Skaffa huskattunge?
Hejsan!
Mitt namn är Caroline och jag är ny här. Jag skriver just för att jag hoppas på att få lite råd från personer som har mer erfarenhet av katter än vad jag har.
För lite drygt en månad sedan flyttade jag från mina föräldrars hus till en fin och mysig tvåa inte allt för långt ifrån. Med mig flyttade en 4½ år gammal Golden Retrieverpojke, två råttor, en leopardgecko och ett par akvarium med salamandrar. Nämner detta för att det kan vara bra att känna till.
En vecka efter att jag flyttade in så fick grannens huskatt (den underbaraste och keligaste kattmamma jag någonsin mött) en kull med kattungar, fyra stycken kolsvarta bedårande änglar. Jag har varit och tittat på dom ett par gånger och deras matte har övertalat mig till att ta en kattunge bara på prov när dom är gamla nog.
Jag har alltid velat ha en katt. Det som har hindrat det hela är att min pappa är fruktansvärt allergisk och även jag blev det vid fyra års ålder. Dock så har min allergi minskat med åren och jag kan nu sitta och pussa på min väns innekatter utan att reagera det minsta. Jag sover även över där utan några allergiproblem.
Hunden är inget problem. Han är kattvan (vi bodde och bor i områden med mycket katter) och tycker att katter är det gosigaste som finns. Jag är också hemma i stort sett hela dagarna så tid finns det gott om.
Jag har räknat på det ekonomiska och jag har råd, både med dom dyrare engångskostnaderna inklusive kastrering och även månadskostnaderna. Dock är jag osäker ändå.
Mina föräldrar tycker tvärt nej, mina vänner tycker tvärt ja. Ingendera har ett vettigt argument till sina åsikter, mest bara det klassiska som att kattungar är så söta eller att katter är trista. Så jag tyckte det vore en bra idé att fråga folk som kan katter.
Jag vill inte fatta ett förhastat beslut som jag eller kattungen kan få ångra. Jag vill verkligen ha en katt, men kan jag? Kan kan man väl alltid, men snarare, bör jag?
Jag är tacksam för allas svar och åsikter! Ingenting är bestämt ännu och kattungarna är bara tre veckor gamla än så länge så jag har lång tid på mig att fundera.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Vet du…det är du som skall ha katten. Inte dina föräldrar eller vänner så det är bara du som skall bestämma om du vill ha en katt eller inte. Du skriver att du har råd med en katt o kan ta hand om den. Så varför inte. Katter är underbara djur o har man dem inne så kommer man oehört nära sin katt o lär känna den på ett helt annat sätt än om det hade varit en ute katt.
Jag kan bara önska dig lycka till =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Du verkar bli den perfekta kattmatte:)
Grejen är bara det att man inte ska ha en ensam kattunge. Du kan sära den från mamman och syskon med 12 veckor men hela den sociala biten som en katt ska lära sig kan inte en människa ersätta.
Här finns en jäöttebra artikel om det:
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Eh… kan man inte ha en katt? Det finns väl snarare fler människor som har en katt än flera stycken? Så länge man inte tar dem för tidigt och allt det där.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Det är du som ska skaffa katt, om det är vad du längtar efter att göra. Läs gärna på lite om katter innan, det finns kattböcker på biblioteket t ex. Och så har vi sidan Kattstatus med artiklar med tips och råd.
Det viktigaste är ju att du har ekonomi för att ha katt, och att du har tid. En kattunge ska man ju inte lämna helt ensam, men har du hund så kanske du har bra med tid?
Tack för alla svar! Jag uppskattar det verkligen.
#1 Jo, det är just en innekatt jag vill ha. Har allt för många bekanta vars utekatter blivit överkörda och det är det sista jag vill ska hända min katt. Skälet till att jag tvekar är att jag är en mycket osäker person när det gäller något nytt. Jag vill ha katt, men jag vill vara 100 % säker på allt runtomkring katten innan jag fattar ett beslut.
#2 & #3 Jag tänker inte ta kattungen före 12 veckor och jag är övertygad om att deras matte inte kommer tillåta mig att göra det heller. Jag hade gärna haft två katter tillsammans, men där tror jag min ekonomi säger stopp.
