Hägna in trädgård
Läste nyss veckans fråga.
Jag är själv lite kluven till utekatter. Fick en påkörd när jag var liten och min nuvarande blir påkörd (skadad) förra året, då bodde vi på landet. Nu bor vi på landet på ett annat ställe och katten går fortfarande ut. Snart ska vi flytta till eget hus i byn. Frågan har ju kommit upp om att han ska bli innekatt då med tanke på att han blivit påkörd redan och nu var det 5-6 år sen han bodde i tättbebyggt område senast.
Jag vill inte att han ska vara bara inne, känns lite elakt med tanke på att han har varit på ute och inne de senaste 9 åren. Så alternativen blir då att bygga en rastgård eller hägna in hela tomten. Tomten är visserligen inte stor, knappt 700kvm men det känns svårt att göra detta rymningssäkert för en katt, hunden är lite lättare. Har ni några bra tips?
Skynda långsamt så går det fortare.
Gosig kisse och kan ni göra en inhängnad så är det väl toppen!
Finns exempel här hur man kan göra.

#2 Läste den nu. Fiffig innätning av trädgården. Undrar bara hur högt det måste vara för att katten inte ska kunna hoppa över? Räcker 150 cm eller ska det vara högre? Jag har ingen koll på hur högt katter kan hoppa. Han är ganska stor kan jag tillägga. Sträcker han sig når han upp till dörrhandtagen och öppnar.
#3 Jag skulle göra högre än så. Dom kan hoppa högre än vad man kan tro. Min ena katt hoppade då lätt den höjden en gång.
Du kan ju kolla med h*n som byggde kattgården. Här är tråden i alla fall.

Katten kn ju alltid klättra över om det bara är nätat rakt upp. Mitt tips ar ärr göra övre kanten invikt, så att den inte kan ta sig runt och över kanten! :)

I artikeln har dom satt korrugerad plast överst och då kan dom inte klättra över.

Mailade byggnadskontoret. Är inte så poppis att bygga 2m höga staket i byn. Får se hur det blir.
Vi bor då fiffigt så att vår trädgård är inhägnad automatiskt med tre husväggar och den sista väggen är trästaket.
Det staketet har vi fått höja för katterna och vinklat överdelen snett inåt/nedåt eftersom Moritz är en hejade på att klättra. Hans kompis Lorentz har nog aldrig ens försökt.
/Maria