Gå ner i vikt med mjukmat?
Hejsan. För ett tag sedan var jag hos veterinären med min katt då hon fick konstaterat att hon behöver gå ner nästan ett kilo. Och jag köpte bantar torrfoder m/d hills foder. Och nu till problemet. Jag har ytterligare Två katter och hon ena har tandsjukdomen forl och äter i princip bara mjukmat. Och vi har alltid mat framme. Torrfodret då och vi fyller på mjukmat några gånger om dagen. Katterna äter mest mjuk mat och vi använder pussi och dem älskar den med möra bitar. Jag testade mjukmat i m/d också. Men det var burk mat och inte blöt. Så dem var inte så glada för det. Och en burk kostade hela 21 kronor. Skit dyrt då vi behöver använda några om dagen till alla katterna.Nu till min fråga: finns det något annan mjuk mat i kvalitet som är mjuk mat och samtidigt bantar mat och inte i burk utan påsar? Skulle verkligen behövs köpa det då hon inte gått ner i vikt än. Jag försöker mitt bästa med henne, hon är inne katt. Och jag går ut lite grann med henne i koppel men hon är väldigt rädd och osäker ute och jag försöker hinna busa och aktivera henne mer inomhus. Men blir ofta att när man busar så busar dem andra katterna också och inte alltid hon så
mycket då.
Jag har fyra katter varav två var runda och två var smala. Samtliga hade problem med magen, kräkningar osv. Sen hade dom även otroligt illaluktande bajs och problem med tovor. Då åt dom lightfoder för att dom två runda skulle gå ner vilket dom inte gjorde av lightfodret.
Men sen bytte jag till Orijen torrfoder plus mjaus eller Bozitas blötmat så sakta men säkert har dom rundare gått ner och dom smala har fått lagom omfång.
Så om jag vore du skulle jag välja ett foder med högt proteininnehåll utan massa spannmål. Pussi innehåller väll till och med socker om jag inte minns fel. Väldigt dåligt för katter.
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se
Mjaus och Bozitas blötmat finns i tetra förpackingar så det blir ju nästan som påsar. Katterna slipper konservburksmaken.
Okej. Då slutar jag genast ned pussi. Visste inte att det fanns socker i det. Dem älskar den mjau blöt maten också i tetra pack. Men det är väl inget bantar foder? För det är verkligen bantar foder jag behöver i blöt mat. Dem har inga problem med sina magar. Jag har ju tre katter. Två av dom hade behövt gå ner medans hon som har tandsjukdomen är precis nätt och lagom och behöver inte gå ner . Det är svårt när man har flera katter som samtidigt har olika behov. Veterinären fatta inte det när hon gick igenom hur mkt jag skulle ge min katt mat. Så sa jag att jag tyckte det var svårt eftersom jag har två till. Då snäste hon mot mig och sa på skarpen att då får du ju skilja dem åt när dem äter annars kommer inte katten kunna gå ner i vikt. Och få vågade jag verkligen inte berätta att jag alltid har torrfoder framme och ingen speciell tid när dem får mat för då hade hon säkert skällt ut mig. Men dem äter inte så mkt torrfoder och jag har inte så mkt torrfoder i skålen. Så det är blötmaten jag måste ändra på nu eftersom hon inte går ner i bikt. Men finns det inget i hills eller royal Canin bantar blöt mat i påsar eller tetra pack som funkar bra?

Jag tycker att din veterinär har helt rätt.Man kan inte banta en katt om man har torrfoder framme jämt.Väg katten regelnbundet servera blötmat till henne tre gånger per dygn.Hon får inte tappa mer än ca 2% vikt i veckan.Sen får du ge de smala katterna torrfoder eller blötmat under kontrollerande former.Här hemma gör vi så att de av katterna som har fri tillgång får äta så mycket de vill när maten serveras tre gånger per dag.Kattungar och högdräktiga och digivande honkatter får mat ett par gånger till per dag.
Angående matvalet så välj ett foder som inte innehåller spannmål.Mjaublötmat eller iCAs blötmat är väl de som är mest prisvärda.Vill du ha påsmat så finns ju ICAs i påsar.
Angående sockret i blötmaten så är det inte rent socker utan det är sockerkulör för att maten ska se aptitligare ut och mängden är så liten att den i princip inte spelar någon roll.
Stolt ägare till tre La permer
# 3,4
Det går visst att banta katter med fri tillgång till torrfoder. Har ju två levande bevis hemma hos mig. Men det måste vara en högprotein foder som Orijen. Katter går upp i vikt utav spannmål och socker. Även om det är lite socker i kattmaten är den inte bra för katterna.Det ger dom lättare problem med tänder och diabetes.Nu har jag visserligen inte en pussi innehålls förteckning framför mig men jag har för mig att dom även innehåller spannmål.
Mjau och Bozitas blötfoder har funkat jättebra att för att få våra katter i form eftersom det är ett bra innehåll utan socker och spannmål dvs det som gör katter tjocka. Light/bantar foder bör man undvika, innehåller tillsatser som inte är alls naturliga för våra katter. Precis som light inte är bra för oss människor.
Självklart har vi alla olika åsikter och tror på olika metoder men jag berättar det som funkat väldigt bra för mina katter 
Okej. Som sagt så äter dem inte så mycket torrfoder så oroar mig inte för att dem får för mycket torrfoder i sig. Men min fråga var
om det fanns någon bra mjukmat i påse eller i tetra pack som är bra och som dem går ner i vikt med istället för pussi. Men går det med den blötmaten i tetra pack istället då? Eller finns det något bättre i märket hills eller royal canin?

Eftersom att du tydligen inte lästa mitt inlägg så skriver jag väl igen.Köp ett blötfoder utan spannmål.Blötmaten är så välbalanserad att det inte behövs 711 olika sorter utan att det fungerar bra att ge mjaublötmat.Vill du ha påsmat så köp ICAs påsar eller WhiskasMMMMM.RC blötmat är inte bra öht.Det innehåller en massa spannmål och är oskäligt dyrt.
Okej. Tack :). Då ska jagbörja med tetra packen som dem redan tycker jätte bra om :). Men om vanlig mjukmat i vanliga affärer är bra. Så fattar inte jag varför alla Veterinärer och djuraffärer och massa andra säger att det är skit mat och att det är bäst med hills eller royal canin?

För att de vill tjäna pengar så klart.Inte gör de det för att vara snälla.
Jo lite förstår jag det. Men varför är det så dyrt då om det inte är bättre än billig blötmat?

Alltid lurar det någon.Många tror ju att det som finns att köpa hos veterinärn måste vara bättre.