Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1537 ggr
[Sephrenia]
0

Kastrering hane, råd tack.

Nu har sambon bestämt sig för att en katt ska få flytta in och därför undrar jag när är ideala åldern för att knipsa kulorna? Eller finns det något som gör att katten får ökad risk för diverse sjukdommar som gör att suprelorin (om katter nu får inta det) är ett bättre alternativ tills han blivigt vid en viss ålder?

Eftersom jag aldrig ens funderat på kastrering av en katt  tidigare utan bara har erfarenhet av iller i praktiken och hund i teorin och det kommer man inte långt på inom andra arter Flört därav behöver jag lite info från er som är mer insatta i denna art angående just detta ämne.

annzoo
0

Vad vill du veta?=)

Kastrering kan man göra från katten är 12v. Visserligen är det inte alla veterinäer som gör de utan mer vanligt då katten är 5-6 månader. Det är bra att göra det innan katten visar könsmognaden för då slipper man både revirpinkande och skrik på honor.

Ska man ha katten som utekatt bör man kastrera innan pga en fertil hane kan försvinna  för att leta honor. Den bör även vara id-märkt och registrerad.

Har för mig att vissa sjukdomar minskar men vissa sjukdomar kan vara foderrelaterat så ett bra foder förebygger också sjukdomar

Hawknestgrove
0

Håller med föregående talare här. De kattungar vi förmedlar, kastrerar vi hankatterna vid 12 veckors ålder. Passa på att samtidigt idmärka också, när den ändå är sövd. Brukar bli bra paketpris då

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....