Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 7920 ggr
Gunki
0

Tillfällig innätning av balkong

Vi ska som vanligt göra det årliga besöket hos min bror nästa vecka. Tidigare år har katterna mer eller mindre fått komma och gå som de vill via altanen. I år har kattskaran utökats med en halvtam ungkatt och vi vill inte gärna att han kommer lös på egen tass, så nu funderar vi på hur vi ska lösa detta.

Altanen/balkongen är stor och placerad ca 30 cm över marknivå i en sluttning, men saknar utgång till trädgården. Vad vi kan bedöma vore det mycket enkelt att näta in balkongen, men brorsan vill knappast sitta innätad permanent. Skulle det funka att använda bärnät för en tillfällig innätning av balkongen eller är det någon som har andra ideer om en enkel och billig innätning??

[Norrbysa]
0

Det går att bygga fristående ramar i trä som ni fäster med buntband mot balkongräcket. Det är så de flesta gör när de nätar in sin balkong eftersom många har hyresrätter och inte vill orsaka någon inverkan på den ursprungliga konstruktionen. Sök på nätet så hittar du massor av exempel.

En snabblösning är kanske att spänna upp duschstångar mot golv och tak med nån meters mellanrum och fästa nätet mot stängerna med buntband. Fäst även stängerna mot balkongräcket. Vid golvet bör förmodligen en planka sättas fast för att unvika att katten smiter under nätet.

Bär-nät är tyvärr inte en säker lösning. Däremot kan jag rekommendera rådjursnät som är både billigt och tåligt.

Finns att beställa bland annat här.

Hawknestgrove
0

eller så har Rusta kattnät också, som är väldigt billigt och bra.

http://www.rusta.se/netty_kattnat_for_balkong_2x5m_p75601327.html

Sen finns det en tänkbar lösning till, men den är egentligen inte laglig och det är löplina. Funkar väldigt bra på en del katter.

Sen kan du även köpa Kompostgaller och sätta upp. Kostar inte mycket heller.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Meta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kompostgaller har jag använt för att bygga en "sjukbur" av.

1,5 förpackningar gick åt - samt några tältpinnar om den ska stå utomhus. Inomhus binder jag fast den mot ett element.

Kissen på bilden är en riktig överlevare. Förra året fick han en varböld i svalget och de fick göra trakeotomi på honom. Det blev en månad i "buren". Och man är glad att man har tecknat försäkring!

Och nu är han inburad igen. Kattsnuvan slog till TROTS vaccination.

Livet är orättvist.

Hawknestgrove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

JA vi hade också kompostgallerbur till lilla Mee när vi tog in henne. hon fick sitta i en sån i 14 dagar. Gick hur bra som helst. valde små saker att ha där inne. OCh man kan bygga på buren på längden, så den blir 2 meter lång!

Meta
0

#4 Schysst bur!

Hawknestgrove
0

Ja och i och med att det var inomhus, så behövde vi ju ingen botten. så det gick 5 galler. och kompostgaller är ju toppen att även använda till att sätta i fösnter och dörrar och massa grejer.

kattassen
0

#4 Kompostgaller är jättebra men vi var tvungna att sätta ett plastnät med buntband som extra förstärkning då rutorna var stora nog för Sara minikatt att pressa sig mellan… Hon fick igenom huvudet och sedan hade det nog varit en tidsfråga innan resten av den slanka kroppen hade varit igenom.

Men det är ju en baggis. Ett plastnät på rulle är lätt att sätta fast med buntband.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Hawknestgrove
0

kattassen, beror på vilken typ av kompostgaller du köper. de som är på Rusta är för glesa. de jag köpte var lite dyrare, men lite tätare, som du ser.Betalade ca 125 kr för en fyrpack.

kattassen
0

#8 Köpte mina på Blomsterlandet - rätt dyra faktiskt. Rutorna är 7x14 cm. Kanske finns det tätare, men mina plastförstärkningar funkar för det jag använder det tillFlört

Hawknestgrove
0

Ok nu blev jag nyfiken får gå ut i garaget och kolla på mina… jag köpte mina på Växtriket----

Hawknestgrove
0

japp, mina är tätare. 4,8 gånger9,8 cm. De du beskriver är den typen som finns på Rusta och där är de ju vrålbilliga.

kattassen
0

#11 Jo jag såg sådana på Rusta men de verkade lite klenare och ostadigare än de jag köpte. Men storleken var densamma. Bra att veta att det finns lite tätare modell.

Gunki
0

Tackar så mycket för tipsen!

#1 Det finns gott om stolpar mellan räcke och tak. Takbjälkar finns också att fästa i. Jag hade tänkt använda rep men buntband kan nog va ett bra alternativ och duschstång verkar va ett bra knep att ta till om det skulle behövas på nåt ställe.  Vid golvet finns inget behov att täta. Räcket är tätt och Simon är en storväxt katt, Däremot finns en springa där räcket ansluter till garageväggen som utgör ena kortsidan på altanen. Den är specialgjord för den katt som en gång bodde här och det finns tom en klivsten för katter utanför, men nu får vi sätta igen den öppningen med en bräda. Ska försöka hitta rådjursnät på byggvaruhusen, för vi är lite försent ute för att våga beställa hem.

#2 Jag ska åka och kolla på Rusta. Men nätet verkar bara finnas i en längd och i så fall måste vi använda två. Monteringsanvisningen verkar lite krånglig - går det att skarva två nät och går det att plocka ner nätet igen, rulla ihop och spara till nästa år?.

Kompostgaller - vet inte riktigt vad det är för mått på öppningarna mellan stolparna (4 st), så jag vet inte om det kan funka.

Gunki

Linnslins
0

Vi använder rustas nät och vi tycker det fungerar bra. det var lite svårt att sätta upp eftersom vi gjorde lite fel :P

Men enkelt beskrivet så spänner man upp en lina runt balkongöppningen som man sedan enkelt kan spänna fast nätet i med hjälp av buntband. Sen är det ju bara att klippa av banden och ta ner nätet till nästa år.

Vi har i alla fall tänkt att sätta om vårt nät så fort vi orkar :P

kattassen
0

#13 Här är en modell som K-Rauta säljer. Den är alltså i fyra lösa sidor som man kombinerar ihop själv med spiralerna eller med buntband

[

Kompostgaller hos K-Rauta

](http://www.k-rauta.se/tradgard_753.htm)

Hawknestgrove
0

ja jag fick med spiraler jag med, men de är inget vidare. De rullar iväg och är inget att använda om man ska ha levande innehåll. OCh visst går det att monera ihop två rustanät! Det är ju bara att använda kraftigt snöre i skarven och dra ihop med. Vet jag en som har gjort som har "dubbla" balkonger