Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1677 ggr
Tasspuls
1

Var köper man BARF till katten?

Ja, jag undrar helt enkelt var man kan köpa köttkross och dylikt för BARF till en katt? Klass köttkross vet jag finns på djurmagazinet, är det bra som bas? (jag vet att man ska blanda i hjärta, lever, kalcium). Finns det något annat man kan ge som är liknande, som kan användas som muskelkött men har ett lägre kilopris än det man köper på affär?

EddaM
0

Tja om det finns någon sådan där gammal köttaffär i närheten av där du bor kan du säkert få köpa där, Men dessa är ju så ovanliga nu för tiden tyvärr.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Silvestris
0

Många djuraffärer som säljer färskfoder säljer även frysta kycklinghalsar, lever, hjärta, mald kalkon/kyckling osv.

Dock är vanlig svensk, fryst kyckling som finns i mataffärer en mycket billig och bra bas i BARF.

Tasspuls
0

#1 Finns inte där jag bor tyvärr.

#2 Det finns ingen sådan djuraffär där jag bor tyvärr. Men är inte kyckling väldigt magert kött…då måste man väl ge mycket för att kompensera? Dessutom kostar ju kyckling ca 45kr/kg, ex köttkross kostar ju 22kr/kg.

Silvestris
0

Kyckling är en alldeles utmärkt bas. Hel, fryst kyckling bör inte kosta 45 kr/kg. Då tar din butik ockerpriser. Hel, fryst kyckling brukar ligga mellan 20 och 25 kr/kg. Frysta vingar kan ligga ännu lägre i pris.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Hur är det att ge färska kycklinghjärtan? Det brukar ju finnas i matbutiker?

Nåt rått kött man inte bör ge?

Silvestris
0

Kycklinghjärta går bra att ge. Jag rekommenderar att man håller sig till svenskt kött, men i övrigt går allt kött bra.

Tasspuls
0

#4 Min katt kan inte äta ben tyvärr, så kycklingfiléer kostar 45kr/kg

Hawknestgrove
0

MEn det är ju inte dyrt i så fall för rent kött!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Tasspuls
0

Kan katter äta njure?

Tasspuls
0

#5 Jag gav min katt lammhjärta idag för första gången och det älskade hon verkligen. Har tidigare gett kycklinghjärtan och det var inte alls speciellt populärt.

#8 Nej, men det är ju så kalorifattigt. Katten min måste väl äta typ 200g kyckling om dagen för att få i sig tillräckligt med kalorier…och då blir det dyrt. Jag söker därför något annat också att blanda ut med. Får väl köra på Klass köttkross då…

Hawknestgrove
0

ja visst kan de det! Men jag förspråkar i så fall njure och lever från unga tamdjur. Inget från vilt. Lever och njurar är trots allt reningsverk och är de från rådjur eller älg, så kan de innehålla mycket tungmetaller. Vi kastar tyvärr inälvor från vuxen älg och rådjur. Kalv däremot, det tar jag vara på.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Anunnaki]
0

Jag har kollat på de frusna kycklingdelarna och de innehåller en del som katter inte ska ha. Kommer just nu inte ihåg vad det var. Jag brukar köpa färska kycklinghjärtan, kycklingmage, kyklingvingar, skivspill och köttfärs till mina katter och vintertid köttkross. Allt svenskt kött så att risken med salmonella minimeras. Kycklinghjärtan och kycklingmage fryser jag i förpackningen som de kommer i men har man inte så många katter kan man lösfrysa hjärtan och magar. Av köttfärsen gör jag lagom stora paket i plastfilm som jag lägger ner många av i en fryspåse. Kycklingvingar tar jag ur sina förpackningar och lösfryser dem.

Silvestris
0

Det finns frysta naturella vingar, men det är viktigt att kolla det innan man ger katten.