Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3251 ggr
susdus
0

allergiskt barn o tre katter, tips någon??

Just fått reda på att min 6åring är allergisk mot katter =( Är så ledsen att jag inte finner ord för detta…allergi utr är inte klar ännu så vi vet inte hur allvarligt det kan bli..Våra katter bor fortfarande inne i huset, men får givet inte längre vistas i barnens sovrum. För mig är det inget alternativ att flytta på mina guldklimpar, men om det blir absolut nödvändigt o dom inte längre kan vistas i vårt hus -måste jag ju hitta en annan lösning. Vi har funderat på att bygga en vinterbonad liten stuga på tomten o allt mer börjar det framstå som ett gott alternativ. Då kan katterna få bo där och jag kan tom sova med dom vissa nätter. Våra katter går in o ut som dom vill under dagtid men är inne nattetid och älskar vårt sällskap. Har haft katt i snart 11år o vill absolut inte leva utan! Detta är ngt jag fasat för. Känner att jag måste förbereda för den dag Dr säger att det är risk att vårt barn utvecklar astma eller liknande, det vill man ju inte riskera för allt i världen! Kom gärna med synpunkter o tips! Är jag helt ute o cyklar när jag tänker mig att dom ska få ett eget litet hus??

Hawknestgrove
0

Du tänker helt rätt! det är ju den perfekta lösningen!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Silvestris
0

Det är väl en jättebra lösning tycker jag.

Hawknestgrove
0

ja och kyla för friSKa katter på vintern behöver du inte vara orolig för. Gör du krypin av Frigolit, som är små och mysiga, så klarar de sig fint utan att du har värme i stugan. Vi hade ju Mee på så sätt i vintras när det var som kallast i en husvagn innan vi bestämde oss för att hon skulle komma in för gott. Vi hade en kattkoja

http://www.kattkoja.se/index.php?language=se&osCsid=2a05f87bf4062ad052c92fc050f79b64

i husvagnen och där låg hon och mojsade sig på natten. Torrt och dragfritt, så kan det faktiskt vara riktigt kallt, och dem år inte dåligt av det.

Sen kan du ju lägga in varmvattensflaskor som håller över natten. Eller köpa dessa

snugglesafe….

http://www.gibbon.se/products/product.aspx?ItemId=11904

Mainebusters
0

Men får de det sällskap de behöver om du sover där ibland? Jag är väl lite motfallskäring i detta fall, jag tycker att missar ska bo hos människor, inte bara ibland..

blondifire
0

hur yttrar sig allergin e min första tanke.. ett av mina barn är oxå allergisk.nu har han flyttat men hans allergi var mest kontaktallergi så så länge han inte klappade dom,höll dom från hans rum+ kläder var det ingen fara. är det andningsvägar kan det vara lite lurigare men tycker du ska rådfråga läkare, kanske ett par olika t om.. är det katter som inte alltid är inne borde det ju oxå underlätta. du tänker rätt, det är inte alltid man måste göra sig av med katterna. visst är det allvarligt får man ju tyvärr välja bort dom för bernets skull men uttöm dina val först. för både katters och människors skull. lycka till !

S*Winsnes Wilda

Hawknestgrove
0

sen en sak till… är ni rökare????? Sluta i så fall. även om ni inte röker inne….

Silvestris
0

Man får väl förmoda att familjen lämnar huset ibland och kan sällskapa med katterna utomhus.Flört

Jag tycker TS gör helt rätt i att sanera hela huset från allergener. Det är en 6-åring det handlar om. Även om allergin idag skulle vara mild kan den förvärras av fortsatt exponering av allergen. Jag tycker inte att det är OK att utsätta sina barn för en sådan risk.

blondifire
1

om sanera betyder att ta bort katterna.. nja där e vi oense.. många gör allergi värre genom att ta bort d dom är uppväxta med, sen är det klart man sätter sina barn i första rummet hur mycket man än älskar sina katter. det är det jag menar med att ta reda på hur allergin yttrar sig o i vilken grad.. många får diagnosen o klarar sig utmärkt.

S*Winsnes Wilda

susdus
0

tack så mkt för alla era svar!

det känns bra att ha en plan iaf o veta att det skulle kunna funka.

hur allvarlig allergin är vet vi inte än, men det räcker med lite gos o det kliar i både hals o ögon (allergi påvisad genom blodprov)-får hoppas att det stannar vid det.

katterna skulle få vårt sällskap även om dom sover i ett annat hus på tomten, varken jag eller maken vill ju vara utan dom. o det underlättar ju att byggherren älskar dom lika mkt som jag =)

huset blir vinterisolerat o el tänkte vi oxå ha. (från början hade vi tänkt oss en gäst-stuga men nu får det kanske bli katternas hus istället, gästerna kan man ju alltid skicka hem, eller hur)

susdus
0

#3 Vilka fina kattkojor, o dom där snugglesafe verkar ju riktigt gosiga!!

Maria
0

Här kommer en länk som ger lite positiva besked om forskningen kring kattallergi bland annat.Glad

/Maria

susdus
0

#11 Tack!!!

