6 veckors kattunge
För några sommrar sedan såg man till 1 svart katt uppe i området där jag bor, efter ett tag kunde man konstatera att hon var vild. Hon fick kullar på kullar och man försökte fånga in henne under hela den sommaren, det fanns en tjej här som tog rätt på några kullar. Men katthonan fick man som aldrig tag på. På vintern såg man knappt till henne och tillslut tog man för givet att hon hade svält eller frusit ihjäl. Men så blev det sommar igen och man började se till henne igen, och även andra vilda svarta katter, och kullar börjde dyka upp igen. Så då tog man till en annan taktik. Man satte upp burar för att få in dem, och när en katt fastnat i buren, sköt man den. Det pågick ett tag i smyg det här, innan hela byn fick reda på att man sköt katterna som fanns i burarna. Vilket inte bara vart vildkatter. Det startades som ett "krig" och kattmänniskorna gick ut i skogarna och förstörde burarna medans de som ville få bort vild katterna satte upp nya. Förra sommaren var det som över, man såg inte längre till de här vildkatterna, vilket var mycket den här tjejen som tog rätt på dems förtjänst. Men nu i mars såg man till en vild katt igen, det sägs att de är en gammal gubbe som dött och lämnat katten efter sig. Så i maj hittade en kille massa kattungar under sitt garage. Eftersom att det är en by vi bor i är det lätt att säga om det är en vild katt eller inte, då man har koll på om sin katt har ungar osv. Man såg även den där svarta katten gå under garaget ett tag, killen visste inte vad han skulle göra men försökte få tag i dem. Men ungarna är skygga och långt in under garaget. Nu i morse fick jag ett samtal av min kusin som berättade att man hittat kattmamman överkörd. Och att kattungarna varit borta, men man hade fått tag på 1. Min kompis hade fått tagit "ansvaret" över ungen, då ingen annan ville. Från början ville man ta bort den. Men min kompis hade tagit med sig den istället.
Hur ska hon göra?
Tjejen som tagit hand om kattungar förrut trodde den var omkring 6 -7 veckor.
En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.
Din kompis bör ta kattungen till veterinär för undersökning och kolla upp om den behöver vård och behandling, t ex om den har mask, skabb, är uttorkad. Sedan behöver kattungen värme och mat och omsorg, gärna hos en kattmamma med ungar så att den får lära sig att bli katt och få sällskap av syskon. Hör er för och se om det finns någon kattmamma som kan ta emot ungen tills den är 12 veckor. Då kan din kompis ta tillbaka ungen.
Det är också viktigt att alla tar sitt ansvar och kastrerar och id-märker sina katter innan man släpper ut dem. Det är det enda sättet att förhindra att nya förvildade katter tillkommer. Om du går in på www.kattstatus.se finns flera artiklar om det här.
Och försök att fånga in resten av kullen, annars går de en grym död till mötes.

De flesta katter är märkta, antingen tatuering i örat eller chipade. Jag har kastrerat min hane och ska kastrera den kommande pojken också när rätt ålder är inne.
Jo, tills vi hittar en kattmamma som kan ta hand om ugnen, vad ska hon ge honom för mat? Hon har tid för vet på Torsdag tror jag. Men han måste äta tills dess. Vad kan man ge honom, och ifall de skulle ta längre tid att hitta en kattmamma till honom, kan sällskap från en annan katt duga? Ifall min kompis skulle ha en katt hemma redan, eller måste det vara syskon och katthona?

Tänkte på "Anderssons välling" skulle den funka? hur ofta isåfalll?
Köp mjölkersättning för kattungar på apotek eller djuraffär. RC har också torrfoder som man så smått kan börja ge till kattungar från 4 veckors ålder.

