Huggormar i närheten hjälp
Nån som vet tips för o få huggormar att inte trivas. Min katt blev biten i tassen igår o vi fick iväg till jourvetten o fick vård, o det ser ljust ut han ska få antibiotika en vecka men han vill ut ut ut, har fått smak på utelivet o vi bor på en liten gård, finns fält o skog runtom, stenmurar o såna ställen, vill aldrig va med om att han blir biten igen så undrar om nån kattvänlig mänska vet hur man gör sig otrevlig för en orm att bo nära, om det finns nåt alltså. Eller om man ska försöka lokalisera den o flytta den som ormföreningen säjer, men man vet ju inte hur många ormar här bor, usch. Skönt denna vecka men han går o skriker förtvivlat nu, känner sig ju frisk, svullnaden har gått ner men smärtlindringen sitter nog i än o han tycker han är fit for fight. Men måste va inne en vecka alltså, o jag tänkte gå på ormjakt men har ingen aning hur man gör för o hitta dem. Kanske man får kolla med nån naturexpert med men tänkte höra här också om folk med utekatter gör nåt för o minska ormbettrisken.
Oj mina utekatter har aldrig blivit biten av en orm förr men däremot en hund.
Ormarna brukar ligga och solbada när det är soligt och varmt, gärna vid något stenrös, mur eller liknande. Jag brukar ofta träffa på dem mitt på dagen efter vägen ner mot dikena. Jag skulle nog försöka flytta på ormen om jag hittar den
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Min gammelmorfar strödde ut snus runt sin hästhage för att inga ormar skulle komma dit..
Om det berodde på snuset eller inte är svårt att säja men efter han gjorde det så sågs inga ormar i hagen:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Alla ormar i Sverige är frislysta, så jag hoppas att "ormjakt" innebär flytt av ev. ormar som hittas (flyttning är tillåten om ormen hittas på tomten, och ska givetvis bara göras av någon erfaren).
Förhoppningsvis är din katt rädd för ormar nu när den blivit biten, håller sig undan och slipper fler bett. Så var det med hunden vi hade förut, han blev biten o nosen och efter det var han även rädd för alla slingriga saker, även ödlor.
Det är ju inte alltid som rädsla är en dålig sak, inte när man har nyfikna djur som omedvetet utsätter sig för faror.
Det allra säkraste sättet att hålla din katt trygg är en kattgård. Det finns en del tips här på forumet om stora, fina kattgårdar man kan bygga till sina pälsklingar. Och givetvis göra att gården inte är ormvänlig, hålla gräset kort och gården fri från rishögar osv.
Hoppas att din kisse blir fullt återställd!
Klipp gräset kort och larma så mycket som det går i marken. Ormar är döva, men känner vibrationer. Sen får man faktiskt tänka på att det inte bara är katter och hundar, som kan fara illa avhuggormsbett. så gör vad ni kan.
Snus? Ok….. Malkulor har jag hört. Alltså naftalin… MEn det hjälper ju inte mycket mot en katt som kommer och går som den vill
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Enklast är att hålla katten inne =)
Ormar är bra och ska vara ifred helst. Kattgård tycker jag låter som en förträfflig idé =) Sen att du skulle kunna eventuellt rensa bort ormar inom en katts strövområde anser jag så gott som obefintligt chans att lyckas. Finns säkerligen 100-tals med orm inom en katts strövområde (lantlig miljö ej stad *lol*). Då har du att göra, skönt att veta vad man ska göra på semestern flytta bort ormar och döda mördarsniglar =)
/Fridaybrew
Ja har de väl fått för sig, att de ska bosätta sig i din närhet, så är det svårt. OCh att flytta på dem är förenat med fara för en själv. sen är det faktiskt så, att har man småbarn och ormarna kommer in på tomten, så får man tumma på reglerna. Likaså vet du ju inte om du själv är allergisk elelr inte, förrän skadan är skedd och det kan vara för sent.
hawk vad menar du med " tumma på reglerna" ?
/Fridaybrew
KAn du tänka själv. Låt oss säga som så, att jag stannar inte bilen för en huggorm på vår privata väg. För vi har särskilt på sommaren en hel del småfolk här med spring i benen och jag bor i ormtrakter. Kryllar av dem här. Gamla stenbrott runtomkring. Plus att jag också fått åka i ilfart till vet med vår äldsta katt när han var liten och fick huggormsbett i munnen. LIkaså är jag väldans rädd om vår jämthund, som går i sin hundgård som ligger på berget. MEn tack och lov så har ju sambon en massa tunga fordon som larmar och brötar väldigt i backen, så det är inte så mycket orm kvar här runt huset. De är mest förekommande på våren och på hösten. Så trots att jag är reptilvän och har haft boaormar själv, så nej tack till huggorm på vår tomt.
Kan tänka själv därmed inte sagt att jag är villig att läsa mellan raderna =)
tack för förtydligandet, men "kan du tänka själv" kommentaren är tämligen onödig!
/Fridaybrew
Ok men du kom med en rätt så provokativ fråga. Då fick du ett provokativt svar.
Det är fullständigt din tolkning, finns inte ett uns av egg eller udd i frågan endast nyfikenhet. Du misstolkar situationen fullständigt .
/Fridaybrew
Men va … du kör väl inte ihjäl ormarna?
Jo det gör jag. de som är på vår privata väg. JAg väjer inte för dem. HAr man sett en allergisk reaktion hos en människa(hon dog nästan)och sett lille Arne som nästan kvävdes, då är jag tyvärr sån. Men som sagt, de är väldigt få inpå knutarna numera. OCh det kan jag tacka alla tunga fordon för. I år har jag inte sett en enda hittills. Varken död eller levande. OCh så har vi ett ormvråkspar, som gör sitt jobb och äter upp dem också. Duktiga pippisar.
Jaha, men har du förklarat för ormarna att det är på privat väg de befinner sig?
De biter ju faktiskt inte för att de tycker att det är så kul att bitas.
Men snälla…… JAg har ju själv haft reptiler, så jag vet. MEn med all respekt för dig Josefa, hur många huggormsbitna djur/människor har du träffat? OCh som jag sa, springer det många småfolk med bara sommarben som det är mycket spring i här kring huset, så jag vill faktiskt eliminera den risken så gott det går. Jag håller inte på och jag ar några ormar, om det är det du tror. MEn om det skulle vara så, att en huggorm korsar vägen när jag kör ut eller in på vår lilla privata grusväg, så väjer jag inte. Så enkelt är det. ÄR det däremot en snok, så flyttar jag gärna bort den. OCh hasselsnok ser jag skillnad på.