Linnslins
0

Det behöver inte vara helt hopplöst med allergin.

jag har på något vänster tränat bort min allergi mot sambons katt.

När vi träffades så kunde jag inte ens ha på mig en filt hemma hos henne för jag blev allergisk. Det började klia i ögonen och näsan började rinna. Men med tiden har det där liksom försvunnit och nu ligger katten på min mage när vi ska sova på natten =)

Mainebusters
0

#7  Det jag menar är att jag tycker att katter ska bo och umgås med männsikor, inte bo för sig. Som stallkatter, det är jag också emot. Men det är min högst personliga åsikt! Glad

Hawknestgrove
0

#14jo, men  vad återstår då? ska de göra sig av med katterna? här får de ju uppmärksamhet och ett eget litet hus och de blir ju inte bortkörda. Att placera ut katter, det vet vi ju alla, hur svårt det är. Och kan man lära  lille glytten, att INTE klappa kissen, så är ju mycket vunnet! De är ju utegående kissar normalt ändå, kommer i princip bara in för att sova. Nu får de sitt eget lilla hus att sova i. OCh du behöver inte ha på någon värme, jag lovar, e där Snugglesafe håller värmen i 14 timmar och de små kojorna är  toppen, särskilt om du har dem stående inne i den lilla stugan.

Mainebusters
0

#15 Ja, som sagt, det är bara min åsikt, och jag skulle hellre omplacera än att låta dem bo för sig. Jag har omplacerat en katt för längesedan pga allergi, så jag vet hur svårt det är, känslomässigt.

Sagolika
0

Jag vet inte från vilken ålder man kan ge barn receptfri allergimedicin, men annars är ju det ett alternativ. Finns både tabletter, nässpray och ögondroppar. Skulle barnet vara för ungt för det, så finns det ofarliga Nazaleeze (stavning?) hos hälsokostaffärer som du kan prova.

Sagolika
0

http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=8000&prodid=3393&ref=%2Fproduct-dlist.asp%3Fcatid%3D8000

Detta kan man använda på sina katter, så blir de mindre allergiframkallande.

susdus
0

Tack ALLA för fina tips o uppmuntrande ord!

Nej jag kan i dagsläget inte tänka mig att omplacera våra katter, istället ska vi försöka göra det bästa av situationen för både barn o katter.

Känner att det är mitt ansvar att dom ska få det så bra som möjligt o jag tror verkligen att jag kan tillgodose deras behov av sällskap även om dom skulle få flytta ut i stugan -vilket blir om dottern visar sig bli sämre (eller på doktorns inrådan). Så får vi förhoppningsvis behålla våra älskade vänner och dom sin familj o miljö för övrigt.

Det är ingen optimal situation och vårt mål är givet att dom ska få bli kvar inne hos oss, men om det nu inte funkar så måste vi ju ha en plan. Vi kallar lillstugan för "plan B" så länge och tänker oss att lillbygget kommer att stå klart i sommar. Nu kan jag pusta ut iaf litegrann, blev helt förtvivlad när vi fick beskedet..Bra tips där med medicin o spray. När det kliar i halsen brukar vi använda Clarityn o det har funkat bra. Kan ju inte låta bli att önska att det ska gå att vaccinera bort i framtiden.

Sagolika
0

En luftrenare är kanon också. En sån har jag.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=818929

http://allergier.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=a0eafc33-8026-43f8-8e80-013e4f2f0c37

Fler trådar där de hyllar Petal Cleanse.

Mainebusters
0

Barn kan utveckla astma om man fortsätter att utsätta dem för allergener. Det hände mig. Mindre trevligt.

Silvestris
0

Jag vet att man kan klara sig bra trots att man som allergiker har kvar katterna. Jag är själv allergisk och jag har katter. Min allergi har mer eller mindre växt bort, men jag var tonåring när min allergi utvecklades så jag kunde vara med och bestämma hur vi skulle göra med djuren. Vi kom överens om att försöka men morsan var klar med att om jag mår dåligt åkte katten oavsett vad jag tyckte. Som vuxen har jag sedan kunnat välja själv.

Som morsa själv tycker jag att hon var väldigt förståndig. Med så pass små barn som TS har ska man dock inte låta dem vara med och bestämma, de är inte kapabla till att ta sådant ansvar. Då får man som förälder ta besluten åt dem. I min åsikt är det ansvarsfulla att flytta på katterna från hemmet, oavsett vilken grad av allergi det handlar om. Du vet inte om just ditt barn kommer bli sämre eller växa ifrån allergin.

almira
0

Jag tycker att det är en jätte bra idé att bygga ett litet hus åt katterna. Ja! Det är kanske mindre trevligt att ha katterna där. Men det är bättre att ha de där än att omplacera de och inte veta hur katterna har det.

Arinya
0

jag är överkänslig mot  katter och har katt men använder mig av något slags cortison nässpray  vet inte om de funkar mot kattallergiker?

