Är inte bondkatter bra eller??
Läste här på sidan om status mm och fick uppfattningen att man ska kastrera katter som inte tillhör någon särskild ras såsom bondkatter, har jag uppfattat det hela rätt och varför i sånt fall?? blev intresserad eftersom de flesta (typ alla) kattägare jag känner har bondkatter!?
Sverige har ett stort problem med hemlösa katter.
Det finns ett överskott av huskatter kan man säga.
#1 okej, så alla hemlösa är bondkatter i princip??
ja det låter ju logiskt. Inte slänger man ut en dyr raskatt efter sommaren som folk har lättare att göra med en kattunge de fått gratis i sommarstugan på landet, typ!?
Det är inget fel på bondkatter (eller huskatter som det heter).
Problemet är bara att folk i allmänhet inte avlar på dessa på ett kontrollerat sätt.
Det kollas oftast inte upp några genetiska sjukdommar på vare sig mamman eller pappan och det finns inga stammtavlor så det är svårt att veta om man avlar vidare på en katt med defekter eller inte. (Vissa genetiska sjukdommar syns inte.)
Sen är det som #1 sa ett MYCKET STORT överskott på huskatter på grund av att många låter sina katter springa utomhus okastrerade.
Katter tas helt enkelt inte om hand på rätt sätt. Kattägare älskar sina katter men tar inte reda på vad som är bäst för dem och resten av katterna i Sverige.
Du kan läsa mer i min grupp på facebook om varför man bör kastera sin katt.
Kastrering:
1. Minskar antalet oönskade kattungar
2. Har STORA hälsofördelar för katten
3. Gör katten mer lugn & harmonisk
(4. Läs mer i diskussionsdelen här på grupp-sidan)
En hona kan få fler än 2 kullar om året med fler än 6 kattungar varje gång och kan fortsätta föda nya kullar i så länge som 15 år! Hur många av dessa kattungar som föds till världen kommer att bli oönskade?
3# mycket bra förklarat!!
Det räcker inte med p-piller till honorna då eller?
Nu har jag inte några katter längre och kommer nog inte skaffa mig nya för sönerna är allergiska ;-)
#2 alla katter utan stamtavla=huskatt så ja. Dom flesta är nog i princip bara huskatter.
#4 p-piller skyddar inte mot dräktighet.
#5 vad skyddar p-piller mot då? eller missförstod jag dig nu?
#6 p-piller tar bara bort löpet i princip.

Precis som #7 skriver så tar p-piller endast bort löpet, och är därmed väldigt osäkert ifall katten skulle råka tex. spy upp det. Dessutom ökar risken för juvertumörer och livmodersjukdomar om katten får gå på p-piller för länge.
#7 & #8 se där, man lär sig något nytt varje dag ;-) tack för infon!

måste tillägga att även cancer i livmoder samt diabetes är sjukdomar som katter på p-piller ofta får. i stort sett alla honkatter som går på p-piller under en längre period drabbas av någon form av sjukdom. cancer är vanligast. förutom det är biverkningar i stil med hormonrubbningar, aggressivitet, hummörsvängningar, ja, typiksa p-pillerbiverkningar. om katten är utekatt finns ju även risken att katten promenerar iväg och inte kommer hem i tid för nästa piller.
till på köpet är fertila katter utsatta för en enorm könsbunden stress. fortplantningsdriften är så stor hos katter att det i stort sett är det de lever för. många katter går ner sig otroligt mycket eftersom de inte har tid att vare sig äta eller ta hand om sig själv.
och ang. det här med huskatter och värde. huskatter är precis som vilken katt som helst. de är vare sig mer eller mindre värda, och är precis lika underbara som en katt med stamtavla. tyvärr verkar inte de som föder upp huskatter tycka att de är så mycket värda… om du ser på skillnaden i tid och pengar som en raskattsuppfödare lägger ner blir man nästan rädd…
en raskattskull är planerad långt innan katten blir parad. både honkatten och hankatten testas mot sjukdomar. både sådanna som är ärftliga, men även virussjukdomar. när katten konstaterats frisk börjar man leta efter en lämplig partner. man väljer med omtanke. hanen ska kompletera honan, han ska vara så lite släkt med henne som möjligt och han ska vara fin för rasen. detta kan ta ett år att bestämma, och många börjar planera långt innan katten ens ska paras. parningen övervakas så allt går rätt till, seda får honkatten allt hon behöver. mat anpassar för att bära en kull. hon blir ofta undersökt av veterinär i alla fall en gång under dräktigheten. händer det något har uppfödaren både planerat undanstoppade pengar och försäkring som täcker förlossningskomplikationer. ett kejsarsnitt är INTE billigt och en komplikation vid förlossning kan lätt rusa iväg mot 10 000 kr och uppåt. kullen får när den föds anpasad mat för katter som växet. massor av tid att utvecklas och bli nyfikna, de blir vaccinerade, avmaskade vid behov, märkta och registrerade, veterinärbesiktigade innan försäljning och säljs inte innan 12 veckor.
uppfördning av huskatt: släpp ut honkatten, klart!