#4 Katter har varit en stor del av mitt liv, även om jag aldrig kunnat ha en själv, så jag vill otroligt gärna ha en nu när jag kan. Jag kommer att vara hemma hela sommaren och större delen av hösten, så jag har en massa tid. Det skulle aldrig falla mig in att lämna en liten kattunge ensam i en lägenhet som dessutom har hundar, råttor och ett par terrarium/akvarium. Att skaffa katt är lika stort för mig som att skaffa hund, så det är inget jag tar lätt på.

Det e ju du själv som bestämmer om du vill ha en kattunge eller inte.. inte dina föräldrar eller dina vänner.. den e ju helt o hållet ditt ansvar..mina föräldrar ville inte jag skulle skaffa katt överhuvudtaget o 6 år senare har jag 3 katter. Hur mycket man än läser på så kan man inte vara riktigt förberedd på hur en kattunge e. de har otroligt mycket energi o kommer upp överallt. en hund stannar åtminstone på golvet..
Lycka till med din framtida katt om du bestämmer dig för att ta en. o vill gärna se foto på den senare isåfall =)
Bor du hemma hos dina föräldrar, så är det ju de som har bestämmanderätten. Tänk på din pappa som är allergisk. INte kul för dig, om det går ett tag och sen får han jätetproblem.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
# 7
Hon skrev att hon hade flyttat från föräldrarna 
Mitchika: Jag tycker du låter som en väldigt ansvarfull och djurälskande människa så jag tror du kommer bli en jättebra matte.
En liten tanke från mig som också har innekatt, dom flesta innekatter uppskattar att få komma ut på en innätad balkong och kanske selpromenader.
Jag kan känna igen mig i den där oron. När jag flyttade hemifrån så skaffade jag och pojkvännen 2 katter tillsammans. Jag visste ju att jag kunde ta bra hand om katter och jag ville inget hellre än att skaffa katter men jag var faktiskt rätt nervös ändå. Det är ju ett stort ansvar . Men allt gick jättebra och jag ångrar inte en sekund att vi skaffade våra pojkar.
Hoppas det blir bra vad du nu än beslutar dig för 
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se
Ok förlåt. JAg läste inte tillräckligt noga. JA då är ju beslutet ditt, om du tycker att det får plats ytterligare ett litet djur hos dig. Det är ju rätt många redan….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#6 Jag har läst på en hel del och är fortfarande nervös, men det hör till tror jag. Pratar lite med grannarna också. Skulle allt gå åt skogen tar dom hem kattungen igen och behåller den, så jag vet att katten får det bra oavsett. Blir det så att jag behåller den lilla tussen så lägger jag självklart upp bilder! 
#8 Vad glad jag blir av att höra det! Jag har ju hund, så om det blir en katt så kommer den få följa med ut på tre av fyra promenader som jag tar med hunden varje dag. En promenad per dag vore trevligt om hunden och jag kan få ha kvar själva.
# 7 & 9 Jag vet att jag har en del djur, men plats har vi gott om. Jag ska dock överväga det noga och bedöma det också.
Tack återigen för allas svar och åsikter, det hjälper något oerhört!
Hur kan du ha råd med så många djur?
Vad arbetar du med? Du har säkert stor kunskap om djur så att skaffa en katt är helt upp till dig, jag tycker att du blir en jättebra matte :)
# 11 Jag får mycket hjälp med att lägga upp min månadsbudget varje månad, så att inte pengarna försvinner på onödiga saker. Bortsett från djuren har jag inga andra intressen som drar pengar och jag jobbar extra som dagmatte och hundrastare.
För tillfället har jag inget jobb, utan får så kallad aktivitetsersättning och bostadsbidrag. Jag har även ett hopsparat kapital till nödlägen för djuren på runt 60 000 kronor. Till hösten börjar jag en yrkesutbildning för att utbilda mig till hundinstruktör och sedan vidare till hundpsykolog, som är det slutliga målet.
Så man kan nästan säga att du får "hög lön" varje månad?
Eftersom att du än inte har en yrkesutbildning så har du en god kunskap om olika saker och jag beundrar din insats för djuren trots din sjukdom.
Helt fantastiskt, tycker jag.
Lycka till med katten, om du ska ha någon, du kommer att bli en bra kattägare, det lovar jag.
Mvh Carro