Vilken mat har bästa innehållet?
Här nedan listar jag några torrfodersorter som jag funderar mellan och jag ber er att titta igenom innehållet och inte gå efter namnen (vad ni hört om fodret), utan titta på innehållet och säga era åsikter. Vilka foder verkar bra och varför? Vilka skulle ni inte ge och varför?
Brit mica mix
Tamfågelkött och produkter av tamfågelursprung (min. 25%), nötkött och produkter av nöttursprung (min. 10%), ris vete, majs, fågelfett, fisktran, jäst, torkade sockerbetor, mineralämnen, DL-methionin. L-lysin, kopparsulfat.
Råprotein (%) 29,00 Råfett(%) 15,00 Växttråd (%) 2,80 Vatten (%) 10,00 Aska (%) 7,00 Kalcium (%) 1,40 Fosfor (%) 1,00
---------------------------------------------------------------- Brit care indoor
Kycklingkött och kycklingprodukter (minst 40 %), ris, majs, fjäderfäfett, torkat kycklingprotein, torkad majs, riskli, öljäst, torkade betrester, laxolja, naturliga smakämnen, naturliga fibrer, mineraler, DL-metionin, L-lysin, mannanoligosackarider, fruktosoligosackarider, organiskt bundet selen, niacin, kalciumpantotenat, folsyra, kolinklorid, biotin, A-vitamin, vitamin D3, E-vitamin (alfa-tokoferol), taurin.
Råprotein (%) 36,00 Råfett(%) 16,00 Växttråd (%) 5,50 Vatten (%)10,00 Aska (%) 7,50 Kalcium (%)1,20 Fosfor(%) 1,00 ----------------------------------------------------------------
Nutra nugets
Kyckling, bryggeriris, majsmjöl, kycklingfett (konserverat med E-vitamin), majsglutenmjöl, betsmassa, linfrö, kycklingbuljong, dl-methionine, taurine, vitaminer och mineraler.
Råprotein (%) 30,00 Råfett (%) 15,00 Växttråd (%) 3,00 Vatten (%) 10,00 Aska (%) 5,50 Kalcium (%) 0,90 Fosfor ----------------------------------------------------------------
Nutra gold indoor
Kyckling (18%), lax (16%), Kycklingmjöl, fullkornsris, cellulosapulver, kycklingfett, (konserverat med blandade tokoferoler), havreflingor, fullkornsris, popatis (3%), korn, hirs, kalkon (3%), anka (3%), linfrö, äggpulver, naturlig kycklingarom, morötter, (1%), ärtor (1%), äpplen (1%), kelp (1%), tranbärsextrakt (1%), rosmarinextrakt, torkad persilja (1%), torkad cikariarot, taurin, yucca shidigeraextrakt, vitaminer och mineraler.
Råprotein (%) 32,00 Råfett (%) 14,00 Växttråd (%) 7,00 Vatten (%) 10,00 Aska (%) 6,00 Kalcium (%) 1,00 Fosfor (%) 0,9
----------------------------------------------------------------
Eukanuba
Kycklingmjöl, lamm (>14%), kycklinglever (>14%), ris, grovmalen majs, kycklingfett, fiskmjöl, sockerbetsfibrer, heläggspulver, kycklingdigestiv, kaliumklorid, DL-metionin, torkad öljäst, natriumklorid.
Råprotein (%) 35,00 Råfett (%) 22,00 Växttråd (%) 2,00 Vatten (%) 8,00 Kalcium (%) 0,95
Fosfor (%) 0,85 ----------------------------------------------------------------
Orijen
Kycklingkött, kycklingmjöl (låg asknivå), kalkonmjöl, potatis, färskfångad vit djuphavsfisk, kycklingfett(naturligt konserverat med vitamin E och citronsyra), sötpotatis, hela ägg, kalkon, laxmjöl, laxmjöl, olja från lax och ansjovis, färsk stillhavslax, solrosolja, alfalfa (blålucern), atlanttång, ångade, morötter, spenat, ärtor och tomater, äppelfiber, psylliumfrö, chondrus crispus, cikoria, lakritsrot, bockhornsklöver, fänkälsfrö, glukosmin HCI, tranbär, svarta vinbär, ringblommor, I-carnitin, majssilke, pepparmynta kamomillblommor, maskros, sommarkyndel, rosmarin extrakt, kondroitin, nypon.