Måste tillägga en sak om missbildningar när det gäller just huskatter, många tycker det är coolt att tex ha fler tår på sin katt sk. skeppskatt meeeen de har ofta problem med andra saker med som inte syns…inaveln är för stark. Det värsta fallet jag har sett är på en gård med en kattunge med hela åtta tår på varje tass. Den katten kan inte ha haft ett så kul liv med en massa ont i tassarn o annat. Bonden sket ju i detta. En huskatt på en gård eller som hemlös är medelåldern 2år!! Fruktansvärt!
Nej alla djur skall vara älskade och bli omhändertagna. Har jobbat på katthem o som vet. assistent och man lider verkligen med alla dessa små liv som släcks för fort pga att vi människor inte bryr oss, inte kan o vet eller tycker att en katt skall leva fritt från hämmningar. Hur normalt är det för en katt att leva inne i en stor stad med bilar, elaka människor och annat. Älskar mina små för mycket att släppa ut dem alls. Bor ute på landet i lägenhet med inhägnad balkong o koppel promenader för de som gillar det. Hade jag bott waay out så hade jag även där haft dem "inne" men de hade då haft tillgång till stora kattgårdar, skyddade för rov djur o annat o kunnat gå in o ut som de vill. Vet att många inte håller med mig här, men detta gäller vad jag hade gjort. Har två ompacerings katter som är ute i det fria o går in o ut som de vill. Är lite rädd för deras skull ibland men de bor på landet med lite trafik, mega trädgård o skog. De är kastrerade o håller sig i närheten, ropar man kommer de.
Ojoj vad jag blabblar på idag. Nåja brinner för de oönskas o hemlösas sak och ja kan inte låta bli att tjöta iväg ibland.
Och ja en annan sak…foder…viktigt för kattens hälsa. Det dyrare torrfodret i djuraffären kan kännas dyrare men är en investering i ens katts framtida hälsa. Meeeen detta kan du läsa mer om i andra trådar =))
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Men finns det inte genetiska sjukdomar och missbildningar hos raskatter också?

#12 Jo och det är därför som vi testar våra katter innan avel och sen väljer vi katter som vi hoppas ska passa bar ihop.Jag låter inte mina honor välja sina egna partner.
Stolt ägare till tre La permer
Huskattsavel skulle i princip fungera lika bra som avel på raskatter som man hade koll på släkt-träden och gjorde alla tester.
Här står det lite om vad man ska tänka på vid katt-avel.
En huskatt = alla katter utan stamtavla (kan alltså vara en renrasig katt oxå).

#12, visst finns det genetiska sjukdomar även där :) alla bär på genetiskt skräp, huskatt som raskatt. skillnaden är att med den selektiva avel man bedriver på raskatter kan man se till att inte avla på katter som man vet bär på vissa defekter. dövhet hos vita katter förekommer t.ex. knappt hos raskatter, medans det är ganska vanligt hos huskatter. anledningen är att man på raskatter avlar på hörande föräldrar och gör en bakgrundskoll innan man avlar. det gör man sällan på husisar.
Blir ju bara mer och mer intressant det här med avel och så, har aldrig satt mig in i det tidigare.
Hur kommer sig då att man inte kör samma med människor, testar för genetiska sjukdomar mm innan man tillverkar bebisar??

#16 det gör man ju i vissa fall.Äldre blivande mammar erbjuds att testa bla för DS.
UL görs på alla blivande mamman och det görs ju inte bara för att mamma och pappa ska få en bild på ungen utan för att utesluta vissa sjukdomar.
Man testar även vilken blodgrupp mamman har osv.
Stolt ägare till tre La permer

tja, för att det finns alldeles för mycket etiska lagar mot det :P vi människor har ju så fint vår fria vilja. det hade inte gått att testa alla. till på köpet är det ett väldigt känsligt ämne sedan nazismens dagar, när man faktiskt hade avelsprojekt på människor för att få fram arier. det säger ju sig självt att det inte är så himla smart att lägga fram.
när man däremot tar kattungar på sin katt, eller vilket djur det än är, tycker jag att det är ens skyldighet att se till att djuren är helt friska. katter har inget behov av att få kattungar. de kan t.ex. inte planera in i framtiden och har en helt annan fortplantningsstrategi än oss människor. en katt mår precis lika bra av att inte få kattungar (om inte bättre många gånger) och en kull är därför helt och håller en egoistisk handling utifrån människans önskan. eftersom det är vår önskan bör katten vara testad och frisk så att kattungarna kommer till jorden med de bästa förutsättningarna.
ett annat aspekt är ju också att människor, oavsett om de är handikappade eller ej har rätt att leva. det har inte en sjuk katt. många gånger avlivas de på grund av sjukdomar som man hade kunnat förutse och kanske undvika om man vetat vad man blandar in i ungarnas genpol. bara en så enkel sak som astma, eller dövhet för den delen som en katt absolut kan leva med, är inte värd mycket eftersom den antagligen under sitt liv kommer kosta pengar. även om katten skulle kunna leva länge med medicin blir folk helt plötsligt snåla och väljer heldre den sista sprutan än att pröjsa för kattens mediciner.
#18 du har så rätt i det du skriver och formulerar dig bra ;-)
tänkte just när jag läste om avel att det lätt lite arieraktigt över det hela men visst är det ens skyldighet att se till att de är friska och får ett bra liv