Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 1841 ggr
AnnaLundin
0

kan man se på något sätt?

Kan man se på något sätt ifall en honkatt är kastrerad?

Efter att vi tagit bort våra tidigare stallkatter i höstas tog det bara någon dag så hade en liten svart kattflicka bosatt sig på vår gård. Och som bekant kan man ju inte styra över katter - de bosätter sig där de vill bo - så vi räknar henne numera som vår katt… Jag har frågat runt i byn och hon kommer inte från någon i vår by i alla fall och ingen vet varifrån hon skulle kunna komma. Det är några km till grannbyarna, men visst det är ju ingen omöjlighet att hon vandrat därifrån.

I våras förväntade vi oss nästan att hon skulle kläcka ur sig en kull ungar, men dessa uteblev - vilket förvisso var ganska skönt. Men mot denna bakgrund undrar jag alltså ifall någon vet om det går att avgöra på något sätt ifall hon redan är kastrerad? Eller måste man ta med henne till djursjukhuset och påbörja operationen för att inse om så är fallet?

tacksam för svar!

Imasy
0

En veterinär skulle intyga på en kastrerad hona jag hade att hon var kastrerad på papperet.

Han rakade bara henne lite på magen och såg ärret efter operationen.

martdat
0

anmäl henne upphittad hoss polisen med,  hon kan ju ha en ägare fasst du inte frågat rätt folk,  hoss min pappa som oxå bor  på landet dök det upp en liten katttjej förrförra sommarn, oh det var det vanliga där med att de bara frågade runt bland grannanrna, då kom jag och vi ringde polisen, vipps så var en överlycklig ägare på plats, så ring polisen, man vet aldrig,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

AnnaLundin
0

#2 - det var inte det jag frågade om.

[GunillaR]
0

Det bästa är nog att ta henne till vetten. Är det en långhårig katt så kan det vara jättesvårt att se eller känna ärret.

Hawknestgrove
0

Ja när kissen rakas, så kan man se det och via ultraljud förstås!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

AnnaLundin
0

tack för era svar!

MajaBack
0

När jag hittade min Knytte kunde veterinären inte säga med säkerhet om hon var kastrerad eller inte,  tydligen syns ärret ofta men inte alltid. Det visade sig iaf att hon inte var det eftersom hon började löpa efter ett tag.

essut50
0

Hoppas du har kollat hos polisen om hon är saknad? Det är det första man ska göra tycker jag.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

AnnaLundin
0

det var fortfarande inte det tråden handlade om

martdat
0

fasst det är en ganska narturlig fråga eftersom det inte framgår i inlägg 0. man kan inte bara behålla en katt utan att ens försöka se om det finns en ägare, har du kollat så är det bra men om du inte ens svarar så är det klart att man börgar undra.

AnnaLundin
0

ni får undra hur mycket ni vill, men det var inte det frågan handlade om och därför tänker jag inte ens svara på vad jag har gjort för efterforskningar för det är inte relevant!

jg har fått svar på min fråga och tänker härmed lämna den här tråden.

martdat
0

hoppas ingen ägare sitter o är ledssen nu då,  att bara behålla en katt som uppenbarligen är tam utan att ens ge ägaren en chans är stöld. att inte ens svara på en så enel fråga är fruktansvär omogen måste jag tycka, av en vuxen människa, en liten femåring kan man  kanske vänta sig det av ,,,

Imasy
0

Eftersom TS tycker sig fått svar på frågan och väljer att lämna tråden så låser jag nu denna.

Inlägget är låst för nya kommentarer