Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1371 ggr
[aammE]
0

Har vi blivit lurade?

Jag och min sambo tog emot en katthane som enligt förra ägaren skulle vara vaccinerad, cipmärkt, kastrerad och försäkrad.

Men idag så löpte våran okastrerade honkatt (hon kommer från en vanvårdsfall och vi har ej hunnit kastrera henne ännu pga dålig kondition) och då satte han på henne! (Hon brölade och skrek som en tok, jag höll på att få en hjärtinfarkt!) Såg att han hade snoppen ute.

Vi har haft problem med den här hanen att han har pissat och skitit lite hur som, men vi antog att han inte har haft det så bra i tidigare hem (dessutom så har han varit dålig i magen).

Jag undersökte hans pung och man ser tydligt att det är två påsar/bollar, men det känns inte som att det är några kulor i pungen… Det känns inte som på min hankanin i alla fall.

Problemet är ju att dessa är sk "bondkatter" utan härstamning och jag är helt emot att avla på sådana. Vi kommer ju knappast att få dem sålda…

Vad gör vi?

Imasy
0

Min skogis har varit kastrerad i många år, men han försöker fortfarande sätta på en av tjejerna här ;)

Har du någon anledning att tvivla på att han skulle vara kastrerad?

[aammE]
0

#1 Har aldrig haft hankatt och hans gamla ägare är död så… Hon som vi fick honom av hade tagit honom från dödsboet.

Josefa
0

Kastrerade katter kan mycket väl para sig med löpande honor. Men det blir förstås inga ungar av det, såvida han inte är kastrerad alldeles nyligen, så han fortfarande har levande spermier kvar i ca 1 månad efter kastrering.

Har han inga kulor i pungen så är han säkert kastrerad om förra ägarna säger det.

[Gisele]
0

Du kan ju ta honom till veterinär för att kolla att han är kastrerad, för säkerhets skull.

Här är en artikel om katters om bajsar och kissar utanför lådan, om ni behöver hjälp med den biten.

[aammE]
0

#3, #4 Jo, han är kastrerad, pungen är bara en liten skinnbit eller så är han kryptochid, men hur som helst är han ju steril. Ska hämta hans papper imorgon.