Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1562 ggr
almira
0

Intressant att veta

För oss kattägare är katten antingen "han" eller "hon". Men för andra som inte äger några katter är en katt "den".

t ex Kattägaren säger så om sin katt , "Hon är jätte kelig." Flört

Medan en som inte äger någon katt uttrycker samma mening på följande sätt: "Den är jätte kelig" dvs. katten. Obestämd

Vad brukar ni säga? tänker jag rätt eller sitter jag och inbillar mig saker och ting som inte stämmer?

spiritedaway
0

Nja jag vet inte. Snarare så säger man väl den om man inte vet om det är en hon eller en han.

goldenmatten
0

Säger som #1

Men jag tycker de flesta säger nåt i stil med "vilken kelig katt! Är det en kille eller tjej?".

Josefa
0

En katt är en "den" så länge man inte vet könet på den. Precis som en valp eller en människobebis eller vad det nu är.

godisgrisen
0

Jag tror det är lite kulturellt. Personer som är stora djurvänner och vana med djur säger troligen aldrig den om ett djur de vet könet på. Folk som saknar djurvara och inte är vana att se djurens personligheter slarvar säkert/gör det lätt för sig och säger den om alla djur.

Personligen skulle jag aldrig säga den. Vet jag inte vad det är för kön på djuret blir det han eller hon. För mig är det nedsättande att kalla djur för den men jag är medveten om att alla inte tänker på det på det sättet.

Fridoliin
0

Jag säger "den" om jag inte vet könet, men oftast om det kommer fram någon katt när man är ute o går så blir det väl oftast "sötnos" el. dylikt ^^

/Frida

Medarbetare på Sång.ifokus.

Stå på dig, annars gör någon annan det.

Josefa
0

Vad säger du om en människobebis du inte vet könet på?

Man säger väl typ "Vilken söt bebis. Akta så den inte trillar ur vagnen" och inte "Vilken söt bebis. Akta så inte bebisen trillar ur vagnen". Jag ser inget nedsättande i det. Då är det värre om man säger han istället för hon om det nu är en hon. Samma gäller andra djurslag. Tycker jag.

almira
0

#1 Men jag har en anledning bakom mitt påstående. Det är nämligen så att bland mina vänner finns det två som inte verkar vara särskilld intresserad av katter. Alla vänner anser katten som "hon". Men trots att de två vännerna vet könet på katten verkar det inte göra något skillnad för de och katten är alltid "den", änligt de alltså.

#4 Jag instämmer med dig.

almira
0

#4 jag kan instämma med dig. Det är kanske inte direkt neds'ättande . MEN det verkar finnas någon skillnad mellan de som älskar djur och de som inte gör det

kattassen
0

Jag kan hålla med om att många inte bemödar sig med att omtala katten som hon eller han utan det. "Det" är visserligen könsneutralt och används givetvis där könet är okänt.

Men - jag hör också många som använder "det" även om man vet att det är t.ex. en hona. Trist och lite nedlåtande tycker jag. Återfinns oftas bland machogubbarFlört…(förlåt, hoppas inte jag blev missförstådd och trampar någon på tårna, men det tycks ibland svårt för en del i synnerhet män, att bli så nära en katt att katten tilltalas med sitt namn eller kön)

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

[Thiah]
0

Har en jobbarkompis som kallar sin hund för den. Hon säger typ "jag gick ut med den igår. Den fick mat". Ibland säger hon hundens namn men väldigt ofta den. Tycker det är otroligt nedlåtande och okänsligt om du vet djurets namn eller kön.

almira
0

#9 Hehehehe! Jag har det inte svårt trots att jag är ju en man.  Tystsnarare tvärt om.  en av mina vänner är en kvinna som inte är särskilld intresserad av katter. Och det kan man se i hennes ansikte att hon verkligen sträver efter att visa sig intresserad av katten.

almira
0

#10 Jaaa! det är ju det jag försöker säga. Vissa (i synnerhet de som lider av kattfobi) inte anser en katt som "han" eller "hon" utan som ett föremål. Ganska otrevligt. Obestämd

kattassen
0

#11 Jodå detta återfinns naturligtvis hos båda könen, kanske lite orättvist uttalat från mitt håll. Men jag (hm kanske för att jag är kvinna då) mest märkt av detta från män, alltså även män som har katt i familjen själva. Hustrun talar varmt och gulligt om lilla katten medan mannen verkar som han försöker ursäkta sig att han verkligen gillar katten och då blir det tvärtombeteende. Lite tuffa stilen, omtalande såsom kattfan osv.

Men tjejer är säkert likadana åt andraCool

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

almira
0

#13 AA! Jag instämmer med dig att män inte regerar på samma sätt som kvinnor när det gäller familjenskatt. Jag kanske kan starta en ny tråd om det också. Det är intressant att veta vad kommer dessa skillnader mellan kvinnor och män beteende när det gäller familjenskatt.

Angående detta har jag en egen teori.
Jag har det ibland svårt att älska min katt/utrycka mina känslor om katten, inför andra vänner (mänliga). Det anses egendomligt att man har en katt och älskar den (änligt män), vilket jag har det oerhört svårt att fatta.