Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 6519 ggr
Zabbio
0

Hjälp med ålder?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag köpte en kattunge igår som skulle vara 12 veckor (eller bli det om två dagar om jag ska vara ärlig, kunde inte tinga utan att köra dit och lämna pengar osv, så pga avståndet erbjöd säljaren att jag kunde ta hene någon dag tidigare. Tycker väl inte at ett par dagar kan göra någon skillnad…)

Men nu börjar jag undra hur gammal hon är egentligen.. enligt min köksvåg, som är lite osäker.. väger hon ca 700g. ''På känn'' vägning med en paket mjölk i ena handen säger mig att hon väger ungefär hälften som mjölken, så vågen skulle kunna vara rätt.. Hon är nästan 2dm över ryggen (nacke-svansrot) om det säger något.

I natt har jag vaknat av att hon suttat och slickat på fingrarna..är det normalt?

Hon lär vara stor del norsk skogkatt, men inte bli långhårig. Mamman var korthårig och stor, iaf. Större än min andra katt Bau (som iofs bara är 9 månader eller så)

Var 6-7 år sedan jag köpte kattunge senast, som jag visste åldern på. Bau var visserligen större, rätt mycket större, men hon skulle också vara lite äldre… Men nu blir jag osäker..

Jag vill ju inte tro att folk har hittat på eller ljugit om åldern, det är ju en ganska allvarlig anklagelse. Men kan inte låta bli att undra..

Vad tror ni, är hon 12 veckor eller 8 veckor? Även om ett par dagar för tidigt inte tycks alvarligt för mig, så är 4 veckor för tidigt betydligt värre..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Hilo]
0

Hon ser ju onekligen lite liten ut för att vara 12 veckor, men det är svårt att se ordenligt.

Att katten snuttar och slickar brukar vara ett ganska tydigt tecken på att katten är för tidigt fråntagen sin mor.

Dock finns undantag där äldre kattungar snuttar..
Men vanligast vill jag säg att den lämnat mamman för tidigt.

(Hemskt vacker liten misseKyss)

tuska
1

Vikten talar för att kattungen är yngre än 12 veckor, en kattunge som bara väger 700g lämnar man inte ifrån sej, över kilot ska allt en kattunge vara innan den flyttar från sin mamma.

Såg du några andra kattungar så du kunde jämföra storleken på dem ?

[Hilo]
0

Oj, missade att hon bara vägde 700 gram..

Amm0
0

Jag vägde mina kissungar alldeles nyss. De är 8 veckor gamla och vägde nästan exakt 900 g allihopa!

Fridaybrew
0

http://www.lasadie.com/Kullar.html

Där har vi vikter för våran senaste kull Norsk Skogkatt du kan jämföra mellan en som är stor och en som är liten själv. bara klicka så ser du men utifrån våra lättaste tjejer så vägde de över 740 gr vid 7 veckor.

Vi väger varje dag men nu när kullen är klar så sammanfattade vi veckovis.

/Fridaybrew

Maria
0

Moritz skulle vara 12 veckor när vi hämtade honom men min gissning är att han var 6-7 veckor.Skrikandes

/Maria

Zabbio
0

Det fanns 3 andra, exakt samma storlek, päls och så.

Nu kan min våg vara fel, det är en sån här gammal sak med vikter man drar längs en stång, och jag kan inte riktigt få rätt på det.. försökt kontrollmäta med den med saker jag vet vikten på flera gånger men det blir aldrig lika..:3

Men om hon verkligen väger ett kilo så borde hon ju kännas ungefär lika tung som en liter mjölk tycker man.. och hon känns mycket, mycket lättare..

Men gissar äl på snarae 8 veckor då..

tuska
0

Hoppas din misse är äldre och att din våg visar fel.

Zabbio
0

En kompis ska ta med sin elektriska våg så får vi snart se.. hoppas också att mina misstankar är fel.

Josefa
0

Annars så vore väl en liten anmälan på sin plats

Syssila
0

Hej Zabbio!

Jag har samma problem med min lilla Ebba. Hon var VÄLDIGT kelig och "trampade" mycket, slickade på ens fingrar och så. Det har blivit lite mindre nu när hon är äldre.