Haha du, jag blev faktiskt själv biten av en huggorm när jag var 12 år gammal. Bodde i smålandsskogarna ett par somrar då. Det var väl inte en jättetrevlig upplevelse, och var rätt skrajsen ett bra tag efteråt. Men insåg faktiskt redan då att jag inte hade något i stenrösena att göra.
Kommer ihåg att mannen i familjen jag bodde hos slog ihjäl en huggorm en gång med en stövel!! Jag tyckte jättesynd om ormen.
Ja då påminner du om vår fd granne, som inte heller är känslig. HAn körde hö och var uppe i lasset och trampade med kortbyxor på sig. Efter två dagar, så såg han det karakteristiska märket, två små stick och en liten rodnad. Då ringde han sjukan. De skrattade åt honom. " HAr du varit hemma tills nu, så kan du stanna där" fick han till svar. Däremot, så fick jag se det motsatta, en tjekompis till mig, som klev ur sin bil i sandaler.En äsping bet henne i foten. efter en halvtimme hade hennes lår blivit lika tjockt som hennes midja, hon spydde och sk*t ner sig och hon fick hämtas i ambulans. Helt medvetslös. Det dröjde en månad innan hon kunde gå på benet. OCh att säga som du, 12 åring uppe i stenrösen, det är inte det vi pratar om. Vi talar om två-treåringar som springer på tomten, som är väldigt mycket berg i sig. Inga stenrösen. Bara gräsmatta. OCh en vovve som är i sin hundgård, som är på rena hälleberget.
Hm, men varför skulle två-treåringarna ha mer rätt att finnas till än ormarna? Ni får väl hålla koll på barnen.
Ormarna är ju med stor sannolikhet födda någonstans där i området. Så barnen härjar ju runt på deras revir. Men så ser inte människor det. De tycker att de platser de väljer som sina egna, är deras.
Visst. MEn ska småttisar inte få springa i gröngräset barfota då? De är ju dock min sambos barnbarn, så de har väl full rätt att springa i gräset….OCh Zitha ska inte få gå i sin egen hundgård? OCh mina katter ska inte få gå i sin kattgård?
Du får det att låta som om vi hade ihjälp huggomar på löpande band här. Så är icke fallet. På de 11 år vi bott här, har vi väl sammanlagt haft livet av 7-8 stycken. 2 stycken har sambon fått ta inne i hundgården. MEn vi är otroligt tacksamma för att vi har ett ormvråkspar här som förser sig. Vi kanske ska säga åt dem också att de ska byta diet?
MAn har faktiskt rätt att freda sig och de sina på sin egen mark.
#18 självklart har väl 2-3-åringar mer rätt att finnas på sin gård än några huggormar! De har även extremt större rätt att finnas till enligt mig…
Det är inte alls säkert att ormarna är födda där för de flyttar faktiskt om de blir störda där de var innan…
När mina barn var små så flyttade ett gäng huggormar ner på våran gård när banverket byggde om banvallen en bit bort… Som tur var så klarade sig barnen som sprang barfota ute men jag blev huggen i vristen vilket var mindre kul då den svullnade upp och jag hade värk och svullnad i flera veckor trots snabb läkarinsats.
Efter det samlades ormarna in och flyttades ut på landet…
/Ingalill
#19 Självklart har man rätt att freda sig, men man ska inte använda mer våld än vad som krävs. Faktum är att det är just vad ormen gör när den biter. Den kan inte freda sig på annat sätt.
Och när du skriver att du inte väjer för huggormar på vägen när du kommer i bilen så låter det faktiskt som om du nästan lustmördar dem. Du väjer ju för de andra ormarna.
Och självklart ska ormvråkarna fortsätta att ta ormarna. Deras hjärnor är programmerade för att göra det.
#20 Varför är det så självklart att ormarna ska tas ihjäl bara för att 2-3 åringar ska kunna springa barfota? Vem avgör det? Tror inte att ormarna håller med om det.
Förstår över huvud taget inte alls hur du kan tycka att människoungar har mer rätt att finnas till än några andra djurarter. Men det är så typiskt för människor att anse sig vara mer värda än andra varelser.
Josefa, detta är min sambos mark och min sambos små barnbarn. det vore väl attan om de inte ens skulle få springa barfota runt huset? När vi går i skogen, så är det stövlar på, icke tal om annat och i skogen är man TYST! Alltid. För på sommaren så är skogen en barnkammare med många djurbarn som sover och på vintern så är man tyst i skogen för då är man på jakt. Detta som en passus, vi försöker pränta in i ungarna att man tar hänsyn till både folk och fä. Men här runt huset ska de ha sin frihet att både rasa runt och stoja tryggt.
Du får det fortfarande att låta, som om jag kör på dem bara för att det är kul. Inte. Men jag ser skillnad på en vanlig snok och en huggorm. HAr hittills inte sett en endaste hasselsnok, de finns nog inte här. Och jag är lite skrockfull,en snok betyder lycka och tur. Så dem är jag väldigt rädd om. OCh i den mån jag kan flyttar jag på stålormarna i gräsmattan(kopparödlorna).
Men som sagt, med de varelser vi har ansvar för, vår älghund och våra katter, så tyvärr, huggormar håll er borta från mina domäner.
#21 jag sa inte att ormarna skulle tas ihjäl… men det är väl självklart att barnen på gården har större rätt att vara där än ormarna!
vaddå typiskt människor att anse att människoungar har större rätt att finnas till än andra djurarter??? har du någonsin sett vilda djur? de gör allt, tom dödar, för att deras avkommor ska få leva… varför ska inte vi få skydda våra avkommor? bara för att vi är människor?
/Ingalill
ur wikipedia:
Huggormen är en av de tre naturligt förekommande ormarterna i Skandinavien. Huggormen är, liksom de andra två, snok och hasselsnok, fridlyst i bland annat Sverige - en vild huggorm får avlägsnas från tomtmark, men endast "om detta är omöjligt" får den dödas.
Den ska alltså flyttas minst 2 km från stället. Kul. jag skulle vilja se den person, som klarar av att gå en promenad på ca 20 minuter med en orm på en spade. Alternativet är ju, att man är den duktig herpetolog och klarar av att knö ner den i en säck.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Huggorm
Dessutom, så är ju även den gulliga kopparormen/ödlan fridlyst. OCh handen på hjärtat, hur många har vi alla sorgligt nog haft ihjäl med gräsklipparen?

