Kattattack, ersättning, lagen??
Hej hallå! Hundägare i behov av råd!
Har sen en tid tillbaka bekymmer med nyinflyttade katter och skulle behöva råd kring lagen om just katter. Som hundägare är man ju naturligtvis mer insatt i hunddelen…
Nyinflyttande katter, 4 st i storlek STOR. Smyger sig på, kryper ihop och lägger sig i den där typiska "snart kastar jag mig över råttan"-positionen var gång jag passerar med mina hundar. Nu har de även börjat göra "hoppet" ut på vägen mot hundarna. Ibland ensamma, ibland flera stycken.
Jag har ett rent helvete med detta! INTE för att jag är orolig för mina hundar, de är kattsäkra och bryr sig inte för fem öre. Inte heller skulle de göra något om katterna hoppar upp i ansiktet på dem (detta har hänt, dock med leksugna katter), däremot är jag RIKTIGT orolig för vad KATTERNA vill/kan göra med mina hundar!
Har därför kikat på vad lagen säger och lite googlande har gett mig följande:
- kattägare är inte ersättningsskyldiga om katten orsakar skada
…stämmer detta?Och varför är det isf så?
I mitt huvud är detta helgalet - om min hund skadar någon får jag stå för skadorna, självklart!, men om min katt skulle göra det behöver jag, enligt lagen, inte bry mig alls alltså… VA?
Jag ska alltså stå för skadorna som min hund FÅR, för att någon annan inte kan hålla koll på sina katter???
Hur går detta ihop med det strikta djurägaransvar man har, som både katt- och hundägare? Katterna orsakar ju skada, det måste ju ändå vara ett lagbrott??
Och, vad gör/kan jag göra om det smäller till rejält nästa gång, vilket lär bli ikväll? Är "självförsvar" något som håller rent lagligt om katterna attackerar? JAG vill ju inte få problem, men tänker inte heller gå med på att hundarna får stryk. Och då är ju inte planen mer än att hanndgripligen plocka upp och kasta iväg alternativt ta katten till ägarna, inget dödande eller skadande eller så alltså.
Vad säger ni, vad kan jag göra? Och, vad skulle ni göra om det var era katter? Tar dessa ägare sitt ansvar genom att låta katterna göra så här(satt 7-8 meter bort nu för en timme sen då en katt hoppade ut mot oss…)?
I övrigt har vi + grannar också dessa katter i husen, rabatterna, vaktandes kring dammen, sittandes under fågelbon och ja… andra katter lär sig snabbt att luktar det hund så är det dumt att gå in på den tomten men dessa… på tomten används vattenslang alternativt bollkast mot staket. Effektivt och ingen faraför katterna, men är hundarna ute riskerar ju de fortfarande att få stryk!
Strikt ägaransvar gäller tyvärr inte för katt. Det är bara hund det gäller. Miljödomstolen har även fastställt att katter har rätt att gå lösa ute såvida de inte utgör en sanitär olägenhet och det vill till att det är fler än en som anser att katterna utgör en olägenhet.
Dock kan jag inte tänka mig annat än att kattägarna är skyldiga att betala skadestånd om de förstör din "egendom" dvs. hundarna.
Skulle det ske skulle jag i ditt läge gå till grannen och visa upp skadan katterna orsakat samt lämna en faktura på veterinärräkningarna (även för resor). Sedan skulle jag polisanmäla grannen först och främst för skadegörelse (detta om h*n inte vill ersätta skadorna) och i andra hand för bristande tillsyn (vilket inte lär betyda ett smack eftersom det som sagt har fastställts att katter får gå lösa som de vill).
#1 Men denna del då?
"Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter."
