Utekatt i lägenhet?
Många i mitt lägenhetsområde har katter som går ute. Själv är jag så rädd för att något ska hända mina kisar om jag släpper ut dem. Bredvid oss ligger en skola och jag vet inte hur katterna blir behandlade av ungdomarna där, eftersom det redan är mycket katter i området så kanske folk stör sig på detta och därmed behandlar katterna illa. Men samtidigt ser man ju hur skoj de katter som är ute har. De klättrar i träd och stryker nyfiket runt. Detta missar ju mina katter.
Vad har ni för erfarenheter av att ha utekatt i lägenhet? Har ni några tips? Vad ska man tänka på och hur ska man ta beslut kring om man ska ha katten ute eller inte?
Jag säger bara NEJ NEJ NEJ.
Är man rädd om sina katter så ska de absolut inte springa vind för våg i tätbebyggt område.
Jag bor i ett radhusområde med mina två och runtomkring så finns det hyreshus, dagis,skola, busshållplats m.m. Här springer också en massa katter som ser ut att må bra men det händer att någon blir överkörd eller kommer hem med "konstiga" skador och det skulle jag aldrig våga utsätta mina för.
Vi har en inhägnad trädgård och vi har ganska stora problem med andras katter som vill ta sig in till våra
Mina katter är uppväxta i lägenhet med innätad balkong så de har inga problem med sitt lilla revir alls.
/Maria

… och ungefär där dog min vision om att kunna ha katterna ute när vi skaffar rashus. iiiiih!!!!! =/
Men det ligger mycket i det du skriver! Hur har du gjort med inhägnaden? har du inhägnat en veranda eller har du byggt nån form av uteplats till katterna?
Nu bor vi i ett atriumradhus så trädgården består av tre husväggar och den fjärde väggen är ett staket. Så det blir en automatiskt inhägnad nästan
Så grannarnas katter kommer takvägen.
Min man byggde däremot en stor kattgård till några andra grannar med öppen trädgård på ca 30 kvadrat och två meter hög. Katterna älskade att vara ute där.
/Maria

Hur funkar det att sätta en utekatt i kattgård? Min katt skulle varit innekatt men tog sig ut och efter det fick han vara ute. Då var han knappt ett år gammal. Nu är han 10 och har varit både ute och inne hela tiden (stor del av tiden har vi bott på landet). Nu ska vi flytta in till tätort igen och jag funderar på att bygga kattgårs. Nöjer de sig med den när de är vana att vara ute?
Skynda långsamt så går det fortare.
Det är säkert olika med olika katter.
Jag hade en katt som var utekatt på helgerna i sommarstugan och hela sommaren. Övrig tid så bodde vi i lägenhet med innätad balkong och han anpassade sig alldeles utmärkt.
Sista året i hans liv så sålde vi stugan och han förblev innekatt men verkade trivas bra med det livet.
/Maria

Okej, jag ska nog prova iaf. Han har ju blivit påkörd en gång redan. Onödigt att han blir det igen.
Skynda långsamt så går det fortare.
Känner många katter som trivs bra som utekatter i lägenhet och radhus, hade själv velat ha mina så.
Men efter att ha blivit av med de två jag tog med från gården när jag flyttade, så är det innekatt som gäller.
Iofs har gårdskatterna inte vant sig vid civilisationen från små, å andra sidan var det ett lugnt område och jag vet att ena katten spatserat hit ibland på eget bevåg innan jag flyttade..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.