överta katt? är det rätt?
Hejsan!
jag är ingen vidare kunnit kattperson men jag tänkte att detta var det rätta forumet. har dock ägt en utekatt sen innan. men men.
det är så att jag vet en människa som har en katt och den köptes för ca ett år sedan (redan vuxen då). Jättesnäll, fin och lugn katt på alla sätt. Men, och det är ett stort men. den har för vana att göra små misstag. alltså inte gå på lådan. ibland går den och ibland inte. Nu är denna här människan rätt trött på detta och ingen vill ha katten. nästa steg kan vara avlivning om det inte blir bättre, fast ägaren vill ju klart inte avliva.
Jag sa då att jag kunde ta katten, men måste vänta ca en månad och det var förstått (för då flyttar jag hemifrån, kan inte ta den nu för min pappa är allergisk)
katten är ca 6 år, raskatt och superdupertam och mysig. men det är ju det att den har problem med lådan.
jag frågade inte människan ifråga om dom hade provat annan Kattsand eller så men antar att de inte gjort det.
vad jag TROR är att katten är understimulerad. den får ingen stimulans alls. kan det vara det? det kan ju också vara att katten inte är nöjd med sanden eller med själva lådan.
jag kommer flytta till en medelstor tvåa med väldigt stor inglasad ballkong, Jag har plats, jag har tid och jag har pengar! jag hade ändå tänkt skaffa mig katt, men inte så snart som direkt efter flytten.
jag har räknat ut kostnaden för min boendekostnad. efter hyra, lån, mat, räkningar och allt annat som hör till att bo själv så kommer jag ha över ca 3500 kr i månaden. Men jag har en kanin också, fast han kostar ju knappt något ^^
jag vill ha massa åsiketer!! varför liksom inte rädda ett liv? är det inte smartare att köra på en vuxen katt än kattunge!? äsch jag är förvirrad!
Medarbetare på Hundar.ifokus

Du har vänt dig till helt rätt forum :-)
Givetvis ska du ge katten en chans, att en katt går utanför lådan är ett sätt att uttrycka frustration. En katt har inte så värst många sätt att tala om för oss att de inte mår bra på.
När det gäller problem som att katten går utanför finns en massa tips och tricks att prova. Regel nr. 1 är kastrera, men då det är en omplacerad raskatt så skulle jag tippa på att den biten redan är fixad.
Regel nr. 2 är ta katten till veterinär och kolla så att den inte har någon UVI eller liknande.
Därefter får man ta sig en titt på en massa andra saker, en hel del kan du ju titta på redan nu i gamla hemmet. Som du säger, hur mycket stimulans får katten? Var är lådan placerad, finns det bara en låda eller har h*n två lådor redan nu? (En del vill ha en låda för kiss och en för bajs). Hur rena hålls lådorna? Vilken sand används? Ofta är regeln ju mer finkornig desto mer attraktiv för katten. Katten är ju från början ett ökendjur och ju mer lik vanlig sand kattsanden är destom mer attraktiv för katten är den.
Lycka till och välkommen hit :-)
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
Ja visst, känner du att du har vilka och tålamod att ta dig an katten ska du självklart göra det. Jag skulle tipsa dig om att köpa en ny kattlåda och inte överta den som används. Använda en klumpbildande sand av bra kvalitet som INTE luktar illa (så luktlös som möjligt, även utan parfym) och ställa den ganska "centralt" i lägenheten. Klumpbildande skulle jag välja för att kunna hålla den så ren som möjligt. Rensa så ofta som möjligt och ha gärna ca 7-10cm sand i lådan så det finns mycket att gräva i.
Lycka till!
dagdrivaren! tack för svaret!
ja, jo jag känner att jag vill ge det en chans liksom. katten har bara en låda som alltid är superduper ren och fin. sanden är inte direkt finkorning men heller inte grov, kanske något mellanting. det är en öppen låda med ganska höga kanter och det är ganska mycket sand i den. är det bra? har för mig att hellre lite mer sand än förlite, stämmer det?
lådan är placerad i en ganska stor hall in under en byreå, bakom en dörr. låter kanske konstigt. men det är iallafall en lugn plats. i badrummet hade lådan nog inte fått plats.
jag har för mig att ägaren sagt att han är kastrerad. jag tror att han är öronmärkt, men vet inte om den har varit hos veterinären på de senaste åren. tror inte den har någon försäkring och sånt.
ja här fick du många bra råd. Egentligen är det bara att tänka sig in i hur man vill ha det själv på en toa. Vill du ha en toa precis vid maten tex? Nä. Många folk har den dumma inställningen att de gör ett hörn till katten, där både mat, vatten och låda ska samsas. JAg har själv haft det så en gång i tiden innan jag visste bättre, men den kissen jag hade var inte kräsen. Men dem jag har nu hade det aldrig gått….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#2 tack för bra info :)
#4 aa okej, nä jag hade nog heller inte valt att ha toan vid maten ^^ jag skulle isåfall haft maten i köket och där vill iallafall inte jag ha en katttoa :P hehe.
men men. eftersom ägaren ska ge katten en chans till så kanske hon behåller den. så så säkert är det ju inte att jag kommer överta den. man få se helt enkelt. men jag vill bara vara beredd på det när/om den kommer. jag menar katter lever ju längre än hundar! vilket många kanske inte tänker på.
Klart du ska ta över katten om den nuvarande ägaren bestämmer sig för att inte behålla honom
Kisseriet kan mycket väl bero på att han inte trivs med sanden. Min skogis har kissat utanför lådan i hela sitt liv, och jag har provat alla kattsandar jag kunnat tänka mig, flera lådor, lådor på olika ställen osv. Så när jag skulle beställa ny sand för några månader sedan så hittade jag Tidy Cats (finkornig) som fanns i 2 varianter.. Jag valde den blå som doftar lite citrus men vågade bara beställa en låda utifall inte den var bättre än den jag redan hade.. Sedan dess har det inte varit en enda pöl utanför:) Dessutom kapslar den in kisset så bra att mina kompisar undrat om katterna slutat gå på lådan för att det bara luktar fräscht i badrummet nu utan tillstymmelse till kattlukt.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Hej!
Jag sitter på andra sidan bordet ;(
Tussan är min familjemedlem som har börjat kissa på andra ställen.
Har försökt allt.
Tussan är verkligen min katt. Hon är speciell.
Vi är på väg till vet nu.
Jag vill inte ta bort henne men kommer nog inte att ha något val om inte vet har någon magisk formel idag.
Jag känner mig som en mördare, fast en med samvete då.
Måste åka nu.
Håll en tumme att vet hittar ett fel som går att åtgärda :)
LuckyLady Värdinna Misshandel iFokus
troligen en UVI om hon har börjat med det nu.