Vill bara säga det att katter i de allra flesta fall inte har problem med ormar, de är oftast överlägsna ormar i sin jakt.
De har snabbare reflexer än deras attacker.
De är otroligt duktiga på att hypnotisera ormar och faktiskt döda dem, men det är kanske inte så vanligt (vet inte) kanske mer vanligt bland vilda katter.
Risken ligger i när katterna inte är observanta (vilket de oftast är)
jaja då var väl min Arne en ovanligt dum katt då. För han blev biten i läppen och höll på att kvävas.

Här är en liten artikel från Agria där man upplyser om ormbett.
Ni som har orm i närheten bör se till att få Betapred utskrivet från veterinären. Det är ett kortisonpreparat som man ger vid akuta allergichocker, såväl till människa som hund och katt.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
bra tips. Problemet är ju om katten blir skrämd efter bettet och inte kommer hem ditrket, eller om man inte är hemma själv. Arne kom ju tydligen hem direkt, han satt på trappan och flämtade, så det var bara och kasta sig i bilen och köra till Tanum…..
Skulle utan att tveka ta bort alla ormar här om det skulle finnas orm. Som tur har jag aldrig sett en här. Skulle nog dö av hjärtinfarkt.
På min gård har jag och mitt barnbarn all rätt att kunna springa barfota utan att behöva trampa på en orm.
För min del skulle ormar utrotas -iaf i Sverige.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Varför?
Det finns huggormar där jag bor. Om det är gott om dem eller inte vet jag inte men gamla Sara kom hem med en i munnen en gång. För några år sedan blev jag biten av en huggorm utan att ens ha sett ormen. Jag upptäckte att jag var blåsvart vid höger tumme men brydde mig inte förrän flera timmar senare och åkte då till sjukhus och blev sittande där i flera timmar. En stelkrampsspruta och antibiotika var allt som hände.
Jag har hört sägas att ormbett är betydligt farligare för hundar än för katter. För säkerhets skull kan man ju ha lite cortison hemmaatt ta till om något djur skulle visa allvarliga symptom på ormbett.

