Tvätta kattungen
Nästa vecka ska jag hämta hem min lilla kattunge på 12 veckor. Då har han bott i ett stall "hela" sitt liv och kommer garanterat inte lukta så värst mysigt, och eftersom han ska vara inne nu den närmsta tiden undrar jag om jag vågar tvätta honom det första jag gör när vi kommer hem? Ta det väldigt lugnt och försiktigt såklart men är lite rädd för att han ska bli rädd och förknippa mig med hemskheter? Han har inte duschat förut…Hela huset kommer väl lukta stall annars;) Och hästlukt sätter ju sig VÄLDIGT lätt i textilier tyvärr…
Visst kan du bada kissen när du tar in den. Jag badar alltid nya kattungar innan de släpps ihop med de andra katterna. (tar hand om moderlösa upphittade kattungar) Använd ett milt shampo. Brukar själv doppa dem i en balja med vatten, shamponera, och sedan doppa i baljan igen. Sist duscha av. Håll duschmunstycket tätt mot kissens kropp. Det är duschen de brukar reagera på. Den fräser.
Klipp gärna klorna innan kissen badas.
Jag skulle absolut stå ut med hans lukt tills han känner sig trygg i sitt nya hem.
Först då skulle jag ge mig på att tvätta honom väldigt försiktigt i början med t.ex en våt frottéhandduk eller liknande för att sedan långsamt öka hans vana för vatten.
/Maria

Är du säker på att han kommer lukta? Katter är ju ändå renliga och han är nog tvättad av mamman. Jag har haft stallkatter, och de har mest luktat gott av hö. Fast det kan ju lukta mer i hemmiljö…
Håller med #2 ta det lugnt och stressa inte upp katten i onödan. Lukten försvinner fort. Klipp inte ens klorna förrän du behöver det, gärna efter han bott in sig.
Jag har hållit på en hel del med omhändertagna kattungar och jag har aldrig märkt av att de har fått men eller blivit stressade av att ha blivit badade. Visst har någon av dem protesterat lite, men oftast så slappnar de av både när man badar dem och när man gnuggar dem torra.

Hmm det var ju inget lätt svar man fick direkt:P
Men tror att han får sig en liten dusch iaf. Rider och sådär och vet ju hur det luktar och kan ju inte direkt slänga mig i soffan och se på tv när jag kommer från stallet utan att duscha och byta kläder så tror nog min lilla plutt kommer lukta ganska starkt. Har en hane på 8 år som kan vara rätt bestämd med att INTE bada när jag vill det så är rätt van vid "slingriga" katter;)
Men tack för svaren iaf!
Jag har aldrig badat mina katter, har aldrig behövt eller kännt någon lukt av dem iofs. Men försök ta det lugnt och vänja den lite först för att öka vattenmängden eftersom. Lägger in en länk och hoppas den kan hjälpa.
Tänk på att ha ganska varmt vatten. Katter här högre kroppstemp än vi och gillar absolut inte kallvatten.
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se

Ja alltså, som sagt. Det är inte min första katt. Jag vet HUR man gör. Funderade bara över om man vågade göra det första dagen när han inte är van vid det. Med min andra katt som var uppfödd inomhus fanns ju inte behovet av att tvätta honom med en gång. Men tack för svaren!