Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1576 ggr
[Malin]
0

Kiss och bajs i badkaret

Sen vi skaffade våra två katter så har de haft lådan i badkaret med samma Kattsand hela tiden. De är nu drygt 7,5 månader gamla och kastrerades för ungefär en månad sen.

Jag tror att det är efter kastreringen som den ena katten började kissa och bajsa i badkaret, istället för i lådan. Är det här normalt? Kan jag på något vis få honom att sluta?

[Norrbysa]
0

Har du läst artikeln som ligger i artikel-banken här på sidan?

[Gisele]
0

Här är en artikel om katter som bajsar eller kissar utanför lådan:

I första hand ska man kolla upp katten som går utanför hos veterinär för att utesluta sjukdom.

Om det inte visar något så kan man fundera på om katten reagerar på att du har för få lådor, på sanden eller placeringen av lådan  tex. En god regel är att ha en låda per katt plus en extra. Samt att ha stora lådor så att katterna har gott om utrymme att röra sig samt ha mycket sand så att katterna har gott om grävmöjligheter. Förutom att man måste sköta lådan åt dem också så att den är ren och fräsch.

Hawknestgrove
0

jag ställer mig frågan till varför man placerar lådorna i badkaret över huvudtaget. ett sätt att få dem att sluta gå i badkaret är väl att flytta de fräscha lådorna och ha lite vatten i badkaret. Ca 5 cm. de känner lukten från avloppet. Så självklart så blir det så, att de gör sitt där.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....