Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1414 ggr
dagdrivarn
0

Något att begrunda!

Saxat från en hemsida som har hand om "hemlösa" hundar!

"Glädjande nog har vi fler personer som är intresserade av hund från oss än det antal hundar som vi får in för omplacering. Därför kan det ta lite tid innan du får ett erbjudande. Tråkigt nog kan vi inte heller lova dig att du kommer att få ett. Intresseanmälningarna är dock väldigt viktiga för att vi skall kunna skapa nya möjligheter för våra hundar - så välkommen med din egen anmälan. "

Vi alla och kanske framför allt de som önskar ta kull på sin huskatt bör läsa och begrunda detta noggrant. Vad beror det på att katthemmen är hysteriskt överfulla och vart man än vänder sig med en hittekatt så får man svaret att tyvärr vi har inte möjlighet att ta emot fler!!!

Medan man då på hundsidan uppenbarligern har fler hem än hundar!

Frågarn är VARFÖR!!!???

Lite statisktik på slutet:

1 200 000 - Antalet katter i sverige

100 000 - Antalet raskatter oavsett ras i sverige

Antal huskatter är alltså i runda slängar med stora mörkertal:

1 100 0000 (låter inte det lite väl mycket?)

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Hawknestgrove
0

ja du… HAde varit kul att få se motsvarande siffrror om hund i jämförelse, så hade det nog blivit ännu mer glasklart.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Norrbysa]
0

Lånar texten och lägger upp på facebook om de e ok. :-)

dagdrivarn
0

#2 Absolut… :)

S*Dagdrivarn Maine Coon

[Norrbysa]
0
ingann
0

Jag läste på Sveraks sida att det nu finns 1 300 000 katter i Sverige varav 13,4 % är raskatter (174 200 raskatterkatter)

Antalet hundar är uppe i 800 000 st varav 450 000 renrasiga hundar. I dessa 800 000 hundarna finns ca 124 000 hundar utan ägare medräknat. (källa SKK)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Hawknestgrove
0

JA då är det hela  lite märkligt… För om man ska tro på det, så är det fler hundar än katter, som inte har ett hem….

dagdrivarn
0

#5 Ja det kan nog ha ökat en del, förvånar mig inte…

Men det där med hundarna kan ju bara inte stämma, jag hittade texten på hundstallet och där skriver de ju rakt ut att de glädjande nog har mer hem än hundar så att det skulle finnas fler hemlösa hundar än katter låter ju helt vridet!

En annan hundsida jag tittade på hade EN enda hund från Sverige som de kunde erbjuda och ett antal spanska som de alltså tog in och gav hem här, så om vi har tillräckligt med hem för att erbjuda spanska hemlösa hundar ett hem så borde vi ju rimligen inte ha ett problem med hemlösa hundar???

S*Dagdrivarn Maine Coon

Hawknestgrove
0

ja verkar underligt……

ingann
0

#7 hundstallet är ju bara ett hem för hundar… det måste ju finnas fler runt om i sverige för jag har svårt att tänka mig att alla hundar körs till Stockholm…

Men så här står det iaf:

Antalet renrasiga hundar är 446 846 hundar och antalet blandraser/oregistrerade hundar är 75 777. Den totala summan är 522 623 hundar eller 65% av den totala populationen på cirka 800 000 hundar som man räknar med finns i Sverige. I detta antal har vi också räknat med de cirka 124 000 hundar som inte har någon ägare och placerat dem i det län som uppfödaren bor i.

Jag antar att SKK´s statistik bör vara lika tillförlitlig som Sveraks..

/Ingalill

dagdrivarn
0

Ska kolla upp detta, helt klart!

S*Dagdrivarn Maine Coon

ingann
0

/Ingalill

Hawknestgrove
0

ja för det verkar ju väldigt mysko, att det finns fler hundar som är hemlösa än katter.. för den officiella sifrran för hemlösa katter är ju ca 100.000.