#2 jo vi ska försöka, ingen vet riktigt hur många ungar det är, men killen som äger garaget tror det rör sig om 3-5 ungar, då han sett minst 3 st iaf.
#5 ok tack.
är den 6-7 veckor så kan den äta fast föda. så blötmat bör funka ganska bra och som komplement kan ni ge mjölkersättning från apoteket… låt dem även ha en skål med färkt vatten framme:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

mjölkersättning, är det någon speciell då? alltså avsedd för djur?
ja för djur. Men är de så pass, så kanske du bara behöver lite grann. De ska ju så smått vänjas av med mjölk ändå. Hoppas ni får tag i de övriga
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Finns det på apoteket? Alltså mjölkersättning för djur?
Oh ja!
#10 Ja, KMR har jag för mig att det heter…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
KMRs mjölkersättning kombinerat med fast föda är lämplig mat. Även fast så små kattungar visserligen äter fast föda är mjölken (när mamman finns kvar) fortfarande en viktig del i kosten så kattungen bör få mjölkersättning.
Rå köttfärs brukar vara snällt mot magen och bra att börja ge. Om kattungen verkar duktig på att äta går det att introducera annan mat relativt snabbt.
Ersättningen kan antingen ges i separata måltider i flaska eller blandas i maten. Det går självklart att kombinera.
Kattungen bör avmaskas mot iaf spolmask tämligen omgående eftersom den har bott ute med sin mamma. Banminth går bra att ge.
Hur har det gått?
Ni borde berätta för de som skjuter katter att det inte hjälper. Det som hjälper är att kastrera katterna så att det inte blir fler.

Igår kväll hittade man 2 ungar till, och i dag var min kompis hos vet med dem, de ska avmaskas och en av ungarna hade ögoninflamation, annars värkade allt okej. Hon hade även frågat efter mjölkersättning hos vet, men de hade bara för upp till 6 v, och ungarna är ju ganska prevcis 6 v, men hon hade tagit det ändå det är ju bättre än ingeting.
Hon fick i råd att tvätta öronen åt dem med ett öron medel "CARE" tror jag det hette, sen hade nån unge ett sår vid nacken som skulle tvättas med en sårspray, "Fyra Ess sårspray" hade hon köpt. Jag har inte hunnit prata med henne så mycket, men det här är vad jag vet i nuläget.
oj så fint att ni gör så mycket för dessa små…..

Man gör vad man kan, även om det är min kompis som sköter de hela, jag hjälper bara med pengar och om hon skulle behöva något. Vi har hittat hem åt en av ungarna, när det är 12 veckor hade vi tänkt. Känns som om det är bättre det får vara tillsammans och friskna till ordentligt innan de flyttar. Min kompis har bestämt sig för att behålla en, ev 2 ifall vi inte hittar hem åt den.
ja, även om de ingen mamma har, så behöver de varandra fram tills de är 12 veckor. Men ni kan ta fina bilder snart och lägga ut annons på Blocket. Så folk kan tinga. Ta i så fall handpenning på en hundring och ta minst 300 för katterna. Ta gärna 500 om ni har fått iväg dem till vet för koll och vaccinering. och locka med en liten slant till återbetalning om de kan visa upp att katten är kastrerad innan 6 månaders ålder. Vi ger åter 150 kr på våra. Bra morot.

Jo, jag kan som inte bestämma så mycket då min kompis har det största ansvaret för dem och tar hand om dem. Men jag ska absolut prata med henne och berätta osv. Hon har iallafall bestämt att hon ska vaccinera dem innan de säljs, och hon kommer inte sälja till personer som inte kommer kastrera dem, hon kommer ställa upp på att betala hälften av summan av kastreringen. Min kompis brinner för katter, och har aldrig haft chansen och ha en egen pga hennes föräldrar inte tillåtit henne. Men så fick hon chansen nu med dessa kattungar.
jättetoppen. OCh vill du så pma mig så kan du få en wordfil med de avtal som vi skriver. juridiskt bindnande? Nje, men det är egentligen inga avtal om man ska dra det i långbänk.

Jag pratar med Amandra, min kompis, och låter hon bestämma allt sådant, hon kommer säkert vilja ha det. :)
gör det! jag får ta din vanliga epost adress, för pm här kan inte acceptera worddokument.

Hur mycket ska man ge en unge av KMRs mjölkersättning?
Det står bara att man ska blanda 2 delar pulver & 3 delar vatten, men hur stor mängd är lämpligt och ge? det är ju som sagt 6 veckor. Hur mycket ska var&en dricka? Och hur många gånger per dag?