Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2920 ggr
paow
0

Elak mot kattungen?

Fick idag hem den efterlängtade kattpojken. Men det uppstod ett problem när han skulle träffa vår 1 åriga hankatt, Edwin. Från början var han lite osäker, han ville inte att den lille kom så nära honom, men tillslut gick han fram och nosa lite. Men så plötsligt började han trycka ner kattungen och jag hann inte riktigt se om han bet honom men både fräste iallfall och jag knuffade bort Edwin. Jag anar att det är något med "revir" och att Edwin visar vem som "bestämer" ? Men hur ska man få dem att kunna accp varandra? för jag tror ingen har hjärta att låta den äldre beete sig hur som hellst mot den yngre.

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

oh-la
0

tyvärr är det nog bara att bita ihop och låtsas som ingenting. lägger man sig i som människa gör man ofta bara saken värre och mer utdragen, tyvärr. risken med att lägga sig i är att man fördröjer "platssättandet" vilket slutar med rena slagsmål. din gamla katt måste göra helt klart för den nya vem som bestämmer. katter har ju en lite egen familjesyn eftersom de i grunden inte är flockdjur.

så länge som det inte blir slagsmål ska man inte lägga sig i. det brukar ta ett par dagar innan de är sams, och de behöver de där dagarna för att känna på varandra.

paow
0

#1 jo jag förstod att de hade men det och göra, men usch vad dåligt man mår av att se på. Hur ens charmiga katt blir ett monster mot den nya :p Men jag går göra som du säger, så det blir gjort. tack för svaret!

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Man får så ont i magen när man ser det men som Oh-la säger så måste man låta det ha sin gång. Man kan ju se så det inte går totalt överstyr men annars får man bita sig i läppen och se på. Vi har alla med fler katter varit där och det kommer ordna sig. Sen kommer de då och då för resten av sina liv göra om lite med. Två av mina ranglägsta "spöar" varandra lite en vända var vecka ibland….nån tuss kan yra men inget värre än så

paow
0

Precis, första gången för mig så jag var osäker hur jag skulle göra. Ser värkligen hemskt ut när den stora katten bitar tag i den lilla. Så ingen mening och skuta upp det hela. Tack änu en gång för era ord, det har varit till hjälp!