Silvestris
0

Kortisonnässpray lindrar allergiska besvär i näsan hos kattallergiker också. Kortisonsprayer är dock inte något man bör använda under längre perioder. Långvarigt bruk kan paja slemhinnorna i näsan och även angripa skiljeväggen mellan näsborrarna.

coffinbanger
0

Om jag inte är helt ute och cyklar nu så finns det väl allergisprutor och medicin som man kan ta för att få allergin att försvinna?
Vet att det var på tal för ett år sedan när jag flyttade hemifrån och vi skaffade katt. Jag kände av pälsdjur då jag under min barndom/tonår inte varit i så mycket kontakt med fluffbollar. Läste då om att det fanns sprutor som gjorde att man blev av med (?) allergin, eller i alla fall blev symptomfri.

Lycka till! :)

asmaa
0

Joo det finns något sorts "vaccin" mot allergi, men de har ju oxå bieffekter, så det är kanske inte den bästa lösningen på ett sånt litet barn..

Eftersom katterna går ute mestdels på dagarna (är det så även på vintern) så lär de ju inte lida av att bo i huset.. Som sagt, inte det lättaste att omplacera katter, varken känslomässigt eller att hitta någon som man vill lämna sina katter hos.. Och det där med att utsätta sig för det man är allergisk mot, kan faktiskt funka.. De finns ju en ny sorts metod som de håller på att testa lite smått, tror ej det nått ut så mkt än, då man doserar in små mänger av allergenet och ökar doserna succesivt som ska ta bort allergin, och jaaa för vissa funkar det ju att utsätta, men för ett litet barn är det kanske inte heller en bra lösning.. Man vill ju inte utsätta sitt barn för massa sånt, så kanske ni kan  testa med huset om de visar sig att det är den utvägen det går, sen vet man ju aldrig hur det kan bli i framtiden.. Kan ju mycket väl hända att era katter kan börja komma in igen om några år

susdus
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för alla kloka åsikter o tips!!

Känner att jag lärt mig en massa om allergin OCH fått bra tips för att våra tre katter ska må så bra som möjligt.

Nästa vecka ska vi röja på tomten o börja med grunden. Sedan får vi se om/när missarna får flytta ut..

Känns ändå som ett bra alt.för att vår familj ska få behålla alla sina medlemmar. Jag kan ju lika gärna läsa kvällsboken i stugan som här i tv- soffan o det kan ju tom. innebära att våra katter får mer "egentid" med matte o husse =)

Felix tackar för omtanken o kommer med en blomma till er alla.

Suskiv
0

Som vuxen/tonåring kan du avgöra om det är värt att acceptera besvär för att kunna behålla katter, men små barn kan inte ta det avgörandet och ska inte utsättas för det de är allergiska emot. Mediciner tar inte bort reaktionerna, de tar bara bort symtomen. Kroppen fortsätter att gå på högvarv utan att visa reaktioner om man medicinerar mot allergin. Men efterosm kroppen fortfarande reagerar så riskerar man inte bara att allergin ska bli värre med bla astma, det finns även en stor risk att det utvecklas till ännu fler allergier. Vill du verkligen dömma din dotter till multiallergi för att kunna behålla katterna? Tror du hon kommer tacka dig i framtiden om hon utveklar astma och fler allergier för att du valde katterna framför henne.

Det enda vettiga alternativet är att omplacera katterna. För barnet måste gå först och så länge ni har daglig kontakt med katter kommer ni dra med allergenerna in i hemmet och utsätta henne för dem. Det är vanvård att utsätta barn mot det de är allergiska. Vanvård är straffbart.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Tizzla
0

#29 Jag tänkte också på det där med att dra in allergener även om katterna bor i ett eget hus…men det går ju faktiskt att byta kläder, duscha, eller vad som behövs. Vet en veterinär med allergiska barn, hon är noga med klädbyten när hon åker från jobbet…och det fungerar.

TS Kan nog vara värt att kolla upp Nasaleze som någon redan har tipsat om! Här är den första sidan jag fick upp när jag googlade, det finns garanterat mer att läsa om man letar! Kortfattat så gör det att allergenerna inte kommer i kontakt med slemhinnan och därför kan de inte orsaka någon reaktion. Inga biverkningar heller. Läste om detta för några år sen när det var nytt och konstaterade att det var värt att lägga på minnet, även om jag inte har några allergier.

Förresten tycker jag det låter som en bra lösning med ett eget hus till katterna. Bara de får sällskap i sitt hus så är det ju perfekt att de kan bo kvar i sin trygga miljö hos människor som älskar dem! Problemet blir kanske att hålla barnet från katthuset?

Silvestris
0

Sjukvården erbjuder inte hyposensibilisering (som "vaccineringen" kallas) till kattägare. Den erbjuds endast till kraftigt kattallergiska människor som 1) inte har katt 2) har allvarliga problem i vardagen.

Man kan antagligen ljuga till sig en behandling men då kan man tänka på att man stjäl någon verkligt behövande allergikers plats.

Dessutom är behandlingen väldigt påfrestande och ingenting barn bör utsättas för om det inte är absolut nödvändigt.