Det är väll klart att ens djur och barn/barnbarn ska ha störst rätt att springa omkring på gården, än ormar ?
En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

Förlåt för OT, men undrar hur vanligt det är med ormar i Skåne? Fast jag självklart inte vill bli biten, har jag tyvärr aldrig under de 6 år jag har bott i Sverige set en enda orm. Särskild kopparormen är jo väldigt vacker och jag anade inte ens att de eksisterade
.
Jag är livrädd för ormar..Men jag har aldrig haft ihjäl någon. Springer typ skrikandes och gråtandes åt andra hållet om jag ser en.
Men om det gällde ormen eller mina barn/djur då är valet väldigt enkelt.
Man måste hålla isär några saker. Själv är jag mer än livrädd för ormar så det var nog tur att jag inte såg den orm som bet mig för då hade jag nog svimmat.
Kopparormen är inte en orm utan en ödla utan ben och helt ofarlig.
Det finns inga snokar som har giftiga bett.
Ett getingstick är betydligt farligare än ett ormbett.
En orm använder bara då och då sitt gift när den biter människor. Den sparar på giftet för de gånger som den tar byten att äta.
Ormen är fridlyst och den har sin plats i vår fauna. Det finns i vissa lägen krockar mellan vilda djurs och människans intressen men det går inte att lösa sådan problem genom att döda djuret. Det lär finnas gott om orm där jag bor sedan 25 år men de enda gånger som jag blivit varse orm är när jag blev biten och när katten kom hem med en orm släpande bakom sig.
När jag blev biten höll jag på att slita bort långt gräs, tistlar och brännässlor i utkanten av tomten men iddes inte gå och hämta arbetshandskar. På välansade gräsmattor är nog inte risken så stor att bli boten av en orm.
Och som sagt man kan ju ha cortison hemma om olyckan skulle vara framme. Vår veterinär skrev ut för några år sedan så jag är förberedd.
Visst ska man ha respekt för huggormar men man måste också kunna leva med mindre och måttliga risker här i livet.