Råprotein (%) 45,00 Råfett (%) 20,00 Växttråd (%) 2,00 Vatten (%) 10,00 Aska (%) 6,90 Kalcium (%) 1,30 Fosfor (%) 1,30 ----------------------------------------------------------------
ANF adult
Kycklingköttmjöl (41%), malet ris, kycklingfett (konserverat med blandade tokoferoler och askorbylpalmitat), betmassa, malen havre, torkade äggprodukter, fiskmjöl, bryggerijäst, naturligt smakämnen, lecitin, fiskolja, salt, mineraler.
Råprotein (%) 32,00 Råfett (%) 20,00 Växttråd (%) 3,00 Vatten (%) 10,00 Aska (%) 6,50 Kalcium (%) 1,10 Fosfor (%) 0,90
Så det var alla. Så vad tycker ni? Vilka är bra och varför? Och är det något/några foder man absolut INTE ska ge och varför?
När jag väljer foder tittar jag först på protein och fetthalt. Dessa vill jag ska vara så höga som möjligt. Kolhydraterna skall vara väldigt få. Sen tittar jag på innehållet. De komponenter som står bland de 5-7 st första är de som det finns mest av och där vill jag inte att det ska stå något spannmål eller annan utfyllnad. Sen ska man kolla om man tycker det låter rimligt i stort. Förstår man allt i listan? Är det en massa tillsatser som låter helt onödiga?
Sist brukar jag kolla hur fodertillverkaren marknadsför sitt foder. De som pratar om att fodret innehåller grönsaker eller liknande har ingen koll. Katter är köttätar i första hand!
Sedan brukar jag räkna på vad fodret kostar per dag ungefär. Men det är svårt eftersom katter tenderar att äta mindre av ett foder med mycket protein och bajsa mindre oxå så det går inte åt lika mycket sand.
Jag gillar Orijen eftersom den har högst proteinhalt och naturligt innehåll. Samt innehåller inte så någon utfyllnad såsom vete, ris, majs osv.. Däremot undrar jag varför den har morötter, spenat, ärtor och tomater i fodret. (?) Det som kan vara negativt är att den innehåller fisk och vissa katter kan utveckla allergi mot fisk.
Brit care indoor låter som nummer två på listan. Men den har inte lika hög fetthalt som Orijen och innehållet låter inte lika naturligt. Varför innehåller den klorinklorid lixom? Sen har den en hel del utfyllnad torkad majs, riskli och torkade betrester.
Försök att se var proteinerna kommer från. En hög proteinhalt behöver inte alls betyda att fodret är bra. Det kan vara vegetabiliska proteiner. Det absolut bästa man kan göra är att testa. Om katten älskar fodret och mår bra av det behöver du inte ens välja något av de dyra foder du radat upp. Ring gärna tillverkaren och fråga var proteinet kommer från! 
Eukanuba har inget tillsatt vegetabiliskt protein, utan en av marknadens bästa halter animaliskt protein.
Vänliga hälsningar
Cindy
#1 Tack för svar =) Jag tycker att Orijen verkar ha en massa underliga ingredienser som: potatis (och sötpotatis) det är ju kolhydrater och de kommer lång "upp" på listan. Sedan det där med morötter, ärtor, spenat och tomat…har läst att man inte ska ge spenat till katter pga oxalsyra, det låter ju inte bra…och de andra grönsakerna är väl också onödigt? Sedan är det ju en massa fröer, bär och växter. Den delen känns väldigt skum, jag vet inte ens vad alla växter är för något och än mindre hur de påverkar katten. Vet du?
