Erfarenheter plaqueoff
Hej någon som har erfarenheter av PlaqueOff till katter?
Det snackas så mycket om att det är skadligt, men jag har använt det, men har faktiskt inte märkt någon skillnad, så jag kommer nog inte köpa mera
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag har heller inte märkt någon skillnad på mina katter.
/Maria
Jag borstar tänderna på min kisse istället. Funkar jättebra =)
Åh lycko dig….Lite svårt att lära gamla katter sånt…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
PlaqueOff är en naturlig källa till jod, och har man en hund/katt med struma/ hyperthyreos så ska man inte ge det. Annars absolut ingen fara!
Med tanke på vilka risker som finns förknippade med tandlossning och nersövning för tandstensskrapning, så satsar jag hellre på PlaqueOff.
Gav det i flera år till gammelkattan och det var de enda åren i hennes liv hon var tandstensfri!
Vänliga hälsningar
Cindy
#4 Om det var menat till mig… :) Jag har nyligen tagit över kissen, hon är 10 mån och har inte fått tänderna borstade tidigare. De första 3 gångerna avskydde hon det och sprattlade massor. Men nu håller min sambo henne i famnen (då han står och hon står på hans arm liksom, så hon kommer i bra höjd för mig ) och sedan borstar jag. Igår protesterade hon inget alls (nästan), jag fick t.o.m ta de inre tänderna och hon gapade och tuggade lite på borsten. Så det går nu jättebra efter bara ca 6 gånger =) Så försök, det kan gå bra också :) Jag använder en vanlig barntandborste och tandkräm med leversmak. Jag tror hon tycker att den är god =) Kan också tilläggas att min sambo är blivande tandläkare så att borsta tänderna på katten minst 1 gång varannan dag, helst varje kväll är en självklarhet för oss. Även om de stretar och bråkar (betydligt mer än hon gjort) så är det ju verkligen för deras bästa! :)
#5 Prova borsta tänderna på dina katter istället, det är ännu bättre :)
#5 Två av dom är hittekatter jag knappt får hålla i alls, så jag står över. Dessutom funkar PlaqueOffen och Iams torrfoder (med polyfosfater) alldeles utmärkt, ingen har tandsten.
Vänliga hälsningar
Cindy
#7 Nej, jag har ju inte det ;) Min sambos kompis har en sibirisk katt som tydligen AVSKYR att borsta tänderna (inte av rädsla utan han blir arg och irriterad), men kompisen står ut med att bli halvt ihjälklöst för den goda sakens skull :D Men då är ju även han tandläkarstudent :P
#8 Men de som inte är hittekatter då? Det är ju bra om plaque off funkar, men det bästa måste ju vara tandborstning om det bara går :) Mycket billigare är det ju också.
#9 Den som inte är hittekatt är snart tio och har inte haft ens en gnutta plack i hela sitt liv. Finns ingen anledning helt enkelt.
Njä, tandkräm och borstar kostar ungefär lika mycket på ett år som PlaqueOff.
Vänliga hälsningar
Cindy
När mina kattungar börjar att leka får de som första leksak en hundtanborste en större modell. Att tugga på den blir en vana ifall kattunge ägarna tänkt att borsta kattens tänder.
#11 Smart, det ska jag testa nästa gång!