Att de går lösa är inga problem alls för någon här. Vi har mycket katter här, även förvildade sådana, och det är trots allt mer land än stad. Det finns ju också lösningar, vattenslag osv som även används på annat vilt. För min del får gärna hundar gå lösa också, och kor, hästar.. ja, allt. Det är just det där med tillsynen, den måste väl brista då katterna orsakat skada? Oavsett om katterna gått lösa som de vill eller suttit i knät på sin ägare eller vad som så måste ju ägarna få stå för skadan katten orsakat? Känns jättefel att kattägare inte är ersättningsskyldiga, finner i vilket fall inget om det skrivet i lagtexten…
Näe, jag förstår inte varför det är så här.
Ägarna kan räkna med att jag stövlar in med skadade hundar och den/de skyldiga katterna i nävarna, katterna utgår ju från hemmet och ägarna är alltid hemma. Bildbevis, fakturor och så vidare kommer gå till dem och även polisen, frågan är ju bara om jag själv kommer få stå för kalaset trots allt… Vettetusan vad det finns att gå på, rent lagmässigt.
Ha en vattenspruta med på promenaderna, när katterna närmar sig så ge dom en dusch. Förhoppningsvis kan det verka avskräckande så de håller sig undan, och så småningom kan lämna sprutan hemma.
Ja, det är märkligt. Jag håller med, men av någon anledning har tillämpar man lagen om tillsyn av hund och katt olika. Man har tolkat det som att det är "med hänsyn till deras natur" som gör att just katter får gå lösa och då inte med riktigt samma tillsyn som krävs över hundar.
Ersättningsskyldiga tror jag absolut att kattägarna är om katterna förstör egendom, det kniviga brukar dock vara att bevisa vilken katt som gjort vad…
Hundägare får be veterinären göras dna-prov från såret, då, så att rätt katt kan matchas till attacken….
Susanna

Det som förefaller lite märkligt för mig är att katterna verkligen skulle gå till attack helt oprovocerat. Vi har bott i radhusområde i över 20 år tillsammans med områdets hundar och katter som bott här till och från. Jag kan nog säga med 99% säkerhet att jag aldrig har hört talas om den kombinationen - katt anfaller hund. Däremot har jag sett åtskilliga hundar som varit lösa och jagat skiten ur katterna upp i träd och in under bilar etc.
Jag tror nog att katterna (trots deras anfallandeställning) inte hoppar på hundarna oprovocerat så länge hunden inte jagar på katten.
OM detta trots allt skulle hända blir ansvarsfrågan svår att bevisa. OK om man skulle kunna fånga katten precis i händelsen och att man direkt får tag i ägaren - men annars kan det bli kärvt. Hur man tolkar lagtext är inte enkelt.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
#6 där håller jag inte med för jag vet fler episoder där katter attackerat både djur och människor oprovocerat…
S*Winsnes Wilda

#7 Ja det finns säkert sådana fall, jag bara berättar min erfarenhet av livet i ett bostadsområde där många hundar och katter går ute, och mönstret jag har kunnat se (under våra många år här) är att inga katter har jagat hundarna utan där det varit incidenter är när hunden varit lös och dragit iväg efter katterna.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Av alla de katter jag mött ute med hunden har de flesta sprungit iväg när vi kommit för nära.
En katt var tuff nog att komma fram oc gosa med mig. Endast en katt här i området undviker jag, men det gör jag även utan hund.
Den katten har flygit på mig helt oprovocerat, och ser rött när hunden är med.
Även jag tycker att vattenpistol är det enklaste och antagligen mest effektiva medlet! (Har använt mig av det på hästar förr - inte ett dugg ont, men väldigt effektivt vid fula vanor!)
Hakuna matata!

Jag tycker att du skall prata med kattägaren o säga vad dennes katter gör, så de är medveta och att det en dag kan komma en vet räkning om det skulle gå så långt.
Kanske katterna är vana vid hundar o tycker det e kul att busa med dem o de försöker att göra detta med dina hundar. Min mammas katt o hennes hund leker på detta viset men kattens klor är aldrig ute.
Kanske ägaren skall bygga en kattgård som katterna kan vara i om detta blir värre?