#2 Nja, men Eukanuba har ju ris och majs högt på listan. Majs har jag läst att man ska undvika, liksom vete för att det ska vara svårsmält för katter.
Alla foder verkar ha underliga och/eller dåliga ingredienser som inte hör hemma i ett kattfoder :/ Är det bara att välja det som är "minst" dåligt som gäller? Eller finns det något som faktiskt är bra?

OM jag skulle få för mig att utfodra mina katter med torrfoder så skulle jag välja Olivers.
Bra torrfoder finns inte utan man får välja det som är minst sämst.
Stolt ägare till tre La permer

OM jag skulle få för mig att utfodra mina katter med torrfoder så skulle jag välja Olivers.
Bra torrfoder finns inte utan man får välja det som är minst sämst.
Stolt ägare till tre La permer
#4 Jag pratade inte procent protein av helheten, utan hur många procent av proteinerna som är animaliska. Och nästan allt protein är animaliskt I Eukanuba. Majs och vete har inte lika hög smältbarhet som animalier, nej, men högre än vissa andra spannmål.
Visst är det så att det finns lika många åsikter om vad som är bra kattmat, som det finns kattmatssorter. Själv tycker jag att torrfodren från Eukanuba, Orijen och Iams är de bästa generellt sett, eftersom de prioriterar animaliska ingredienser och inte pumpar i vegetabiliskt protein för att få upp proteinhalten.
(Jag skulle aldrig ge mina katter enbart våtfoder, men de får en halv påse av Iams, Royal Canins eller Hills våtfoder, alt ProPlan burk. Ibland toppat med lite Almo Nature. Skulle gärna ge Bozita eller Mjau våtfoder också, men den gillar de inte. Våtfoder är dock en annan diskussion.)
Vänliga hälsningar
Cindy
#7 Men jag tycker inte att något annat av fodren ovan "pumpar i" med vegetabiliskt protein heller. Så vad gör dessa tre foder du gillar bäst bättre än de andra ovan (ex nutra gold indoor eller brit care indoor? Sedan kan jag tycka att Orijen har en riktigt hög kalciumhalt…? Har läst att den helst inte ska ligga över 1%…
#8 Ingen äter % utan gram per dag. Om du har ett foder med 1% kalcium som katten äter 100 gram av, så får katten i sig 1 gram kalcium. Men om katten bara behöver 50 gram, så får den bara i sig 0,5 gram kalcium. Orijen är ett väldigt drygt foder, alltså måste procenten av vissa näringsämnen vara högre.
Varken Nutra Gold eller Brit Care har jag själv någon erfarenhet av, men att ha vegetabilier redan på andra och tredjeplats i ingredienslistan vittnar om ett lågt totalt animalieinnehåll. Och står buljong med i ingredienslistan så vet man att de doppat kulorna i buljong för att katten ska tycka om fodret, dvs naturlig försmakförhöjare. Detta kan (men måste inte) dölja att fodret annars har för lite animalier för att vara aptitligt.
Eukanuba och Iams har jag många års erfarenhet av, och Orijen sedan det kom ut på svenska marknaden. Jag har själv använt fodren på mina katter, och har enormt många nöjda kunder på jobbet som köper dessa märken.
En fördel med Eukanuba är foderkulorna är sprutade med polyfosfater vilka löses upp i saliven när katten äter. Polyfosfater har den trevliga egenskapen att de binder sig i placken på samma sätt som kalcium kan, vilket förhindrar tandsten. Kycklingdigestiv och sockerbetsfibrer hjälper till att hålla tarmfloran sund.
Vänliga hälsningar
Cindy
#9 Men Eukanuba har ju också vegetabiler på tredje plats och Orijen på 4:e, så där förstår jag inte din åsikt angående det. Sedan angående det du sa om kalcium…Orijen och Eukanuba har vad jag förstår samma fodergivor (40g för en 4kg katt), trots det så har Orijen 1,3% kalcium och Eukanuba 0,95%. Det är ändå ganska stor skillnad, så vilket foder har rätt? Det jag för övrigt är skeptisk på när det gäller Orijen är ju ex spenat som katter inte ska äta pga oxalsyra och sedan alla tillsatta växter, frön, grönsaker och bär. Hur vet man att det är bra för sin katt? Men rent spontant så tror jag nog att jag kommer att skippa torrfoder, för inget torrfoder verkar ju helt vara tillverkat med tanke på kattens behov, de ska alltid fylla ut med ris och majs mm.
