Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 10598 ggr
Flirr
0

Ni med innekatt

Ni som har innekatt hur gör ni för att katterna inte ska smita ut? Nu på sommaren är det ju väldigt varmt och man vill ha ytterdörren öppen, har ni då någon slags extra nätdörr eller  hur gör ni?

Och en sak till. Jag vet ju att katter är väldigt bra på att klättra men tror ni de kan ha något problem med att gå ner för en väldigt brant vindstrappa? Tror väl inte det eftersom de är så bra på att klättra i träd men vill bara höra med er så det inte är risk att katten trillar och slår sig.

Tacksam för svar Glad

almira
0

Ja! Jag hade samma problem. Jag vet inte hur stor du bor men jag bor ganska trångt. en etta på ca 25 kvm. Lägenheten blev bastuvarmt. Jag har köpt nät och sat upp nät för fönstren. Jag öppnar fönstren när det blirvarmt.

SaraC
0

Ut till lilla plutt hallen och ytterdörren har vi en grind som är 104 cm hög. Har ingenting i närheten som katterna kan hoppa upp och ta sats ifrån. Hittills har ingen av dem försökt hoppa över. Till altandörren har vi ingenting, den stänger vi oavsett om vi är inne eller ute. Men vi är just nu i färd med att bygga en altan och på den rastgård till katterna så det kommer bli någon lösning där senare.

Eftersom vi även har hund funkar det inte med mjuka nät framför fönstren. Som det är nu kör vi med mjukt nät i sovrummet och fönstret alltid öppet därinne, där får inte katterna vara när ni inte är med (Och jag vill helst inte heller ha öppna fönster/dörrar med hårdare nät eftersom de då oftast är större maskor som insekter tar sig igenom.) I övrigt luftar vi bara fönstren i en sådan liten glipa att katterna absolut inte kan komma ut och bara när vi är med.

Nätdörrar och galler/nät för fönstren är ju annars för det mesta superbra lösningar!

Nej, vad jag sett så har en vuxen katt som är van att klättra lite oftast inga problem med att ta sig ned för en trappa, se bara till att det inte blir för brant i förhållande till storleken på katten.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Flirr
0

Okej. Jag bor i ett hus och fönstrena på nedanvåningen är ganska gamla och går knappt att öppna så de hjälper inte så mycket när det blir varmt. Men man kan kanske bygga en träram med nät i och sätta upp i dörröppningen med lite snöre eller något när det blir varmt…

Flirr
0

#2 okej, tack. 104cm låter ganska lågt men det går kanske. Hur ser grinden ut? Den är inte klättervänlig antar jag?

På övervåningen har jag två små fönster som är öppna i stort sätt hela sommarhalvåret. Det är myggnät för de men räcker det?

Hawknestgrove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja som här! kolla gjord med virke 1*2 tum alltså 2,5*5 cm hyvlat.  i hörnen har jag använt vinkeljärn plus limmat med trälim. OCh ta antingen kycklingnät eller kompostgaller.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hawknestgrove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

annan bild  vill påpeka att det är två nät. På den ena sidan så är det myggnät. Men det håller ju inte för katter. Så där för kycklingnätet

Flirr
0

Är den lätt att plocka väck eller sitter den "permanent"?

Hawknestgrove
0

Min sitter permanent. Har satt upp den med gångjärn. Enklast för då är den lätt att gå ut och in genom. Men man kan ju häkta av den från gångjärnen. Men den är så pass praktisk och inte ful, så för vår del, så stör den inte. Kan vara skönt att kunna vädra rejält även på vintern. Så ur den synvinklen så tjänar man på att göra den fin, så den inte skämmer.

spiritedaway
0

Jag skulle inte våga bara ha en grind. Katter kan hoppa högre än vad man tror om dom bara vill och vågar. 

Så jag skulle nog göra en heltäckande nätdörr.

Maxima06
0

Vi stänger in kisarna i ett rum och vädrar resten av huset en timme sen släpper vi ut dem och stänger till rummet de varit i och vädrar där. Ska göra nätdörrar och ramar till fönsterna har jag tänkt, vågar dock inte ha nät halva vägen bara. Här tar de avstamp på golvet och landar på garderoberna :P

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Jag har en nätdörr med bara dubbelt myggnät fasthäftat och det håller bra. Min ena misse klättrar dagligen upp och ner i det för att sitta på hatthyllan.

Hawknestgrove
0

och jag har ändå köpt myggnät av metall. Tog fem minuter för Herr Arne att riva en repa idet. Så då köpte jag detta snygga gröna kycklingnät och satte en bit upp. För klättrar på nätet de gör de inte. MEn jag var beredd att sätta kycklingnät ända upp om det hade behövts.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

ha ha Herr ne visa vad han tyckte om det Förvånad

[GunillaR]
0

Jag har inglasad balkong som jag öppnar upp till hälften när det är varmt. Har också satt ut en klösmöbel där. Katten älskar att sitta och titta på sitt "utsiktstorn" och kolla ner på gården eller på fåglarna. Jag har också ordnat en hylla som hon kan ligga på och hoppa till och från till sin klösmöbel.

På eftermiddagen om det blir för varmt så går hon in istället och går sedan ut fram på kvällen när det börjar svalna och så ligger hon där till sent på natta. När det är väldigt varmt så har jag öppet balkongdörren så att hon kan ligga därute på natten.

Detta är ett bra alternativ när man bor på 3:e våningen i hyreshus.

Maria
0

Min gamla katt klättrade bokstavligen på väggar. Träväggar alltså.

Han var en mästare på att klättra på stegar också.Obestämd

/Maria

ingann
0

Jag har nätat in balkongen men hade jag inte haft den så skulle jag byggt en ram med nät att sätta i dörren. En låg grind skulle jag aldrig våga ha då bägge mina katter utan problem, hoppar från golvet upp på en hylla som sitter ca 1,60 upp på väggen;)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Liinda]
0

Här hemma har vi fläktar står på. Och så har vi balkondörren öppen när vi har full tillsyn på katten.

NaimaG
0

Vi har aldrig ytterdörren öppen, då skulle även hunden smita ut och barnen skulle smita in Tungan ute (håller barnen ute, hunden inne *fniss* skämt åsido). Balkongen brukar däremot vara öppen, där finns varken nät eller något och katterna går ingenstanns. Jag har väll fördelen att inte ha "smitar katter" utan katter som stannar. Tungan ute