Ja att utrota huggormen känns oerhört fel när vi värnar så varmt om alla andra djur. Då kan man lika gärna säga att katter som inte passar in i vårt samhälle på olika sätt skall utrotas - det är något som ingen här skulle uttala i alla fall.
Nej, jag har varit uppvuxen med huggorm runt mig på landet och blev lärd hur man lever ihop med naturen. De huggormar jag stött på har varit betydligt mer rädd för mig än tvärtom.
Naturligtvis är katten nyfiken på ormen och kan bli stungen av giftgadden men då har vi återigen trätoämnet - skall man ha sin katt ute där man vet det finns orm? Nej den diskussionen är för tråden OT så det tar vi inte upp. Men mitt svar på den frågan är solklart.

fast..huggorm och katt är ju ganska skilda saker..? Ja menar, en katt går ju inte till anfall & ivärsta fall för skador som kan leda till död eller bara allvarliga skador..?

#37 Nej men jag anser att alla djur har rätt till liv och vi människor som har förmågan att "stå över djuren" tar vårt ansvar och förvaltar vår natur därefter.

Jo det är ju klart, men jag skulle aldrig låta en huggorm bo på våran gård, först skulle jag få någon att flytta den/dem, skulle det inte funka så ser jag nog inga andra altenativ. Myggor,spindlar & andra kryp är ju också djur, för insekter ingår väll ändå i djur?

#39 Absolut är insekter också djur. Jag har som regel (vilket jag också lärt mina barn) att aldrig ha ihjäl något medvetet. Sedan är det ju vissa kryp man dessvärre inte lyckas rädda pga deras minimala storlek

#40 haha ok, jag förstår 

TS Se till att locka dit myror eller igelkottar så försvinner nog ormarna, själv skulle jag föredra igelkottar
Mina tre kissar lär inte av sina läxor. Dom attackerade senast i somras en huggorm tillsammans. Alla tre blev bitna, även jag när jag försökte rädda ormen in i en kylväska. Men alla klarade sig. Katterna utan men, jag med små prickar och ormen med några ganska läskiga rispor på kroppen. Ormen släpptes i ett stenbrott en halvmil bort. Det är inte första gången vi hälsar på mor och far i Småland och får ormproblem, och förmodligen inte sista heller. Katterna är 12 år gamla och tycker tydligen att orm är skitkul..
Till hysterikerna: Om man är så rädd för djur och natur att man inte orkar tänka längre än näsan räcker av ren egoism, kanske man ska flytta in till betongdjungeln… Jeeesh!
#40 lite OT men jag har väldigt svårt att tro att du inte slår ihjäl myggor när de sitter på dig eller plockar fästingar på dina husdjur eller barn tex… Eller låter du fästingarna sitta och suga blod, ramla av och gå och lägga miljoner nya fästingar?
/Ingalill
Men en orm biter om den blir överraskad, eller ska försvara sig. Medan mygg och fästingar vädrar blod och anfaller.
#45 så resonerar jag, ja.. men #40 sa att hon aldrig dödar något djur medvetet utan vissa kryp kunde inte räddas pga sin minimala storlek… myggor och fästingar är djur 
men precis som du säjer så anfaller en orm om den blir överraskad eller ska försvara sig.. Så skulle jag göra mot en orm med…
/Ingalill

#44 Om du läser noga så skrev jag att jag har som regel - vilket faktiskt innebär att man i sitt leverne har den grundinställningen. Som nog alla förstår finns det ju inga regler utan undantag så visst har en fästing blivit plockad från djuren och barnen. Mygg har jag inte ont av och brukar faktiskt låta dem vara, även getingar som en del jagar med "blåslampa".
Men att döda en huggorm för att jag skall ha min katt ute i huggormens revir - det finns inte i min värld. Då får katten vara någon annanstans, förslagsvis inomhus eller i min närvaro på koppelpromenad, så som jag alltid håller mina katter.
#47 jag läste noga och visst skrev du "som regel", men du skrev också "aldrig" och "medvetet".. "medvetet" var det enda du betonade (fetmarkerade), vilket jag då tolkade som att du inte skulle plocka fästingar heller eftersom man gör det medvetet… 
/Ingalill

#43 Man beöver ju knappast vara rädd för en orm för att ta bort den, utan för sitt djurs & andras säkerhet. Så du menar att om man inte inte vill ha en orm på gården så ska man bo i staden? lät märkligt.