Hej Igen!
Vet tog inte i katten förrens jag krävde det.
Då fick jag svaret att det är nog inget fel på henne!
Innan han kom in genom dörren hade han troligtvis bestämt sig.
Vet ni vad diagnosen blev?
Jag har en psykiskt sjuk katt!
450:- tack

Gå till en annan veterinär och ta med dig urinprov dit!
Går hon på lådan också?
Enklast för att få urinprov är om man kan få dem att kissa på opoppade popcorn som sand… alt om hon kissar på golvet och du kan få upp en del att ta med.
Några frågor också:
* Hur gammal är hon?
* Är hon kastrerad?
* Hur länge har hon gått utanför lådan?
* Har det fungerat helt ok tidigare?
* Pågår det hela tiden eller verkar det vara i perioder?
* Går hon lite varstans eller verkar hon ha några "speciella" ställen?
* När det hela började, kan du dra dig till minnes om något förändrats i samband med detta. Det kan vara precis vad som helst och i våra ögon hur obetydligt som helst.
- En möblel som köpts in/kastats/flyttas?
- Ny sand, ny låda, ny mat?
- Familjemedlem som tillkommit/försvunnit?
- Har du mått på något speciellt sätt, varit stressad eller något?
- Har låda eller mat flyttats?
Ja kort sagt kan man säga har något förändrats alls i samband med att detta började? Försök dra dig till minnes minsta lilla detalj och fundera på om något kan ha utlöst det hela.
Såvida hon då inte är okastrerad och löpmarkerar, alternativt har en UVI som behöver behandlas. Om hon är kastrerad men detta kommer i perioder som är rätt regelbundna så kan det rent krasst vara så att vävnad har missats och att det är hormonellt betingat.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Tack för svaret
* Hon blir sex år i juli.
* Ja hon är kastrerad.
* ca 1½ - 2 år, innan dess har hon skött sig utmärkt.
När hon skötte sig jobbade och pluggade jag.
Nu är jag arbetslös och hemma 80 % av tiden så det kan inte vara att hon är ensam heller.
Hon har sina ställen dit hon går.
Den möbel som har köpts är mina vardagrums möbler men dom trivs hon med ;)
Hon bor ju nästan i dom när hon har tillgång till vardagsrummet.
Av förklarliga anledningar så får hon inte vara där när jag inte är hemma.
Ibland kissar hon på lådan.
Igår hade jag köpt feliway, enligt dom på apoteket så skulle det göra susen på en gång. Jag gjorde rent lådan, urtvättad och helt ny Kattsand.
I natt har hon varit inne på toaletten och kissat på golvet där.
Jag har ju köpt ny låda nyligen för att jag trodde att det kunde bero på att den gamla var för gammal. Brukar byta ut dom med jämna mellanrum.
Har försökt allt och lite till känns det som och inget hjälper ;(