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
#3 Jo visst är det en idé, men samtidigt ska inte jag behöva göra ägarens jobb. Jag ska inte behöva bära med mig en vattenspruta under varje promenad de närmaste 20 åren och mer därtill beroende på hur länge katterna lever, om kommande katter tar efter och hur länge de/vi bor kvar. Vi är dessutom inte ensamma i området utan det bor mycket hundar här och alla är inte lika dum-vänliga som mina - så har de "tur" åker de på mitt kast - har de otur åker de på någon av grannarnas hundar och de blir en god middag….
Och utöver det så har jag ingen lust att förstöra den träning jag lagt ned på att få och behålla mina hundars kattsäkerhet. Att spruta vatten på en katt i det läget kommer ge en reaktion hos katten och den kan göra att mina hundar i fortsättningen upplever katter som något att "ogilla". Så Nej tack!
Näe, det där ser jag som ägarnas ansvar - att uppfostra och sköta om sina egna katter! Det är ju trots allt ett ansvar de har skaffat sig i och med kattköpet, och bara för att de är utekatter betyder det väl inte att de kan låta katterna härja omkring hur som helst och låta andra ta hand om uppfostran? Ingen tanke på att katterna kan ta skada i alla fall…
#5 Det ska jag absolut göra! Kan ju vara möjligt att få ihop det… Jag har dessutom börjat ha mobilen i filmläge när jag går förbi, så jag snabbt kan spela in om något skulle hända…känns säkrast så! Man vet ju aldrig hur ägarna reagerar heller…
#6 Jag har bott här i 20 år, med mängder av hundar och ännu fler katter av alla de slag och precis som du säger är det nog alltid åt andra hållet - hundar som jagar katter (fast, där lägger jag allt på deras ägare som inte lärt sina hundar vad som gäller, alternativt inte tar sitt ansvar! Usch och fy!). Men vi har haft en katt över oss en gång tidigare - då handlade det om vildkatt med kattungar som vi lyckades gå emellan utan vetskap, och enligt mamma katt alldeles för nära hennes ungar. Ingen rolig historia!
Och även i detta fall är det attack som gäller! Jag tvivlar inte en sekund, därav min oro. Och, jag förmodar att det som provocerar är något så simpelt som att vi är för nära deras hem…? Tyvärr har deras hem blivit större och större nu, de går gärna efter en bit, till en viss gräns som blir allt längre och längre bort.
Hade hundarna visat något som helst intresse för katterna hade jag ju också förstått att de gjort som de gör. Men nu handlar det om två hundar som går med nosen rakt fram och inte ser katterna alls. De kommer springande när de ser oss, lägger sig bakom buskarna och väntar.
I vilket fall är det just ansvarsbiten som oroar. Riskerar att bli ord mot ord och det är ett omöjligt läge! därav det jag nämnde ovan - filmläge i beredskap på mobilen OM det skulle bli tjaffs redan på plats.
#10 Se svar till #3
#11 De BÖR vara medvetna om detta, sist så stog de ju som sagt inte många meter ifrån och det ska till både dövhet och Blindhet för att de inte skulle ha märkt av situationen… själv hade jag två hundar och fyra katter att hålla reda på varav endast två jag såg och ena flög på oss, och så väntade jag in ägarnas eventuella reaktion, man hoppas ju att var ägare tar hand om sitt eget djur. Men, inget alls!
Händer det däremot igen och ägarna finns i närheten ska jag försöka mig på att få dem uppmärksamma på vad som händer. Det hjälpte visst inte att jag sist, högt och tydligt, sa åt katten att det var bäst att den stannade där den var och lät bli om den inte ville bli frukost…
Ska också föreslå kattgård - det var ett riktigt bra tips faktiskt!! Har inte tänkt på det själv, men å andra sidan har de alla möjligheter att göra om hela sin baksida till kattgård om de vill - och en inhängnad på…50-60 kvadratmeter kan väl inte vara så illa? :)