Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 6470 ggr
iiichigo
0

Skrikande kattmamma

Hej alla kattfolk :)

Vi har en katthona här hemma som för tre veckor sen fick tre kattungar. Nu har hon börjat purra och jama hela tiden, nästan som att hon ropar på ungarna, fast de struntar gladeligen i henne nu när de börjat utforska hemmet på egen hand.

Är det någon som har någon aning om vad hon pysslar med?
Hon har inte ont någonstans, utan verkar mer lite strirrig ..

Tänkte fråga om någon hade liknande upplevelser innan jag ringer vet.

Otroligt tacksam för svar! :)

Hälsningar Astrid :)

MonicaLagerquist
0

Har hon inte börjat att löpa igen då?

Stolt ägare till tre La permer

tuska
0

Löp på G ?

Kattmammor diskuterar med många läten när de pratar med sina ungar, en oro finns även hos mamma katt när ungarna börjar att utforska världen.  Hon ska lära dem kissa på lådan, äta av maten som bjuds mm och då ska det pratas och lockas

Hawknestgrove
0

tror också att det kan vara nytt löp…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

blondifire
0

sen pratar kattmammor m sina ungar oxå. min ena hona låter precis som hon gjorde m sina bebbar nu när hon tar hand om yngsta tjejen hemma…

S*Winsnes Wilda

Hawknestgrove
0

ja det kan vara antingen elelr…..

iiichigo
0

Hej alla :)

Hon är inte så kelig som hon var när hon löpte i våras. Då märkte man verkligen skillnaden, för vår dam är inte den som slösar med goset ;)

Så det hon gör nu är helt enkelt att hon purrar.

Sen så är det väl svårt om hon inte varit ute, om hon nu skulle börja på ett nytt löp? vore ju otroligt opassande om hon nu har satt igång att göra det ..

Dock matar hon dem fortfarande regelbundet, så mjölken finns ju kvar i tuttarna - då borde det väl inte vara löp?

tuska
0

Jodå  löpa kan dom allt göra fast dom diar ungar.  men går hon å purrar tror jag hon lockar på sina ungar.

Mison
0

kan lägga till, att mamma katt ofta kan börja löpa omedelbums efter sina ungar, så det är inte helt omöjligt.. hon behöver inte komma ut för att börja löpa

mitt tips är, att hålla henne inne, och boka tid hos vet för kastrering vid lämplig tid..

visst kan hon prata med sina ungar också, och det är ju faktiskt superjuvligt att höra, men boka du tid för kastrering…

lycka till med ungarna..hoppas du hittar fina hem till dom som dom verkligen förtjänar…

Alla djur behöver någon som bryr sig!

annzoo
0

Definitivt ett löp på G…har du otur kommer hon att bry sig lite om ungarna då…hett tips att börja ge henne p-piller…

Cazzos
0

Sätt en hand längre bak på ryggen och om hon lägger sig ner och viftar med rumpan i vädret så löper hon säkert.

Om du inte planerar en ytterligare kull så får du kastrera/sterilisera henne.

Vet inte om man borde kastrera/sterilisera mammor när de fortfarande diar..? Men som annzoo sa, du kan ge henne p-piller.

tuska
0

Inte helt fel att ge p-piller tills ungarna har flyttat, det är besvärligt med op-ärret och inget som jag rekomenderar innan de flyttat. Det kan bli så sårigt när ungarna är där och trampar, vet det efter kejsarsnitt.

Cazzos
0

#11 Är det därför inte så bra att kastrera mamma-katter när de fortfarande diar?

Vad ger p-piller för effekt? Lugnar det ner mamman eller dämpar det löp-lusten?.. är lite okunnig men ja glär mig! Hihi :P

tuska
0

P-Piller gör att de inte kommer i löp, men kan fortfarande bli våltagna av en hane och bli dräktig. Av pillrena bjuder dom inte ut sej och din katt kommer att ägna sej åt sina bebisar.

Om du är säker på att hon löper kan du avbryta löpet med att ge en tabl 3 dagar i rad seda 1 tabl. i veckan fram till kastreringen.

Hawknestgrove
0

ja jag tycker nog att du bör hålla henne inne alternativt kastrera henne illa kvickt. Elelr ge ppiller i 4-5 veckor. Du kan ge som tuska föreslår och sedan kastrera. För det är väldigt vanligt, att utegående katter löper och mer eller mindre får kull på kull.

iiichigo
0

Kastrera ska vi göra. Men väntar med det tills ungarna slutat dia och käkar fast föda. :) Det känns änna bäst så.

Och löper gör hon inte. För hon reagerar inte om man "löp-klappar" henne. Och när hon löpte i våras så höll hon ju på heeeeela nätterna, och skrek så att vi vaknade av det. Sen så tar hon hand och ungarna och matar och tvättar dem.

Men tack för alla svar! Skönt att det bara var vanligt prat från hennes sida :)

annzoo
0

#15 kan ju vara förlöp också? mina börjar snacka mera ca 1v innan löp…

iiichigo
1

Tror inte det. Hon förlöpte inte sist och nu har det lugnat sig. Nu låter hon så bara när ungarna är ute och hon pratar till dem för att de antingen skriker eller för att hon vill att de ska prata lite med henne.

Så ingen fara :)

Men tack alla för svar och feedback! :)