandosyd är den jag mest känner till :). Ska du ha ras katter så finns ju uppfödare här på forumet .

spiritedaway
0

Man kan egentligen kastrera redan från 12 veckors ålder. Rekommendationerna ligger på 6 månader och det finns väl en hel del veterinärer som följer det. 

Men förklarar man läget tror jag nog att man kan få kastrera tidigare än så. Eller leta upp en veterinär som inte tycker det är fel med tidig kastrering.

[Anunnaki]
0

Det går inte att säga om en katt vill ha sällskap av en annan katt eller ej. Inte ens kullsyskon drar jämt efter ett par år. Mor och barn är nog generellt ingen höjdare. Några exempel:

Min Pellina vill inte ha sällskap av några andra katter utan håller sig för sig själv. Hon umgicks en del med sin mamma när hon levde.

Av hennes tre barn som nu är 14 år har två som är till förväxling lika alltid sovit bredvid varandra på vintrarna medan deras kullbror inte alls vill vara med utan är för sig själv.

Tre sköldpaddor som jag har, två är nog halvsyskon medan den tredje kommer från helt annat håll, sover gärna i samma fåtölj.

En som tog kontakt med mig pga sina kattor hade två systrar som när de var cirka tre år blev mycket osams.

Min Trisse som från början när han var liten var hunsad av sin syster har vid sex års ålder blivit till ett kattmonster som skrämmer alla de andra.

Så har vi Sylvester och Viktor hos en väninna och dessa tvåhar en äldre hankatt Frej som idol. Frej är född hos min väninna medan de två andra kommit dit när de var halvstora med kanske ett halvår mellan.

Så om det är bra att ha flera katter för katternas skull är omöjligt att sia om. Katter är ju som vi männiksor, nämligen mycket olika till sättet.

Lillj
0

Jag tror nog på sällskap. skaffade mig först en kattunge men dagen efter åkte jag och hämtade ett syskon till den och det ångrar jag aldrig. dom trivs enormt bra tillsammans. och som sagt, dom blir mer självständiga. kräver inte lika mycket. dom har varandra att leka tillsammans med. dom busar hela tiden med varandra och myser. är den ena borta så letar den andra efter den och mjauar förfullt! :D tror självklart på att dom vill ha sällskap. jag har en hane och en hona. när jag köppte dom sa ägaren att båda var honor men nu har det visat sig att så var det inte :P

Mona22
0

#7 inte alltid de trillar ner heller. Svärmor kastrerade sin hane vid 6 månader och de hade ej trillat ner. ena låg i buken.Glad

NaimaG
0

Hur är det med de som säger att en katt inte fungerar med andra katter och måst ehållas ensam? Jag tyvcker det nästan borde vara så att alla katter går ihop men att respektive katters personkemi måste klaffa, ingen katt är väll ämnad att vara ensamkatt eller?

madebyinferno
0

#16 det är väl som med människor egentligen, alla människor trivs inte med alla rakt av - eller?? ;-)

Hade katter för 10 år sen och då hade vi en ensam hona först men såsmåningom så skaffade vi en lite hona till och de gick bra ihop från dag ett…

Det är därför jag funderar på att skaffa två på en gång denna gången, tänker att syskon skulle gå bättre ihop än två okända, men det kanske inte är säkert :-?

ala02
0

Köper man katt från katthem så vet de om katterna passar ihop. Har sett flera exempel där de ofta vill sälja katter tillsammans, syskon eller ej.