#6# Var hittade du Tidy cats? Dyrt? Everclean sägs ju vara så bra, men det är ju så dyrt
Är det finkornigt, Tidy cats? Det är ju bra med finkornig sand, men det följer ju med tassarna överallt! Konstigt förresten att det funkar med citrusdoft, det har jag hört att katter inte gillar..
Jag använder blå Tidy cats till min katt och det funkar alldeles utmärkt. Har också tänkt på citrus doften och att det är lustigt att det ändå funkar så bra. Har aldrig upplevt att någon katt inte tyckt om den, många av mina vänner har börjat använda den och är jättenöjda. Den är hyfsat finkornig. Denna sand tycker jag är helt underbar och har inga planer på att byta. Ingen har någonsin tyckt att det luktar katt hos mig och den klumpar bra. Den är dyr, men inte fullt så dyr som Everclean. Den kartong jag köper innehåller drygt 18 kg sand och jag köper den på Foderbilen online för 249 kr. För mig är det värt det, sanden är dryg och fungerar kanon.
#13 Tidy Cats kostar 249 kr/18,1 kg på foderbilen. Den är finkornig men jag har inte märkt av att det följer med tassarna ut trots att jag har semilånghårs-katter. Det gjorde däremot Katty som är grövre…
Den är ju dyrare än butikssanden men är även drygare så jag tycker det blir billigare i längden kombinerat med att det luktar fräscht trots att 2 katter varit i lådan:) 1 låda räcker ca 2 månader här vilket ger en kostnad på ca 60 kr katt/månad..
Jag är inte säker på hur den röda är men den blå kartongen är anpassad för att klara avföring från flera katter:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Oj LL. du har alltså inte märkt att hon föredrar mjuka saker?OCh vad är det för en skruttvet du fick tag i…. Så hon går inte i lådan alls och kissar? Om du tvättar lådan med antingen Klorin eller Ajax, som luktar lite ammmoniak, så brukar det vara lockande. Så av just den anledningen ska man alltså inte tvätta golv och sånt i just de medlen….OCh du har inte den gamla kattlådan kvar? Tänkte att du kunde ha två framme och se om det är så att hon prompt vill ha sin gamla invanda…OCh tvätta de förbjudna ställena med något som doftar citronolja eller Om du kan få tag i Dettol. Fins i välsorterade invandrarbutiker och är väldigt drygt.

#14 15
Tack för tipsen! Jag använder Katty och tycker iofs den är jättebra, särskilt i förhållande till det priset. Tycker den tar lukten väldigt bra (nu har jag bara EN katt, och en hona. Det luktar kanske överlag mindre efter honor?) Den klumpar sig jättebra, enda problemet är väl att kisset måste ligga ett bra tag för att bli till en klump som går att ta bort. Har man för bråttom faller det bara isär..

#17 Everclean är bra och drygt. Det kostar lite mera men det är det värt.
Foderbilen som det skriv om längre upp är ett bra ställe. Handlar man för en viss summa och uppåt så kör dom hem varorna för 19:- Vilket är underbart om man bor på 3:dje våningen utan hiss.
Du får också ta sakerna på faktura vilket gör att du har 10 dagar på dig att betala ;) (märks det att jag gillar dem)
Som ingann skriver så blir dessa kattsands typer inte så dyra om man slår ut kostnaden på hur dryga dom är.
Vet inte riktigt vad du menar med mjuka saker? Om det är soffan du menar så byttes den så "tidigt" som 2006 så den är mjuk nu ;)
Hon älskar den men får inte tillgång till den jämt.
Jag vet inte. Jag har alltid gått hos den kliniken men har haft hans fru förut.
Dit går jag aldrig mera!!
Möjligen kan jag gå dit om jag vet att jag får henne som vet.
Lådan är nyligen utbytt.
Hon kissade utanför med den också.
Hon kissar utanför ibland och ibland inte oavsett låda ;(
Det är inte så, att hon ibland får för sig, att hon ska liksom resa på bakdelen under kissningen? Vi har lite problem med det på en katt. OCh då rinner det över kanten, så jag har fått byta till en låda med högre kanter.
JA Mjuka saker, tänker så här:
Har hon en UVi, så förknippar hon kanske lådan med att det svider. (tänk dig själv) OCh då inbillar sig den lilla att det inte gör ont om hon kissar på mjuka saker för hon förknippar ont med lådan. Likaså om hon springer och småkissar. MEn som sagt, gå itne till en sån vet igen. Ta upp problematiken med en vettig vet. OCh det där med prov på kiss, det är itne det allra lättaste att få till, för det ska precis som hos oss, vara färskt. Men veten kan ju tömma blåsan. OCh många kliniker tar inget för just det provet, sponsrat av hill´s….Faktiskt! Ge inte upp! OCh som sagt, det kan vara hormoniellt också och att det går över sen!
blev lite nyfiken på detta…
Het rätt val om att ta hand om katten!..
Fråga denna människa om VILKEN Kattsand de har. Katteen kanske inte gillar sanden för att den möjligtvis har för stora, hårda "stenar"?
Katter har ju väldigt känsliga trampdynor.
Eldorado Kattsand eller Kitty Kattströ eller vad den nu heter är nog bäst, du kan ge ett råd till dem att köpa det istället, eller om du verkligen ska ha denna katt snart så får du göra som du vill.
Ja när det gäller finkornig sand, så finns det ju flera i olika prisklassser. everclean, Pussi, Vitakraft, eldorado, olivers är alla finkorniga och snälla mot tassarna.
#22 Ja :)