#10 Nej det har dom inte, scrolla upp och kika igen. Både Brit och Nutra har dessutom delat upp spannmål i t.ex. majs och majsglutenmjöl för att få dom längre ner i listan.
Orijen ska funka för katter i alla åldrar, troligen därav högre halten. Dock åt min Ika trots fri tillgång bara 30-35gram.
Kolla på www.orijen.se för exakt förklaringkring grönsakerna. Rent krasst kan man inte göra torrfoder utan viss andel spannmål eller grönsaker, det skulle bli stenhårt. Så vill man helt slippa sådant är det BARF som gäller imitt tycke. Våtmat har för många nackdelar i mitt tycke för att passa som enda födokälla.
Jag har själv valt att ge torrfoder pga:
• Katterna kan ha fri tillgång, vilket gör dom lugnare kring maten och ger en stabil metabolism.
• Vissa torrfoder motverkar tandsten pga polyfosfater, alla genom tuggmotståndet.
• moderna köttbaserade foder är balanserade i vitaminer o mineraler för friska urinvägar, vacker sund hud/päls och ett långt friskt liv.
• Det är prisvärt
• Katterna älskar det och mår bra. Ika (gammelkatten som avled förra året) slapp allergier o magbesvär när jag kastade ut burkmaten o Bilanx o köpte Eukanuba istället. Shango blev smal på samma kostomläggning, smala dammpälsade Sigma fick muskler o blank frisk päls, Seven vet jag inte vad hon åt före hon svalt ute, men fick på kort tid muskler, hull, hälsa, normala levervärden och frisk päls på torrisar.
Men som sagt, alla tycker olika och man får följa det man själv tror på! Och själv tror jag stenhårt på riktigt bra köttbaserade torrfoder, och möjligtvis nån matsked vått om dagen.
Vänliga hälsningar
Cindy
#11 Eukanuba har ris på 4:e plats och majsmjöl på 5:e och Orijen har potatis på 4:e plats. Så visst innehåller de också vegetabiler ganska högt upp. Men visst, jag ska kolla på orijens hemsida om förklaring om växterna :) Anledningen till att jag är skeptisk mot torrfoder är att jag hört om en 4-åring som dog av något akut njurproblem och hon fick Royal Canin som ju ska vara ett bra foder. Det gör mig också rädd för kalciuminnehåll och sådant. Hon var helt frisk tills det plötsligt slog till :( Hon var väldigt liten och åt alltså bara ca 30g/dag…och ändå gick det som det gick :( Jag funderar därför på BARF till min kisse. Men helst vill jag ge 50/50 med BARF och ett "okej" torrfoder.
#12 Fjärde och femte plats är generellt sett mindre %-andel av torsken än de tre första, enligt de beräkningar Livsmedelsverket har gjort. Sen ska man skilja mellan majs och majsgluten (etc) eftersom gluten är extraherat vegetabiliskt protein, medan vanlig majs innehåller ganska lite protein.
Jag har sett en hel del under mina år i zoobranchen, och de flesta sjuka hundar o katter jag diskuterat m kunder har antingen fått skräptorrfoder eller "husmanskost", dvs hemmasnickrad diet.
Jag vet att inte alla tror mig när jag säger att jag inte skulle valt det yrke jag har om jag inte trodde på produkterna jag säljer. Samt att det är så fantastiskt kul att kunna ge folk råd om sina djur som de sedan kommer tillbaka och tackar för.
Vänliga hälsningar
Cindy
Ups! Min iPhone rättstavade visst "totalen" till "torsken" :-D
Vänliga hälsningar
Cindy