Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3753 ggr
Lillj
0

Min katt kräks? Normalt?

Jag vet att katter brukar kräkas upp hårbollar osv.. att det är rätt vanligt när det gäller katter. Min honkatt är 17 veckor. Har precis börjar haft dom lite utomhus när jag har koll och så! Hon har börjat kräkas ganska ofta. flera dagar har det pågått nu. Lite uppehåll emellanåt men jag blir lite orolig. Ringde vetrinären och dom sa att jag skulle byta kattfoder. Så nu kör jag med Royalnd can för kattungar som tydligen ska vara jättebra. Men han spyr fortfarande? Kan det vara att hon naffsar i sig gräs utomhus som gör att hon blir dålig? eller kan det vara något farligt?

Heidi
0

Menar du Royal canin? Det kräks mina katter av också och blir dåliga i magen osv.

Orijen däremot mår dom mycket bättre på. Orijen har även bättre näringsinnehåll än Royal Canin.

Visst kan dom kräkas lite när dom käkat gräs men det brukar inte vara så mycket.

Tycker du skall ringa veterinären igen. Kattungar blir fort uttorkade.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Cazzos
0

Vad innehåller spyan? Bara vatten(vätska)?

Läste på en annan tråd om något som man ska ge katten så den rensar tarmen eller vad det nu var för något…..

Hawknestgrove
0

kattmalt. och att hon äter gräs är bara naturligt beteende.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lillj
0

Okej, då vet jag!

spyan innehåller matrester. blötfodret. men när jag var hos djuaffärn så rekomenderade dom det som jag kör med nu. Men vi får se, annars får jag byta igen då.

Cindy
0

Att hålla på och hoppa mellan foder kan i sig orsaka kräkningar. Royal är helk ok mat, använd upp påsen om du börjat och ge kattens mage en chans att lugna ner sig.

Jag tror att kräkningarna började av att kisse tuggar i sig gräs och annat ute. Det är naturligt även om just din katt verkar äta lite för mycket av nyhetens behag för tillfället. Kattmalt är ett gott råd. Och odla gärna kattgräs på vintern eller köp en kattvänlig växt som Ampellilja så katten kan småtugga året om.

Fäller katten mycket just nu? I så fall är det därför han äter så mycket gräs. Hjälp till genom att borta bort fällpälsen med en Furminator-karda så får katten inte i sig lika mycket päls som stör magen och lockar till gräshetsätning.

Vänliga hälsningar
Cindy

Lillj
0

tack för ditt svar epicindy.

okej.  kan nog vara så! ja det gör han. tack, det ska jag göra!

Mainebusters
0

Katten kanske hetsäter? Om de äter för fort och inte tuggar ordentligt så kommer det snart upp..

Hawknestgrove
0

ja det kan ju också hända, att kissen äter för fort. Händer Arne här ibland också……

Mainebusters
0

Har samma "bekymmer" här emellanåt.. oftast när man fyller på torrisar, det är väl då de är som godast antar jag. Flört

Hawknestgrove
0

och  jag har märkt, att värmen gör att han kräks  lite oftare.  Klart, hade jag också gjort, om jag hade gått omkring med päls i denna värmen…..Skrattande

Lillj
0

Tack för alla svar:D

Cathy
0

Mina katter kräks med ibland lite då och då.. Kan vara att de äter maten för snabbt, eller har fått ngt olämpligt i magen, eller hårbollar. Men har katten kräkts i flera dagar bör du gå och kolla upp det.. Behöver inte vara ngt. men är bra att kolla upp det. Om inte annat blir du lugnare, och kan få råd om vad det kan vara och hur du ska göra. Får katten behålla vatten? Låt den ha tillgång till mycket och friskt vatten, och hör med veterinär.

Lillj
0

Okej. kan nog vara så. nu har den inte gjort det på länge. det var några dagar där på raken. men nu har det lagt sig som det verkar. så antaglgen var det ingen fara :) men självklart om det fortsätter så kollar jag upp det.