Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 3075 ggr
bassetasse
0

Kräks i ett nu helt plötsligt?

Har en kastrerad hane som precis fyllt två år. Han har ALDRIG kräkts innan (förutom vid två tillfälle… Nr 1 va när han slukade i sig min tallrik yogorth lite snabbt när jag gick på toaletten.. Nr 2 enl vet var det demostrationskräkning inför kastreringen och han inte fått mat sedan midnatt.

Han har varit ett riktigt skolexemplar m a o (inte ens fisit eller haft diarrë).

MEN nu har han börjat kräks en gång i veckan den sista månaden (och jag har lärt mig hur hårbollar ser ut…) och jag vet det inte är mycket! MEN i o m han inte kräkt upp en enda hårboll de sina två första år undrar jag VARFÖR börjar det nu??? Kan tillägga att jag använder  furminator 1-2 ggr/veckan för hjälpa till lite under '"bytapälsperioderna" speciellt.

Blir orolig (eller nojig…) från att aldrig spytt tills spyr nu som han gör fast han inte visar tecken på att vara sjuk… HJÄLP mig med era erfarenheter/kunskaper, SNÄLLA!

Hawknestgrove
0

jag hade nog inte varit orolig ännu. En gång i veckan, särskilt om han kanske äter gräs, vilket bara är bra, är inget att oroa sig för. ÄR han utegående katt? Han kanske har börjat käka små ödlor och insekter, vilket brukar resultera i kräkningar. Håll uppsikt över hur han mår för övrigt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

bassetasse
0

Är innekillar och vet om att många sagt till mig att finns de som spyr en gång om dagen.

Är inte orolig än för han mår bra, pigg som en mört och sig lik i övrigt. MEN undrar varför det startar nu från att spytt 2 gånger på de 2 första åren..???? Det är anledningen till att jag känner mig förvirrad och undrar om någon vet varför…

Hawknestgrove
0

Ok…. men oroa dig inte. Det är abslout ingen fara med att han spyr en gång i veckan. Se till att han har kattgräs, eller en ampellilja att knapra på. Eller repa vanligt gräs ute.

asvensso
0

Ja, katter kraks ganska ofta jamfort med andra djur. Antaglilgen for att de slickar i sig sa mycket har och dessutom garna ater skumma prylar sasom harkrankar och jattespindlar osv. Sa lange de ater lite gras regelbundet och inte plotsligt spyr massor av ganger pa en dag och ser utmattade och glanslosa ut sa ska det vara bra.

Maria
0

Jag har en riktig "spyman" Han är 8 år och kräks i perioder mer eller mindre. Han är givetvis kollad hos vetrinär och de hittar inget fel på honom.

Håller med #4 Allmäntillståndet är det som gäller…

/Maria

Hawknestgrove
0

ja Arne spyr minst en gång i veckan…..esther med. Men de två andra ser jag sällan kräkas.

Cazzos
0

Gå ut med honom och låt honom äta lite gräs, han kommer säkert spy upp gräs + något som kanske irriterar i halsen Glad (?)

Min katt brukar bara spy vatten/vätska (2-3 dgr i v.) för det mesta men jag tror säkert att håret inte kom med. Brukar gå ut med honom då och åta honom äta gräs, efter 1 timme så spy han upp en stor gräsklump (beroende på hur mycket han har ätit) och efter det spyr han inte på minst 1 vecka.

bassetasse
0

Tack för att jag fått ta del av era erfarenheter Glad. Killen jag frågade om fick en halvbror för ett år sen och han var första halvåret som #5 kallar det en riktig "spyman". Han spydde som en tub majonnäs och varje gång var det akut in till vet och alla gånger hade han hög feber så flesta gångerna behöll de honom alternativ satte "en påse dropp i nacken".

"Spymannen" fyllde 1 år precis och verkar som jag fått rätt på hans mage efter mycket slit och engagemang (t o m pratat med RC foderexpert…Som gav ett fantastiskt bemötande och respons, faktiskt!).

#7 Faktum är att för ett år sen fick killen som börjat spy nu "diagnosen" något överviktig.. Så då var jag ute med honom varje dag och han smaskade i sig gräs för glatta livet (samtidigt som jag uppmuntrade det för då blir matte rikare om han blev mätt av allt gräs.. Flört), detta dagligen asså. MEN då kräktes han aldrig!

De har tillgång till kattgräs oftast, dock inte varje dag om jag råkat mörda och tagit livet av det…

En tanke jag har om det kan bero på den ovanligt dryga och långa kalla vintern vi först hade (någon sa till mig att deras pälsbyten styrs av temperaturen och vädret och inte av årstidernas "egentliga" månader som vi människor är "inpräntade med ) och när de väl bytt färdigt till vinterklädsen kom värmen och nu är den så tilltagande att det är "storbyte"till sommarklädsen som eskalerat för dom fäller enormt mycket nu…

Någon som vet fakta?

Cazzos
0

#8 Vad konstigt att han inte spyr upp "rester i halsen" om han äter gräs :S

De äter väl gräs för att spy upp "hårrester" i halsen eller? xD

bassetasse
0

Inte vet jag!

I o m han "sörplat" i sig gräs med glädje alltid när vi varit ute och gått + haft mestadels tillgång till kattgräs eller ampellilja här hemma i två års tid utan att ha kräkts en gång… ?? Fick t o m fråga vet en gång hur en hårboll ser ut.

Därför det känns förvirrande konstigt och jag blir lite orolig trots hans goda allmäntillstånd…., tjjaaa förutom värmen nu som slår ut honom.

tuska
0

Köp kattmalt och ge, de löser upp hårbollar och de kommer ut rätta vägen. Dosering finns på tuben och kan ges på blötmat, är visst smakligt för katter.

Hawknestgrove
0

ja, värme har ju den förmågan också att kissar kan må lite pyton. Men som sagt, du ska inte oroa dig. Låt kissen äta vanligt gräs, gärna lite sträv kvickrot och på vintern antingen kattgärs eller ampellilja,  och är dt så att kisse kräks en gång i vekcan, så är det inte hela världen, så länge han mår bra.