Har hört att man kan hälla ogräsättika på stenrösen och andra ställen ute där man tror att ormar och möss vistas, vilket skrämmer bort mössen. Då flyttar ormarna också eftersom deras byten försvinner. Kanske något att prova? Det verkar ju vara ett humant sätt.
#50 ja, funkar det så vore ju det kanon:) döda ska man bara göra om det är absolut nödvändigt.. (bortsett från mygg och fästingar förståss)
/Ingalill
#31…kortison? Har du fått det utskrivet av din veterinär? Tänkte kan ju vara bra att ha. Min minsta fröken är största jägaren och kom hem med en kopparorm levande förra sommaren. Matte var inte jätteglad och bar bort den en bit men då kom fröken ilsket tillbaka med den, men död denna gång.
# 52 Ja, en av de veterinärer som vi brukar anlita skrev ut Betapred i och för sig en hund och då initialt 5 tab per 10 kg hund. Hur mycket det behövs för en katt vet jag inte men det står säkert någonstans på nätet. Betapred är egentligen för människor. Det känns bra att ha hemma om olyckan skulle vara framme.
Nu tycker jag att tråden har gått lite OT här. TS ville ha tips på hur man håller ormarna borta, och nu har det blivit en debatt om vem som har störst rätt att leva.
Men det är en annan diskussion, så låt tråden få hålla sig till ämnet.
Men gud i himmelen! Diskuterar man ett ämne så är det väl klart att det blir lite sidospår.
Håller med Josefa! Vad gör det om det blir lite sidospår? Det är svårt att bara hålla sig till ämnet när alla skriver sina åsikter. Tycker att sidospåren kan vara intressanta!
jahapp, så jag ksa inte få bo där jag bor då? Jag har bott ute på landet i 32 år. I norra Bohuslän i över 22 år. OCh Norra Bohuslän är knökfullt med huggorm. Jag söker inte upp dem för att ha ihjäl dem , men anser, att småbarn ska ha friheten att springa i gräset runt huset hos sin farfar utan risk. OCh vår hund då? som går i hundgård? Ibland är vi faktiskt borta på dagen och då vill jag minska risken att hon blir biten. Hon är aldrig inomhus, förutom när natttemperaturen går under 15 minus. hon vantrivs inne. Jag har inga egna barn, är inte speciellt barnkär, men anser ändå, att de små ska ha förtur på sitt revir, som är tomten runt huset. o Annars så kan ni väl i så fall skaffa en karl med tunga maskiner (ca 12-15 ton) som brötar, så minskar ormantalet runtomkring på tomten radikalt. Det är ytterst få ormar som vågar sig hit.

Ojsan vilken debatt det blev!
Jag tackar för de tips jag fått, o till dem som trodde jag hade tänkt o utrota huggormen säjer jag ni missförstod min tråd. Det jag undrade var som sagt om folk som har utekatter hade tips i stil med senast här att hälla ättika i stenrösena typ, inget annat.
Jag vill också meddela, om nån bryr sig, att min katt har tagit sin medicin duktigt o ska ta sista dosen imorgon bitti, han känner sig kry och vi kommer göra vårt bästa i sommar att skydda honom, men att ha honom instängd är inte aktuellt. Som det är nu, har han fått ut ihop med oss på kvällen när solen inte står på, o ungarna får leva rullan o väsnas allt dom kan, o nu är det sommarlov så tyst på tomten lär det ju inte bli. Ska även få utskrivet betapred att ha i beredskap i fortsättningen.
Att det skulle skapa sån hets hade jag inte varken anat eller tänkt mig, men orkar inte lägga mig i debatten heller nu, kanske återkommer om nåt fastnar i skallen o måste bli sagt.
Haha, detta är Katter iFokus-kärringarnas kackelhörna.
# 59 ? Börjar tappar respekten…
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Har hört att det finns ngn slags vibrator som man kan sätta ut på gräsmattan eller vart man nu vill som håller ormar borta…. Vet dock ej vad man köper de.
Borde inte sådant finnas hos Lantmännen eller liknande butiker?
Som jag sa, mycket liv och rörelse, bilar och tunga fordon, gräsklippare, allt som gör att det vibrerar i marken gör det ogästvänligt, plus att se till att stenrösen är borta, eller att små både fyr- och tvåbenta håller sig borta från dem. sen är det väl en samvetsfråga vad man gör, och hur nära man vill tillåta dem inpå sig.
#62 Jo det borde det.