Börjar undra över hundsiffrorna. 800.000 minus 522.623=277.377. Ursäkta men för mig stämmer inte nåt alls då…..ÄR det fler än jag som inte får ihop det? Alltså är det i så fall 277.377 hundar som saknar registrering? Eller?

ingann
0

#12 haha det har du rätt i:)  det blir ju en skillnad på 153 000…

/Ingalill

SaraC
0

#7 Nej, det stämmer ju inte eftersom det enbart är de hundar som Hundstallet har inne som de talar om Glad Som att ett katthem i Sverige skulle ha fler intressanter än katter inne, det säger ju ingenting om det verkliga läget om just det katthemmet har det.

När det gäller hundar är det ju även lite annorlunda än katter på den punkten att olika organisationer tar hit hemlösa hundar från andra länder hela tiden, så det är nog svårare att uppskatta siffror.

#9 När jag läser tolkar jag det som att siffrorna är baserade på ägarregistrerade hundar.

Det totala antalet hundar i Sverige beräknas vara omkring 730 000, enligt SCBs undersökning från 2006. Av dessa hundar är omkring 70 procent registrerade i Svenska Kennelklubbens hundregister och knappt 20 procent är blandraser. Övriga 10 procent beräknas vara renrasiga men inte registrerade i Svenska Kennelklubben.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

ingann
0

#14 Så tänkte jag också tills jag läste raden "I detta antal har vi också räknat med de cirka 124 000 hundar som inte har någon ägare"…

/Ingalill

SaraC
0

#15 Jo, men om du läser vidare står det

"...Vi antar att dessa hundar är sålda något sånär lika över länsgränserna, det vill säga Norrbotten till Västerbotten, Västerbotten till Västernorrland, Västernorrland till Norrbotten osv."

Så jag tolkar det som att siffrorna är baserade på ägarregistrering och att de där 124 000 hundarna helt enkelt inte är ägarregistrerade och att det blivit en missvisande mening just där..

dagdrivarn
0

Kanske kan vara så att det menar just att de inte är ägarregistrerade och det är ju en jäkla skillnad!

Nu har jag ju inte tittat enbart på hundstallet, utan citatet togs från hundstallet. Men jag har googlat på en massa sidor som har hand om hemlösa hundar och ärligt talat till skillnad ifrån katt-sidorna så verkar det i det närmaste vara brist på hemlösa hundar medan katterna har det precis tvärtom.

På hundsidan ser jag flera olika organisationer som har hand om hemlösa hundar som förmedlar hemlösa hundar från både spanien och irland. Om vi hade en massa hemlösa svenska hundar utan ägare skulle ju detta vara förkastligt!

Vore ju som om katthemmen som redan är överfulla skulle förmedla hemlösa katter från Spanien och Irland, vilken ironi!!

S*Dagdrivarn Maine Coon

SaraC
0

#17 Ja, jag tolkar det i alla fall som att det gäller ägarregistrering.

Nej, det går ju som sagt inte så bra att jämföra hundar och katter. Det finns massor med hundar som söker nya ägare, men inte några som är hemlösa i den meningen att de lever ute på gatan och inte alls på långa vägar så många som sitter på hundstall som katter på katthem.

Men visst finns det redan hundar här som behöver nya hem och ändå tas det in hemlösa hundar från andra länder. Det är en omdebatterad fråga på Hundar iFokus.

Hawknestgrove
0

ja pris vare statistiken….. Ungefär som om jag påstod att jag inte kan drunkna. Jag är kvinna, står aldrig och kissar i en liten båt och går aldrig ut på sjön onykter.Dessutom är jag simkunnig. så jag kan inte drunkna. Punkt slut. Jag borde kanske tillbringa mitt liv till havs då?  Simmandes?För då kan jag ju inte dö? Forever young… Do you want to live forever……. Forever young…..

ingann
0

#19 haha ja, vi får bosätta oss i vattnet Flört

/Ingalill