De sa att hon var 12 veckor när vi hämtade henne. Hennes bror var i samma storlek, mamman och resten av ungarna var kvar på gården de tillhörde. Den här familjen vi hämtade henne hos höll på att "portionera ut" ungarna till bra hem, bonden hade inte tid/möjlighet att göra det själv.

De sa att kullen var stor, 7 ungar, kanske blir de så små då? Jag tyckte inte att hon såg yngre ut än 12 veckor när vi hämtade henne, men allt som tiden gick började jag tycka hon var liten och började väga lite då och då.

Hon vägde också runt 700 gr strax efter att vi fick henne! När hon var 4 mån (el 16 veckor) minns jag att hon vägde 1,3 kg. Nu väger hon knappt 2,5 kg och ska vara 8 mån.

Lätt att vara efterklok ju, man borde kanske reagerat när man tog henne, men nu är det som det är..

ingann
0

Min kompis har en kull på 4 nu på 9 veckor och 2 av dem väger nog inte mer än 5-600g…  Så vikten kan man nog inte utgå ifrån…

Mamman är liten (ca 2,5 kg och 5 år) och pappan är troligtvis en stor hankatt som alltid håller till utanför dem… Ungarna påminner om den hanen i färgerna…

Kompisen behöll en unga från förra kullen för ca 2 år sedan och hon vägde inte mer än 1 kg när hon var 9-10 månader, likadant de andra 2 i den kullen…

Så ska man inte lämna en unge under 1 kg så kan man alltså sitta med ungarna tills de är nästan vuxna!

Min Norska Skogkatt är 5,5 år och väger 3,2 kg vilket många andra skogisar gör när de bara är några månader så allt är individuellt…

På kortet där katten sitter så tycker jag definitivt hon ser ut att vara 11-12 veckor på…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Zabbio
0

Enligt den exakta vågen ligger hon på 1000g, så förhoppningsvis var det falska misstankar :) Konstigt hur 1kg mjölk kan kännas så mycket tyngre än 1kg kise.. (vägde mjölken med som kontroll) men det kan det tydligen. Skönt det iaf.

Men hon är väldigtsuttig och slickig..

MajaBack
0

#13: Min Selma vägde 1,1 när hon kom till oss, men tyckte också att det kändes som mycket mindre än ett kilo när jag jämförde Glad Hon kom från ett katthem, så känner mig helt trygg med att hon var lagom gammal.

Silvestris
1

Nej, i normala fall behöver man inte behålla en kattunge upp till vuxen ålder bara för att få upp den till 1 kg. Normala, friska kattungar väger i regel 1,2-2 kg vid 12 veckors ålder. Har de inte nått 1-kilosstrecket vid iaf 16 veckors ålder bör man låta en veterinär ta en närmare titt på kattungen (hjärtfel är tex. en relativt vanligt orsak till "småväxthet"). Om den friskförklaras får man se till att veterinären skriver ett friskhetsintyg samt åldersintyg på katten.

Det är extremt ovanligt med friska kattungar som inte väger minst 1 kg vid 12 veckors ålder. Även när det gäller små raser. Jag känner honor som vägt 2,2 kg men vars kattungar fortfarande utan problem vägt väl över 1 kg vid 12 veckors ålder.

MonicaLagerquist
0

Jag har köpt in två cornishar en honkatt som vid 13 veckors ålder vägde lite drygt 700 gram .Hon väger nu som kastrerad fyra åring 2,4 kilo så hon är en liten tös.Min senast inköpta hankatt var fyra månader när han kom och han vägde runt 900 gram vid .Nu är han en ung man på 10 månder och väger lite drygt tre kilo.Så visst kan kattungar vara små och väga lite och trots det vara friska.

Stolt ägare till tre La permer

ingann
0

#15 Inte många av mina katter genom åren har varit så stora.. Och ingen av dem har någonsin varit sjuka utan dött av hög ålder, den äldsta 22 år..  Jo, min perser var stor och dog av stroke vid 12 år…

Bara för att de är små så behöver de inte vara sjuka…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Silvestris
0

Nej, de behöver inte vara sjuka men litenhet hos kattungar är absolut ett vanligt tecken på sjukdom (samt ett av tecknen på inavelsdepressionen om det är spritt i populationen).

Jag vishåller att 1 kg vid 12 veckors ålder i normala fall inte ska vara några som helst problem och att man ska vara uppmärksamma på kattungar/populationer som har låga vikter.