Avmaskning av kattungar
Är väldigt rådvill kring avmaskning av Esters ungar. (Ester är en hittekatt och ungarna är strax över 3 veckor) Jag har fått rådet att inte avmaska dom före 6 veckors ålder av en väldigt pålitlig källa. Men eftersom allt jag hittar på nätet propsar på avmaskning redan i 2-3 veckors ålder, så blir jag förvirrad.
Apotekspersonalen visste absolut nada, och i bipacksedeln till Banminth jag köpte står inte ett jota om kattungar, bara att man ska upprepa behandlingen vid konstaterad mask.
Här står det att "Kattungar behandlas vid ca 2 veckors ålder och därefter vid 4,6,8,10 och tolv veckors ålder"
precis som på Apotekets sida där det står "Första avmaskningen bör göras innan kattungarna är 3 veckor gamla. Därefter ska kattungarna avmaskas varannan till var fjärde vecka, upp till 3 månaders ålder."
samt här "Kattungar ska behandlas före sin 21:a levnadsdag då maskarna når äggproducerande utvecklingsstadium."
med fler sidor… Hittat någon enstaka sida där privatpersoner skriver att de inte tycker att man ska pumpa kattungar till innekatter fulla med kemikalier under första tiden. Det låter ju vettigt, men man blir ju ställd!
Det står också att man ska avmaska mor och barn samtidigt, för att hon inte ska smitta dom igen, och det låter ju också klokt. Gah!
Känner att det inte är någon idé att ringa till veterinären eftersom de troligtvis går på tillverkarnas linje, som de brukar kring foder och mediciner…
Så, ni som är erfarna uppfödare, vad tycker ni?
Vänliga hälsningar
Cindy
Ett P.S. om Ester vore väl kanske på sin plats. Jag avmaskade henne igår, men har inte sett några tecken på att hon skulle ha mask varesig på hennes allmäntillstånd eller i lådan.
Vänliga hälsningar
Cindy
Hej
Jag har och kommer aldrig avmaska mina kattungar innan de är 12 veckor.
#2 Även om du misstänker att mamman har mask? Är väldigt nyfiken på varför du inte avmaskar tidigare! Jag är själv allmänt skeptisk mot läkemedelbolagens kränga-allt-som-går-anda och medicinering i onödan, men saknar erfarenhet just kring detta.
Vänliga hälsningar
Cindy
Jag talade med apoteket för att testa kolla masken men tydligen va det inte tillförlitligt,
Så då blev det avmaskning, mamma katt fick milbemax det är en engånsdos, ungarna fick banminth 12 % veckan innan vacination sedan efter 14 dagar en dos till. ( katterna är innekatter.)
Din kattmamma har kanske livnärt sej på råttor-gnagare då skulle jag köra med det rekomenderade dosen börja vid 2 veckors ålder det är väl då äggen blir till mask men att hålla på att ge det var 14 dag tills katterna är flyttfärdiga ser jag som väl tufft avmaskningsprogram om kattmamman avmaskas vid ungarnas första dos.
Jag avmaskar alltid ungar till mammor som gått ute när de är ca 2 veckor första gången. Med Banminth. Är ungarna äldre när de kommer in så gör jag det på en gång. Banminth är ett väldigt milt avmaskningsmedel. Och ungar med mask kan bli myyyycket dåliga.

Avmaska kattungarna när de är runt 4-5 veckor då.
Såvida du inte ser några tecken på mask så är det nog ingen fara att vänta lite längre. Jag är absolut inte så inne på katter, men vad jag har hört så ska man avmaska dom när de är 6 veckor.
/Frida
Medarbetare på Sång.ifokus.
Stå på dig, annars gör någon annan det.
#3 Jag avmaskar mammakatt innan parningen får ske. Att jag inte avmaskar mina kattungar innan de är 12 v har jag fått lära mig av andra uppfödare. Även avmaskningsmedlen innehåller ju gift. Jag har innekatter.
#4 Instämmer med dig Tuska. Jag maskar av mina kattungar två gånger innan de flyttar hemifrån.
#7 Det låter ju vettigt vid avel, men nu gäller ju detta en hona som hittades högdräktig.
Tack för alla råd i tråden!
Vänliga hälsningar
Cindy
Jag tycker det skulle vara svårt för en tvåveckors unge att svälja denna "klet". men det är ju å andra sidan inte mycket de ska ha.
jag skulle nog avmaska dem och mamma katt vid 2 veckor 4 veckor och sen en sista gång för säkerhetskull vid 6 veckor. Mask i magen kan ställa till massor av besvär hos små kattungar
Kan inte förstå varför de skulle avmaskas 6 gånger under en 12 veckorsperiod låter väldigt mycket
Det skulle jag vilja ha förklarat för mej om det är behövligt på en kattfamilj vars mamma varit utekatt.
Mamma katt borde nog avmaskas 3 gånger vid samma tidpunkt av ett bättre preparat. Förslag Axilur
När tveksamheter råder, lita på SVA!
Tänk på att du kanske måste använda ett starkare preparat typ Axilur lösning även på ungarna. Fast då ska de vara lite äldre än 2 veckor.
Har varit med om kattungar som inte blivit av med masken när de fått Banminth. Blivit dåliga. När de sedan blivit avmaskade med Axilur så har de kräkts upp massor av hakmaskar eller om det varit piskmaskar. Små korta äckel.